۱۳۹۵ اسفند ۹, دوشنبه

روحانی: باید در مقابل دخالت نیروهای نظامی و امنیتی در انتخابات بایستیم





حسن روحانی  با بیان اینکه استفاده از اموال عمومی به نفع فرد یا جناحی در انتخابات حرام است اعلام کرد که اگر نهادهای نظامی در این زمینه تخلف کنند همه باید مقابل آن ایستادگی کنند.
روحانی که روز شنبه هفتم اسفند در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات سال ۹۶ سخنرانی میکرد، با بیان اینکه همه باید مراقب استفاده نکردن از اموال به نفع شخص یا جناحی در انتخابات باشند، گفت که این موضوع شامل قوه قضاییه، مقننه و نیروهای مسلح و تریبون‌های عمومی نیز می‌شود.
او گفت: «نمی پذیرم که کسی بگوید شورای نگهبان مسئول است، شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات را دارد. اگر کسی تخلف کند، چه نیروهای نظامی، مسلح و امنیتی باید بایستیم و فریاد بزنیم.»
روحانی اضافه کرد: «هیچ کسی حق ندارد از رسانه عمومی، روزنامه یا سایتی که از بیت‌‌المال اداره می‌شود، در انتخابات نسبت به فرد و یا جناح خاصی استفاده کند که این مساله ممنوع و مسئول نظارت بر آن وزارت کشور است.»
اگر چه رئیس جمهوری ایران به رسانه یا نهاد خاصی اشاره نکرده است، اما طی یک دهه گذشته دخالت نهادهای وابسته به سپاه پاسداران در انتخابات خبرساز شده است.
در سالهای اخیر نیز انتشار مطالبی علیه مذاکرات هسته‌ای و اقدامات دولت در سایت‌ها و روزنامه‌های وابسته به سپاه پاسداران و بسیج بارها انتقاد حسن روحانی را در پی داشت که منجر به هشدار حسن فیروزآبادی، رئیس وقت ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به رسانه‌های وابسته به نهادهای نظامی شد.
خبرگزاری‌های فارس و تسنیم و برخی از وبسایت‌ها و کانال‌های تلگرامی سیاسی وابسته به نهادهای امنیتی و سپاه پاسداران هستند.
موضوع دخالت نهادهای نظامی طی روزهای اخیر نیز با اظهار نظر حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرمانده کل سپاه و مدیر پیشین خبرگزاری فارس، بار دیگر مطرح شده است.
آقای مقدم فر به نقل قول علی مطهری از اکبر هاشمی رفسنجانی اشاره کرد که گفته بود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ از دخالت سپاه شکایت کرده و حدود ۱۱۰ نفر از افراد سپاه نیز با شکایت او محکوم شده اند. با این حال آقای مقدم فر با رد این ادعا از آقای مطهری خواسته بود نام یک نفر از آن ۱۱۰ را ببرد. آقای مطهری نیز در پاسخ گفت که نام این افراد را آقای هاشمی می‌دانست که حالا درگذشته است.
انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر ایران ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود
فارسی صدای آمریکا