۱۳۹۶ اسفند ۲۳, چهارشنبه

امریکا - دولت ترامپ :برکناری تیلرسون و وضعیت برجام بدفرجام!




امریکا - دولت ترامپ :برکناری تیلرسون و وضعیت برجام بدفرجام!

برکناری نه چندان ناگهانی رکس تیلرسون و جایگزینی او با مایک پمپئو توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خبری جهانی بود که بیش از همه رژیم آخوندی را تکان داد.
ترامپ در توضیح علت برکناری تیلرسون خیلی صریح و روشن گفت که علت این برکناری دیدگاه و موضع متفاوت او با تیلرسون در مورد رژیم ایران و برجام بود. «من معتقد بودم که برجام توافق بدی است و او معتقد بود خوب است».
بنابراین همهٴ ناظران اتفاق‌نظر دارند که در پایان ضرب‌الاجل 120روزه ترامپ برجام را تأیید نخواهد کرد و آمریکا از آن خارج خواهد شد. این موضوع برای حکومت آخوندها یک فاجعه محسوب می‌شود.
در این رابطه علی خرم، مشاور ظریف، آثار سیاسی-امنیتی برکناری رکس تیلرسون را برای حکومت آخوندی بسیار فراوان دانسته و گفت: «ترامپ، دلیل اصلی برکناری تیلرسون را عدم موافقت وی با ابطال توافق هسته‌یی و اعمال روش‌های سختگیرانه و از جمله برخورد نظامی با ایران می‌داند. به‌عبارت دیگر، تیلرسون فقط برکنار شد تا راه برخورد با ایران به سبک تندروها باز شود».
در هراس از چنین وضعیتی این مهره باند روحانی توصیه می‌کند: «جمهوری اسلامی‌ بایستی این علائم را جدی گرفته و بسیاری از منافذ قابل‌فشار در صحنه داخلی و خارجی را تعدیل نماید که فرصت‌های آماده برای دشمنان فراهم نگردد». (روزنامه آرمان 23خرداد 96)
نصرت‌الله تاجیک سفیر اسبق رژیم در انگلستان نیز تغییر و تحول در وزات امور خارجه آمریکا را به‌مثابه بار سنگینی بر دوش حکومت آخوندی تعبیر می‌کند و در این رابطه توصیه می‌کند: «در حال حاضر با توجه به تغییرات کنونی به نظر می‌رسد که اگر سنا جانشینی خانم جینا هاسپل را برای سیا تأیید کند، یکی از ضدایرانی‌ترین دولتها در آمریکا روی کار خواهد آمد و در آن صورت بار طراحی و نحوه برخورد با ترامپ را بر دوش ما سنگین می‌کند. سیاست خارجی ما باید خیلی هوشمندانه از طریق هم‌پیمان‌سازی و بلوک‌بندی در این مدت باقیمانده ترامپ، با درایت بهترین طراحی را داشته باشد». (خبرگزاری فارس 22اسفند 96)
روزنامه بهار وابسته به باند روحانی 23اسفند 96 ارزیابی‌اش از برکناری تیلرسون این است که آمریکا به‌زودی از توافق هسته‌یی بیرون برود لذا «می‌توان برکناری رکس تیلرسون را از زاویه‌یی دیگر زنگ هشدارباش برای ایران نیز دانست»!
این رسانه حکومتی به تصمیم‌گیران ارشد نظام توصیه می‌کند که «به این موضوع بسیار مهم توجه کافی» داشته باشند و «هم‌چنان به همان سیاست گذشته در قبال اختلاف ایران و غرب» ادامه ندهند.
خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) نیز «سرنوشت برجام» را «مبهم‌تر از همیشه» می‌داند و در این رابطه می‌نویسد: «آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند، مک‌مستر هم در آستانه اخراج است و احتمال دارد جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل که او هم از حامیان خروج از برجام است، جایگزین او شود. از زمانی که خبر برکناری تیلرسون اعلام شده، اغلب تحلیلگران آمریکایی و اروپایی، چه طرفدار و چه مخالف برجام، در این نکته اشتراک‌نظر داشته‌اند که حالا سرنوشت توافق هسته‌یی با ایران بیش از هر زمان دیگری در هاله‌یی از ابهام قرار گرفته و احتمالاً باید برای پایان زود هنگام برجام آماده شد».
همان‌طور که این مهره‌ها و رسانه‌ها نیز اعلام می‌کنند چنان‌چه حاکمیت آخوندی به شرایط آمریکا و کشورهای اروپایی تا پایان ضرب‌الاجل آمریکا برای خروج از برجام تمکین نکند، آمریکا از برجام خارج خواهد شد.
ضمن این‌که به این نکته نیز اذعان می‌کنند که شرایط برای آن سخت‌ترخواهد شد، زیرا اروپا هم در موضوع تکمیل برجام در کنار آمریکا قرار دارد و حاکمیت از ناحیه دو طرف تحت فشار و تحریمهای سخت‌تر و بیشتری قرارخواهد گرفت.
حتی در این شرایط ممکن است که امکان مقابله بیشتری از طرف آنها وجود داشته باشد.
بنابراین برکناری تیلرسون توسط ترامپ، نظام آخوندی را به شرحی که به آن اشاره شد، دچار تلاطم و اضطراب قابل‌توجهی کرده است.  
#ایران #تهران #قیام سراسری #اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام تا پیروزی  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم 

مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید