۱۳۹۶ اسفند ۲۲, سه‌شنبه

جزییات ترور جاسوس روس ودخترش در انگلیس وگزارشات تکمیلی



جزییات ترور جاسوس روس ودخترش در انگلیس وگزارشات تکمیلی 

مقدمه :ترور با استفاده از گاز اعصاب 
درتاريخ 17 اسفند پلیس بریتانیا گزارش كرد كه سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش که در بریتانیا زندگی می‌کنند روز یکشنبه در بيرون یک مرکز خرید در شهر سالیزبری در140 كيلومتري جنوب لندن، درحالي كه روي يك نيمكت ازهوش رفته بودند پيدا شدند كه هردونفر با استفاده ازگاز اعصاب هدف ترور قرارگرفته وحال هردوآنها وخيم ميباشد .مارك رولي دستيار رئيس پليس لندن نيز گفت كه اولين ماموري كه دراين صحنه حاضرشده نيز بدليل وخامت حالش دربيمارستان بستري است
خبرگزاري بي بي سي نوشت :”مواد (گاز) اعصاب بسیار سمی هستند و باعث از کار افتادن سیستم عصبی و باقی اعضای بدن می شوند.این مواد اغلب از طریق دهان یا بینی وارد بدن می شوند اما امکان جذب آنها از طریق چشم یا پوست هم وجود دارد.
پروفسور مالکولم اسپرین، از موسسه فیزیک و مهندسی پزشکی، ميگويد: "علائم قرار گرفتن در معرض گاز اعصاب می تواند شامل ایست تنفسی، نارسایی قلبی، گرفتگی عضلانی یا حرکت غیرعادی عضلات و در هرجای دیگری که کنترل عصبی کم می شود باشدّ...."گاز اعصاب می تواند باعث مرگ شود اما اگر میزانی که فرد در معرض آن قرار می گیرد کم باشد لزوما مرگبار نیست."
ملاحظات
يكم. قبل ازاين تاريخ يك مورد ديگر ترور سياسي داشتيم كه مامورين اطلاعاتي كره شمالي برادرناتني كيم ايل سونگ رئيس جمهوركره شمالي را هنگام سفردرفرودگاه با استفاده ازيك دستمال آغشته به گازهاي سمي مسموم نمودند كه باعث مرگ وي شد   
دوم. دراين شيوه تروركافي است كه مهاجمين بصورتي كه به سوژه خود نزديك شوند كه بتوانند مجاري تنفسي آنها را درمعرض گاز سمي قراربدهند    
سوم.  چنانچه سوژه دراين شيوه هدف غافلگيرشده وگازسمي را استنشاق كند ،تاثيرگذاري درجاي گاز اورا فلج نموده وقادر نيست هيچ واكنشي ازخود نشان بدهد  

چهارم. مهاجمين ميتوانند براي اقدام خود از دستمال آغشته به سم ،فيكساتور ويا مواد بصورت پودركه به صورت زده شود استفاده كنند 
گزارش تکمیلی ترور با گاز اعصاب :
موضوع : حمله به جاسوس روس در بریتانیا؛ 'از ۵۰۰ نفر خواسته شد لباس‌هایشان را بشویند'
خلاصه ترور: هفته پيش يك جاسوس روس و دخترش در لندن با گاز سمي اعصاب مسموم شدند كه هنوز در بيمارستان هستند.در اين گزارش دستورا لعمل هايي را مشخص ميكند تا كساني كه  درمعرض حمله گاز اعصاب قرار ميگيرند بتوانند از تاثير وعوارض سم جلوگيري كنند . اصليترين اقدام شستن لباس و اشيايي است كه درمعرض سم قرار گرفته اند

                                       رستورانی که اسکریپال ودخترش درآن ترور با گاز اعصاب شدن 
گزارش کامل 
رستوراني که سرگئی اسکریپال و دخترش در آن ناهار خوردند از ساعت ۹ شب دوشنبه گذشته، فردای حادثه تعطیل شده است
به دنبال کشف آثار سم اعصاب در رستوران و باری که جاسوس سابق روس و دخترش رفته بودند، به بیش از پانصد نفر که همان روز به این رستوران و بار در مرکز شهر سالزبری در جنوب بریتانیا رفته بودند گفته شد که لباس‌ها و وسایل خود را بشویند.
یکشنبه گذشته سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا حدود دو ساعت بعد از صرف غذا در یک شعبه رستوران زیتزی (Zizzi) در شهر سالزبری روی نیمکتی در مرکز این شهر بیهوش پیدا شدند. هر دو نفر در بیمارستان بستری هستند و حال آنها وخیم گزارش شده است.
توصیه شست‌وشوی وسایل به کسانی شده که از ساعت یک و نیم بعد از ظهر روز حادثه (یکشنبه ۴ مارس) در یکی از این دو مکان بودند.
عامل اعصاب ( Nerve Agent) بسیار سمی است و باعث از کار افتادن سیستم عصبی و باقی اعضای بدن می شود. این مواد اغلب از طریق دهان یا بینی وارد بدن می‌شود اما امکان جذب آنها از طریق چشم یا پوست هم وجود دارد.
پروفسور دیم سالی دیویس، مشاور ارشد پزشکی دولت انگلیس می‌گوید که احتمال خطر برای بقیه کسانی که در آن منطقه بوده‌اند کم است.
خانم دیویس می‌گوید که پس از بررسی‌های دقیق علمی این نگرانی پیش آمده که ممکن است تماس طولانی با اشیا آلوده به این سم مشکلاتی در سلامتی افراد ایجاد کند "اما این مساله نباید باعث نگرانی و وحشت شود."او تاکید کرد که این توصیه‌ها فقط برای اطمینان خاطر است و "مطمئن هستم که هیچ کدام از مشتریان و کارکنان این مکان‌ها آسیبی نخواهند دید."
به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی، شهروندان سالزبری این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا مسئولان این توصیه و هشدار را زودتر اعلام نکرده بودند.
الستر های،استاد دانشگاه لیدز می‌گوید که سم اعصاب در مجاورت در هوای باز قدرتش را از دست می‌دهد.او می‌گوید رطوبت هوا باعث کاهش قدرت سم اعصاب می‌شود و به همین دلیل است که به افرادی که در رستوران یا بار بوده‌اند گفته شده که وسایلشان را بشویند.
سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله و دخترش یولیا ۳۳ ساله که روز یکشنبه ۴ مارس، بیهوش روی نیمکتی در یک مرکز خرید در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا پیدا شدند همچنان در وضعیت وخیم در بیمارستان هستند.
نیک بیلی، مامور پلیسی هم که این دو را پیدا کرده بود، با وضعیت وخیم جسمی همچنان در بیمارستان است اما با خانواده‌اش صحبت کرده است.
تحقیقات پلیس در این رستوران و پاب و همچنین در چهار محل دیگر از جمله منزل آقای اسکریپال، گورستانی که همسر و پسرش در آن دفن هستند و نیمکتی که او و دخترش روی آن پیدا شدند، ادامه دارد.
مقامات پلیس محلی امروز یکشنبه ۱۱ مارس، اعلام کردند که مشخص نیست مناطقی که پلیس برای تحقیقات بسته است، چه زمانی به روی عموم مردم باز خواهد شد.
حداقل ۲۵۰ مامور پلیس ضد تروریسم در این تحقیقات شرکت دارند. پلیس می گوید بیش از ۲۰۰ قطعه مدرک جمع آوری و با ۲۴۰ شاهد صحبت کرده است.
سرگئی اسکریپال، سرهنگ بازنشسته اطلاعات ارتش روسیه، در سال ۲۰۰۶ با حکم ۱۳ سال حبس در روسیه زندانی شد.
او متهم بود که هویت مأموران اطلاعاتی روسیه را که به صورت مخفیانه در اروپا و بریتانیا فعالیت می‌کردند در اختیار ام‌آی‌سیکس، سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا قرار داده است.
روسیه هر گونه دخالت در این مساله را تکذیب کرده است.
'بریتانیا از مرگ همسر من درس نگرفت'
مارینا لیتویننکو، همسر الکساندر لیتویننکو، یک مأمور سابق دیگر سازمان اطلاعاتی روسیه و منتقد ولادیمیر پوتین که پیش‌تر با مواد رادیو اکتیو در بریتانیا مسموم و کشته شده بود در یک برنامه بی‌بی‌سی گفت: "ماجرای آقای اسکریپال باید به دقت بررسی شود اما مشخص است که از ماجرای مرگ همسر من درس نگرفتهاند."
الکساندر لیتویننکو که منتقد ولادیمیر پوتین شده بود، در نوامبر سال ۲۰۰۶ میلادی در بیمارستانی در لندن جان سپرد.
پیشتر هیات تحقیق و تفحص عمومی در بریتانیا در مورد مرگ آقای لیتویننکو گفته بود که مامور اطلاعاتی سابق روسیه در لندن در عملیاتی کشته شد که احتمالا توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تصویب شده بود.
وزارت امور خارجه روسیه گزارش این هیات تحقیق را سیاسی، مبهم و جانبدارانه خواند.
خانم لیتویننکو نامه‌ای از ترزا می، نخست وزیر بریتانیا دریافت کرده بود که می‌گفت "دولت بریتانیا همه اقدامات لازم را برای محافظت بریتانیا و مردمش خواهد کرد و اجازه نخواهد داد چنین اتفاقی تکرار شود."
خانم لیتویننکو به بی‌بی‌سی گفت: "اما متاسفانه این اتفاق دوباره افتاد، یعنی اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نشد و از آن اتفاق درس نگرفتند."
توصیه‌هایی که به افرادی شده که در معرض خطر آلودگی ماده سمی اعصاب قرار گرفته‌اند:
1.  همه لباس‌ها شسته شود، ترجیحا با ماشین لباسشویی
2.  لباس‌های غیرقابل شست‌وشو، برای مثال مواردی که به خشکشویی داده می‌شود، باید در دو لایه پلاستیک قرار داده شود
3.  گوشی موبایل، کیف دستی و وسایل الکترونیک باید با دستمال مرطوب تمیزکننده مخصوص کودکان پاک شود، دستمال‌ها را باید در داخل پلاستیک گذاشت و بعد به سطل انداخت
4.  مواردی مانند جواهرات و عینک را باید با آب گرم و مواد شوینده شست
5.  بعد از تماس با هر چیزی که مشکوک به آلودگی است، دست‌ها باید با صابون شسته شود



مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید