۱۳۹۶ اسفند ۲۲, سه‌شنبه

اجلاس شوراي حقوق بشر ملل متحد‌: بررسي گزارش گزارشگر ويژه دربارة وضعيت وخامت‌بار حقوق بشر در ايران ژنو – ۲۱ اسفند ۱۳۹۶








اجلاس شوراي حقوق بشر ملل متحد‌: بررسي گزارش گزارشگر ويژه دربارة وضعيت وخامت‌بار حقوق بشر در ايران ژنو – ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

محكوميت سركوب و دستگيري گستردة قيام‌كنندگان

قتل عام ۶۷، موج اعدام‌ها و نقض حقوق بشر در ایران

فراخوان به تمديد مأموريت گزارشگر ويژة ملل متحد

روز دوشنبه در سي و هفتمين اجلاس شوراي حقوق بشر ملل متحد، آخرين گزارش زنده‌ياد عاصمه جهانگير به‌عنوان گزارشگر ويژة سازمان ملل براي نظارت بر وضعيت حقوق بشر در ايران تحت حاكميت آخوندها، به شورا ارائه شد و مورد بررسي قرار گرفت.
در اين اجلاس نمايندگان كشورهاي مختلف جهان و سازمان‌هاي حقوق بشري، ضمن استقبال از گزارش عاصمه جهانگير و فراخوان به تمديد مأموريت گزارشگر ويژه، وضعيت وخامتبار حقوق بشر در ايران را محكوم كردند و به‌طور خاص بر قتل عام ۶۷، موج اعدام‌ها، استمرار اعدام نوجوانان، دستگيري گستردة قيام‌كنندگان و قتل شماري از آنها در زندان‌هاي رژيم، سركوب و تبعيض‌ عليه زنان، مليت‌ها و پيروان مذاهب مختلف انگشت گذاشتند.
در شروع جلسه كاتالينا دوانداس آگيلار رئيس كميتة هماهنگ‌كنندة گزارشگران ويژة ملل متحد كه گزارش خانم جهانگير را ارائه مي‌كرد، ياد او را گراميداشت و فعاليت‌هايش را در دفاع از حقوق بشر و گزارش وضعيت حقوق بشر در ايران ستود.
وي از رژيم آخوندي خواست كه فراخوان‌هاي اعلام‌شده توسط عاصمه جهانگير را اجرا كند.
وي از جمله گفت: بر پاية توصيه‌هاي عاصمه (جهانگير)، من حكومت (ايران) را فرا مي‌خوانم تا همة اقدامات لازم را براي پايان‌دادن به ارعاب و انتقام‌جويي از كساني كه پيرامون حقوق بشر با ملل متحد همكاري مي‌كنند، در پيش بگيرد…».
پس از آن محمد جواد لاريجاني توجيه‌كنندة شكنجه و اعدام در حاكميت آخوندي كه در اين جلسه رژيم را نمايندگي مي‌كرد، سخنانش را با مخالفت با صحبت‌هاي رئيس كميتة هماهنگ‌كنندة گزارشگران ويژة ملل متحد شروع كرد و مدعي شد: وي مأموريتي براي ارائة هيچ‌گونه توصيه‌يي ندارد و فقط بايد خلاصه‌يي از گزارش (عاصمه) جهانگير را ارائه مي‌كرد.
لاريجاني سپس نسبت به محكوميت جهاني جنايات رژيم و وضعيت وخامتبار حقوق بشر در ايران تحت حاكميت آخوندها، به سوز و گداز پرداخت.
در ادامة اين جلسه نمايندة اتحادية اروپا در سخنراني خود ضمن تسليت درگذشت خانم جهانگير و استقبال از گزارش او و ابراز نگراني عميق نسبت به موج اعدام‌ها از جمله اعدام متهمان نوجوان در ايران، گفت: اتحادية اروپا… از دستگيري، بازداشت و اذيت و آزار افراد به‌خاطر استفاده از حق (آزادي بيان و اجتماع)… عميقاً نگران است… اتحادية اروپا نگران موج گسترده دستگيري‌هاي اخير، از جمله گروهي از فعالان محيط زيست و چند مورد خودكشي ادعايي در زندان‌هاي (رژيم) ايران است…».
نمايندة اتحادية اروپا هم‌چنين خواهان آن شد كه گزارشگر بعدي ملل متحد براي نظارت بر وضعيت حقوق بشر در ايران، از حق بازديد از ايران برخوردار شود.

نمايندة آلمان در سخنراني خود خواهان احترام به حقوق كساني شد كه به تحقيقات دربارة قتل عام سال ۶۷ فراخوان مي‌دهند.
وي ضمن حمايت از موضع اتحادية اروپا و اداي احترام به تلاش‌هاي عاصمه جهانگير گفت: وضعيت حقوق بشر در ايران هم‌چنان وخيم است.
وي نگراني جدي كشورش را نسبت به محدوديت حق آزادي بيان، عقيده، انجمن و اجتماع به‌ويژه در ارتباط با اقدامات سركوبگرانة رژيم به‌دنبال قيام مردم ايران ابراز كرد.
نمايندة آمريكا درگذشت عاصمه جهانگير را تسليت گفت و خواهان تمديد مأموريت گزارشگر ويژه شد.
او وضعيت حقوق بشر در ايران را وخيم توصيف كرد و گفت: «ما سركوب اعتراضاتي را كه از ۲۸ دسامبر گذشته شروع شد توسط حكومت ايران محكوم مي‌كنيم… مقام‌هاي (رژيم) ايران، شديداً معترضان مسالمت‌آميز را سركوب و هزاران نفر را دستگير كردند؛ گزارش‌هايي دربارة مرگ ۲۰ تن از معترضان وجود دارد. در همين حال حكومت، دسترسي به اطلاعات در داخل كشور را محدود كرد. به‌رغم شواهدي كه نشان مي‌دهد برخي از معترضان تحت شرايط مشكوكي در زندان‌ها جان باخته‌اند، هيچ‌يك از مقام‌ها مورد حسابرسي قرار نگرفته‌اند».
نمايندة دانمارك با تأكيد بر نگراني از وضعيت حقوق بشر، از جمله ادامة تبعيض عليه اقليت‌ها توسط رژيم و نگراني از نرخ بالاي اعدام‌ها از جمله اعدام متهمان نوجوان و اجراي مجازات‌هاي فيزيكي، گفت: ما به‌طور خاص نگران دستگيري‌هاي اخير حين اعتراضات در اواخر دسامبر ۲۰۱۷ هستيم و از رژيم ايران مي‌خواهيم به حق آزادي بيان، انجمن و اجتماع احترام بگذارد.
نمايندة بلژيك وضعيت حقوق بشر در ايران را وخيم دانست، و گفت: «هيأت من به‌ويژه نگران گزارش‌هاي ادامه‌دار دربارة تعداد بالاي اعدام‌هاست و از گزارش‌ها دربارة اعدام متهمان نوجوان شوكه شده است… سركوب مخالفان سياسي و اعضاي جامعة مدني، هم‌چنين در چارچوب اعتراضات اخير، موجب نگراني ويژه است».
نمايندة سوئيس خواهان توقف فوري اعدام متهمان نوجوان شد و نگراني كشورش را نسبت به نقض آزادي‌هاي بنيادين توسط رژيم ابراز كرد.
وي گفت: «(سوئيس) بازداشت ادامه‌دار شمار زيادي از مدافعان حقوق بشر را به‌خاطر استفاده از حق آزادي بيان محكوم مي‌كند و (رژيم) ايران را به آزادي فوري آنها فرا مي‌خواند».
نمايندة استراليا گفت كه اين كشور عميقاً نگران وضعيت حقوق بشر در ايران است و ضمن محكوم‌كردن اعدام‌ها و سركوب قوميت‌ها گفت: ما از (رژيم) ايران مي‌خواهيم همة زندانيان سياسي را آزاد كند، از جمله كساني كه بعد از اعتراضات (اخير) دستگير شدند».
نمايندة كانادا در سخنراني خود گفت كه اين كشور نگران وضعيت حقوق بشر در ايران… است و از تعبيض عليه زنان و دختران ايران… شوكه شده است.
وي نگراني كشورش را نسبت به وضعيت بازداشت‌شدگان در زندان‌هاي رژيم آخوندي، مرگ شماري از آنها، شمار بالاي اعدام‌ها، از جمله اعدام متهمان نوجوان و بازداشت‌هاي خودسرانه ابراز كرد.
نمايندة انگلستان گفت: ما با دبيركل (ملل متحد) همراه مي‌شويم و نگراني خود را نسبت به رفتار با بازداشت‌شدگان اعتراضات اخير ابراز مي‌كنيم.
وي هم‌چنين به نگراني كشورش نسبت به وضعيت حقوق بشر در ايران از جمله به نرخ بالاي اعدام‌ها اشاره كرد و به تعليق حكم اعدام، توقف اعدام نوجوانان و حذف تمامي تبعيض‌ها عليه زنان و دختران فراخوان داد.
نمايندة فرانسه گفت كه وضعيت حقوق بشر در ايران هم‌چنان بسيار وخيم و نرخ اعدام‌ها بسيار بالاست… اعدام‌ها هم‌چنين عليه نوجوانان و متهمان نوجوان صورت مي‌گيرد كه برخلاف تعهدات بين‌المللي رژيم ايران است…

نمايندة فرانسه به رعايت حق آزادي بيان و عقيده و تجمع فراخوان داد و نسبت به وضعيت بازداشت‌شدگان ابراز نگراني كرد.
وي گفت كه كشورش خواهان تعيين يك گزارشگر ويژة جديد براي وضعيت حقوق بشر در ايران است.
در ادامة اين جلسه، بيانية مشترك فرانس ليبرته (بنياد دانيل ميتران) و انجمن بين‌المللي حقوق زنان قرائت شد. در اين بيانيه به تعيين يك گزارشگر ويژة جديد براي ادامة كار عاصمه جهانگير در نظارت بر وضعيت حقوق بشر در ايران فراخوان داده شده و آمده است: در گزارش جديد خانم جهانگير نسبت به مرگ تعداد بسياري از كساني كه در اعتراضات اخير عليه (رژيم) شركت كرده بودند تحت بازداشت، اشاره شده است. ما شاهد يك روند سيستماتيك از كشتن معترضان زير شكنجه و ادعاي واهي خودكشي آنها توسط مقامات (رژيم) بوده‌ايم… گزارشگر ويژه در گزارش خود بخشي را به قتل عام سال ۶۷ اختصاص داده و گفته است: خانواده‌ها حق غرامت و جبران دارند و از اين حق برخودارند كه از حقایق دربارة قتل عام ۶۷ و سرنوشت قربانیان آگاه شوند».
بيانيه هم‌چنين مي‌افزايد: مصونيت مقامات (رژيم) ايران نه تنها مربوط به گذشته نيست، بلكه بايد همين امروز با آن مقابله شود. چون سكوت راه را براي جنايات‌هاي بيشتر در زندان‌هاي مخوف (اين رژيم) هموار مي‌كند… عاملان اعدام‌هاي (سال ۶۷) هم‌چنان مواضع بالايي را در قضاييه و حكومت (ايران) بر عهده دارند… شوراي حقوق بشر بايد… به فرهنگ مصونيت (در قبال رژيم) ايران پايان بدهد و مقامات آن‌را به خاطر جنايت عليه بشريت مورد حسابرسي قرار بدهد.
بعد از سخنراني‌هاي نمايندگان كشورها و سازمان‌هاي غير دولتي و محكوميت جنايات رژيم آخوندي، محمد جواد لاريجاني نمايندة فاشيسم ديني حاكم بر ايران در اين جلسه بار ديگر نسبت به نظارت بر وضعيت حقوق بشر در ايران تحت حاكميت آخوندها توسط ملل متحد سوز و گداز كرد
لاريجاني در واكنش به محكوميت گستردة اعدام نوجوانان توسط دژخيمان رژيم، به توجيه اين اعدام‌ها پرداخت و با وقاحت گفت: بله ما در ايران، قانون اعدام داريم!

بر اندازم #ایران #تهران #قیام_سراسری #اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام #اتحاد #آزادی

مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید