۱۳۹۷ مرداد ۲۴, چهارشنبه

مروری بر روزنامه های رژیم چهارشنبه 24 مرداد 97



مروری بر روزنامه های رژیم چهارشنبه 24 مرداد 97

روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه ۲۴مرداد تیترهای عمده خود را به دود و دم در مورد مسائل اقتصادی اختصاص داده‌اند. البته در بین این دود و دمها حملات باندی و هشدارها هم دیده می‌شود. مذاکره با آمریکا و دریای خزر از موضوعات مشترک روزنامه‌ها هست. هشدار نسبت به شرایط وخیم اجتماعی و حمله به احمدی‌نژاد از موضوعات اخص روزنامه‌های باند روحانی است.
موضوع خاص روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع هم حملات باندی به روحانی در مورد مذاکره و اوضاع اقتصادی است که به‌رغم توصیه‌های خامنه‌ای، حرفهای خودش را بر سر روحانی و باندش چماق کرده‌اند.
مثلاً جوان نوشته: «شوربختانه برخی از مدعیان خردورزی و عقلانیت در دیپلوماسی در روز‌های گذشته، در داخل کشور به نفع مذاکره با ترامپ نظریه‌پردازی می‌کردند».
وطن امروز با عنوان فهرست ترسوها نوشته: «سخنان صریح رهبر یادآور خط‌سازی جریان غرب‌گرای داخلی طی ماه‌های اخیر برای طرح ایده مذاکره با ترامپ به بهانه جلوگیری از وقوع جنگ است».و افزوده « این جریان صرفاً به‌دنبال ایجاد یک پل ارتباطی با آمریکاست و در این مسیر ترامپ یا اوباما، برای‌شان چندان فرقی ندارد».

با این همه در روزنامه‌های باند خامنه‌ای مواردی از ایجاد شکاف برای گشودن راه مذاکره با آمریکا دیده می‌شود.
مثلاًً رسالت نوشته: کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که آمریکا با یک مسئول غیرخردمندانه رو به روست تصریح کرد: به اعتقاد بنده آمریکایی‌ها ابتدا باید به برجام بازگردند».
کیهان خامنه‌ای هم در زمینه مسائل اقتصادی به‌نقل از اقتصاددانان رژیم نوشته « شرایط موجود واقعیتی جز پیامدهای ناشی از سوء مدیریت اقتصادی افرادی نیست که با انکار و فرافکنی و نگاه به دست بیگانگان و بدون توجه به ظرفیت‌های داخلی زمام امور را در دست دارند».
در مورد بسته اقتصادی دولت هم فضای روزنامه‌های هر دو باند حاکی از شکست این طرح است.
جوان نوشته: « باج‌دهی دولت به پتروشیمی‌ها، احتمال صادرات مجدد کالا‌هایی که با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد شده‌اند و نحوه تعیین نرخ ارز دستوری در بازار ثانویه، مهم‌ترین ابهامات و ایرادات بسته جدید ارزی است». و جهان صنعت همسو با باند روحانی هم بر تناقض‌گوییهای دولت روحانی برای سفید نمایی وضعیت اقتصادی دست گذاشته و نوشته است« شاهد بزرگ‌ترین تناقض بین اظهارنظرهای وزیر و معاون او در وزارت صنعت هستیم‌. بر اساس گفته‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در چند ماه اخیر شاهد ثبت سفارش ۵/۲برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ارزش ۲۵۰میلیارد دلار هستیم‌. در حالی که معاون وزیر معتقد است در سال‌جاری به‌دلیل افزایش نرخ ارز ثبت سفارش نسبت به سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است»‌ و هشدار داده که « هر گونه تناقض گویی و افزایش آن ثمری نخواهد داشت مگر آسیب رساندن به بدنه اعتماد عمومی کشور».
جهان صنعت در مورد به صحنه آمدن مجدد احمدی‌نژاد نوشته است « در میانه بحرانی اقتصادی محمود احمدی‌نژاد پیام می‌دهد و بعد از حمله به غالب ارکان قدرت از روحانی می‌خواهد کناره‌گیری کند، پس از اندکی سکوت، سکوتی که گفتند کمی ناشی از ترسِ حتی دستگیری هم بوده است، احمدی‌نژاد یک بار دیگر به سطح اول سیاست ایران گام نهاد. پیآمد اقدام اخیر وی چیست؟ از یک طرف فشار را بر روحانی، دولتش و برخی ارکان قدرت افزایش می‌دهد و تا حدی بر آتش اعتراضات می‌دمد. پیام احمدی‌نژاد و حمله او به مراکز قدرت القای این نکته است که بحران کماکان ادامه دارد نه‌تنها در زمینه اقتصادی که در سطوح کلان قدرت».
روزنامه‌های هر دو باند حاکم در مورد امضای قرارداد وطن‌فروشانه بر سر دریای خزر توسط دولت روحانی ضد و نقیض نوشته‌اند. از یک سو مدعی شده‌اند که هیچ حقی مخدوش نشده و از سوی دیگر با اشاره به واکنشهای کشورهای طرف حساب اذعان کرده‌اند در این قرارداد حقوق مردم ایران از دست رفته است.
کیهان خامنه‌ای نوشته است« بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، آشکارا بیانگر تأمین منافع روسیه در پیش‌نویس اکتائو- قزاقستان است».
آرمان هم نوشته است« مذاکرات حقوقی راجع به دریای مازندران با وقفه‌ای چند ساله رو‌به‌رو شد اما آذربایجان با سرعت در سواحل خود مشغول بهره‌برداری از حوزه نفتی شد تا جایی که امروزه صحبت از حوزه‌های سرشار نفت و گاز می‌رود. ترکمنستان و قزاقستان هم کف دریا را با خود و روسیه قسمت کردند و مشغول بهره‌برداری هستند. مانده بود نحوه انتقال نفت و گاز از چاه‌های منطقه به بازار آزاد که مجوز نصب لوله در کف دریا را لازم داشتند، با امضای اخیر کنوانسیون دریای مازندران در واقع چهار کشور به مقصود خود رسیدند، نگاهی به سرفصل این دو سه روز روزنامه‌های روسیه بیندازید، گویی در جبهه جنگ جهانی پیروز شده‌اند!». آرمان در ادامه نوشته است«دو کشور ترکمنستان و قزاقستان هم همه موانع نصب لوله در کف دریای مازندران را پشت سرگذاشتند و آذربایجان هم جایگاه خود را به‌عنوان عبور دهنده نفت و گاز دو کشور ترکمنستان و قزاقستان ارتقا داد و سوآپی که ما می‌توانستیم از زمانه فروپاشی شوروی و تشکیل جمهوریهای شوروی از آن سود کلان ببریم این کشور به‌راحتی به چنگ آورد و هم‌اکنون بر نفت دریای مازندران از هر نظر مسلط است و درآمد سرشاری از انتقال نفت و گاز دو کشور ترکمنستان و قزاقستان به دست خواهد آورد». آرمان در پایان نتیجه گرفته است« در این کنوانسیون در واقع مسائل چهار کشور حل شد اما مسائل ایران به باور من حل نشده باقی ماند و امضای کنوانسیون بردی بود برای چهار کشور حاشیه دریا که هر یک به منافع مورد نظر خود رسیدند ».
روزنامه اعتماد همسو با باند روحانی هم برای در بردن دولت روحانی کارنامه کل نظام را در از دست دادن حقوق مردم ایران در دریای خزر را برجسته کرده و از جمله نوشته است« برخی از ناظران با اشاره به حقوق مکتسبه تاریخی ایران این رویکرد را مطرح کرده‌اند که ایران در همان سال‌های آغازین مسأله می‌توانست موضعی را اتخاذ کند و طرحی را درافکند که طبق آن ضمن اعطای حقوق ساحلی و سرزمینی سه کشور تازه تأسیس (آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان) آن هم نه لزوما با متر و معیارهای موجود در حقوق رایج مربوط به دریاهای آزاد و... حاکمیت یا دست‌کم کنترل بر آب‌های میانی نیمه جنوبی این دریا را در دست گیرد. چنین الگویی اولاً خط چانه‌زنی را برای ایران به بالای ٢٠درصد از بستر و زیر بستر می‌رساند. ثانیا با حقوق تاریخی و مکتسبه ایران نزدیکی بیشتری پیدا می‌کرد. ثالثا برخی فرصت‌های اقتصادی و استراتژیک را در مورد ترانزیت و خطوط انتقال انرژی در نیمه جنوبی این دریا برای ایران محفوظ می‌گذاشت».
اذعان به نقش محوری مجاهدین همراه با تناقض‌گویی و سوز گداز هم‌چنان در روزنامه‌های حکومتی دیده می‌شود.روزنامه اعتماد به‌نقل از یک مهره باند موسوم به اصلاح‌طلب از جمله نوشته است« مجاهدین خلق جریانی است که تبار اصلی آن دارای سوابق انقلابی است و در جریان مبارزات انقلابی برای سرنگونی سلطنت پهلوی فعالیت جدی و مسلحانه داشتند و در همین جریان هم کشته دادند. البته تعداد معدودی از اعضای این سازمان که در زندان بودند بلافاصله با پیروزی انقلاب از زندان آزاد شدند که افکار عمومی و همه گروه‌های مبارز و انقلابی آنان را با عنوان سازمان مجاهدین خلق می‌شناختند. میراث‌داران این گروه با برخی رفتارهای شکننده و مخالفت‌های عنادآمیز در برابر جمهوری اسلامی ایستادند... ابوالحسن بنی‌صدر به‌عنوان رئیس‌جمهوری مستقر که با رأی مردم انتخاب شده بود را تحت تاثیر فرآیند رفتارهای خود قرار دادند و او را از راه به در کردند... این گروه تاریخی‌ترین، ‌قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین تشکیلات است که قصد براندازی داشته و دارد ». این کارگزار حکومتی سپس با اشاره به پتانسیل انفجاری جامعه در اثر فساد حکومتی و فقر گسترده مردم در اثر بحران اقتصادی می‌نویسد« در چنین بزنگاههای اعتراضی است که نظام برای مسدود کردن بسترهای موج سواری براندازان و رفع نارضایتی و دلخوریهای مردم باید در جهت اصلاح گام بردارد. اگر گام‌های اصلاحی به درستی برداشته ‌نشود بی‌تردید گروه‌های برانداز از فرصت استفاده می‌کنند و بر موج احساسات مردم سوار می‌شوند تا جهت درخواست‌‌ها و مطالبات مردم را تغییر ‌دهند».



مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

قیام سراسری مرداد 97 ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  سرنگونی #  اتحاد