۱۳۹۷ مرداد ۲۵, پنجشنبه

گزیده ای از روزنامه های رژیم پنجشنبه 25 مرداد 97



گزیده ای از روزنامه های رژیم پنجشنبه 25 مرداد 97

روزنامه‌های حکومتی در روز ۲۵مرداد عنوانهای مشترکشان در مورد اظهارات روحانی در جلسه دولت، تلاش برای توجیه اقدام میهن فروشانه روحانی در مورد دریای خزر، دود و دم در مورد مبارزه با فساد و اذعان به وضعیت خراب اقتصاد است.
روزنامه‌های باند روحانی وجه مذاکره جویی حرفهایش را برجسته کرده‌اند.
مثلاً روزنامه شرق با عنوان برجسته «پل مذاکره» نوشته: روحانی: آمریکا کاری کرده که شرایط مذاکره را از بین برده؛ روند خوبی داشتیم اما خودش آن را تخریب کرد
اعتماد هم تیتر زده: «چرا پل را خراب کردید؟»
ابرار هم نوشته: «آمریکا خودش شرایط مذاکره را از بین برد».
آرمان هم حرف دل روحانی و نظام را برجسته کرده:«آمریکا پل‌های خراب شده را درست کند».
«مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌نمی‌شود» حرف دیگر روحانی است که روزنامه‌های باندش از جمله اخبار صنعت و جمهوری اسلامی تیتر اول کرده‌اند.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای حرفهای خامنه‌ای در مورد مذاکره با آمریکا و وضعیت اقتصادی را چماق کرده و بر سر باند روحانی زده‌اند.
جوان نوشته است:« نباید آیندگان که بسیار راحت‌تر از امروز قضاوت می‌کنند، نسل امروز را خائن، ترسو، لذت‌پرست و بیگانه‌نواز تفسیر کنند».
جوان در مطلب دیگری نوشته است:« هستند هنوز افرادی در آن جمع که بر انجام همه اقدامات خود در برجام و مذاکرات آن صحه می‌گذارند و حاضر نیستند ذره‌یی اشتباهات خود را بپذیرند».و در ادامه از دولت خواسته با کسانی در درون دولت که « به‌محض درخواست مذاکره مستقیم ترامپ با مقامات ایرانی، آب دهانشان سرازیر شده و بر طبل مذاکره می‌کوبند، برخورد قاطع کند».
رسالت هم در تفسیر حرفهای خامنه‌ای نوشته« بن‌بست‌گرایان بدانند راه هست و بروز جنگ با آمریکا توهمی بیش نیست و مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد».
سیاست روز هم حرفهای روحانی را مورد حمله قرار داده و از جمله نوشته است«روحانی اعتراف می‌کند که مشکل اول جامعه، مشکل اقتصاد است. این یعنی در پنج سال گذشته با همه تلاشها نتوانستیم کاری کنیم که هم سانتریفوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد! همین جمله یعنی لازم است در سیاستهای اقتصادی ۵سال گذشته تغییر حاصل شود و این تغییر به تغییر استراتژی و شاید در نهایت تغییر در کابینه نیز باید منتهی بشود».

در روزنامه‌های همسو با روحانی نسبت به تداوم فساد نهادینه شده در نظام و فضای ملتهب جامعه هشدار داده‌اند.
به‌عنوان نمونه جهان صنعت به‌نقل از حسین راغفر نوشته است:« ریشه همه مصائب موجود در نابرابریهای ناموجه خلاصه می‌شود بدین معنی که بخشی از جامعه می‌توانند ثروتهای بسیار بزرگی را یک‌شبه به دست آورند و معنی دیگر آن این است که ثروت عظیمی که از طریق رانت به دست می‌آید از یک جایی باید تأمین شود و محل تأمین آن جیب مردم است». این روزنامه در ادامه نوشته است: «آنچه به‌نظر می‌رسد اتفاق خواهد افتاد به‌زودی شاهد رشد اشکال مختلف جرم و جرایم در جامعه هم باید باشیم و این ناشی از نوعی خصومت و بددلی بین گروه‌های مختلف اجتماعی به‌خصوص آسیب‌خورده‌ها از این پیامدهای اقتصادی خواهد بود».
جهان صنعت در مطلب دیگری از شکست محتوم نمایش مبارزه با فساد در رژیم خبر داده و تحت عنوان « بالاترین میزان نظارت نیز مانع فساد نمی‌شود» نوشته است « حتی اگر بیشترین و بهترین نوع نظارت نیز حاکم باشد هم‌چنان رانت و فساد مالی و فراتر از آن افزایش قیمت‌های آزار‌دهنده مشهود خواهد بود. این موضوع فقط بر اساس بازار آزاد مدیریت خواهد شد و تا زمانی که بازار خود را احیا نکند نسخه‌های ناگهانی و بی‌ثمر هیچ‌یک از مشکلات را حل نخواهد کرد».
اعتماد هم در مورد بازی مبارزه با فساد هشدار داده است که « بر وجدان اجتماعی مردم بیش از این خدشه وارد نکنیم. «غم نان» به اعتراض خیابانی منجر می‌شود تنها اگر صاحبان آن غم به حسن‌نیت مسئولان اطمینان نداشته و شاهد آن باشند که سفره خالی آنان که با «درد شکم» سر می‌کنند، ذره‌یی از منفعت‌طلبی اقلیتی کوچک نکاسته است».

هشدار به وخامت وضعیت اقتصاد در اثر سیاستهای ۴دهه نظام در روزنامه‌های همسو با روحانی هم دیده می‌شود.
آرمان به‌نقل از مصطفی هاشمی طبا نوشته:« باید آرایش اقتصاد جنگی به خود بگیریم»و اذعان کرده است که« وضعیت اقتصادی ما اکنون یک وضعیت اقتصادی جنگی است. با محدودیت منابع، هزینه‌های سنگین دولت، بازگشت مجدد تحریم‌ها و همچنین نبود تولید داخلی به نظر م دیگر تئوری اقتصاد آزاد جوابگو نیست... اقتصاد لیبرالیسم مذهبی نیز تا کنون پاسخگو نبوده است. اگر برجام هم بود و آمریکا بدقولی نمی‌کرد منابع طبیعی ما تا حدود زیادی از بین رفته و ما پول‌هایمان را به جای ایجاد کارخانه و تولید صرف واردات کالاهای بیهوده کرده‌ایم. بنا بر این باید آرایش اقتصاد جنگی به خود بگیریم».

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم در روز پنجشنبه عقب‌نشینی نسبت به مطالب روزهای قبل در خصوص اقدام وطن‌فروشانه دولت روحانی به چشم می‌خورد.
مثلاً روزنامه‌ایران از افشار سلیمانی مطلبی در اثبات اظهارات ظریف و روحانی در خصوص امضای قرارداد کنوانسیون خزر درج کرده که مطالب سه روز قبل همین مهره حکومتی در روزنامه جهان صنعت را نقض می‌کند.
روزنامه آرمان هم کسانی را به صحنه آورده که برخلاف نفرات روزهای قبل، در تأیید اقدام وطن‌فروشانه دولت صحبت کرده‌اند.



مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

قیام سراسری مرداد 97 ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  سرنگونی #  اتحاد