۱۳۹۷ مرداد ۲۳, سه‌شنبه

«مذاکره ممنوع!» کدام مذاکره؟




«مذاکره ممنوع!» کدام مذاکره؟




خامنه‌ای روز گذشته بعد از هفته‌ها سکوت که به‌خصوص در جریان قیام مرداد ماه چشمگیر بود، در صحنه ظاهر شد. وی طی یک سخنرانی برای جمعی از نیروهای رژیم که تلویزیون حکومتی آنها را اقشار مختلف مردم می‌نامید درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد.
از جمله درباره مذاکرات برجام، برای اولین بار گفت: «در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند».
این قسمت را که خبرگزاری رژیم پخش کرده بود، پس از مدت کوتاهی در رسانه‌های رژیم حذف شد و تلویزیون رژیم هم آن را از حرف‌های خامنه‌ای سانسور کرد.
اما در مورد مذاکره با آمریکا که آن را در حال حاضر ممنوع اعلام کرد؛ حرفی است که بی‌تردید موجب جر و بحث و دعواهای آینده در رژیم خواهد شد.
در زمینه مذاکره با آمریکا خامنه‌ای گفت: «دو موضوع غیر از تحریم را هم مطرح می‌کنند. یکی مسأله جنگ را، یکی مسأله مذاکره را. جنگ را البته صریحاً نمی‌گویند می‌جنگیم اما به خیال خودشان با اشاره و با کنایه و با این حرفها، می‌خواهند بگویند که خلاصه ممکن است جنگ راه بیفتد... به‌طور خلاصه در دو کلمه به ملت ایران بگویم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد».
حرفهای خامنه‌ای در مورد مذاکره با آمریکا را تلویزیون رژیم چنین جمع‌بندی کرد: «رهبر انقلاب در نوعی جمع‌بندی از این بخش از سخنانشان، افزودند: ما فقط وقتی می‌توانیم وارد بازی خطرناک مذاکره با آمریکا شویم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشارها و هوچی‌گری‌های او نتواند در ما تأثیر بگذارد اما در حال حاضر مذاکره قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود و ممنوع است».
اما هارت و پورتهای خامنه‌ای و ترسو خواندن طرفداران مذاکره موجب نخواهد شد تا آنها زبان در کام بکشند. چرا که او پیش از این هم از این‌گونه حرفها که معمولاً با دوگانه‌گویی نیز همراه بوده، زده، ولی یکی دو روز نگذشته، هر یک از باندها در حرفهای او شکاف‌هایی پیدا کرده و هر کدام از زاویه‌یی وارد شده و حرفهای ولی‌فقیه را سوراخ کرده و زیر پا گذاشته‌اند.
از جمله خبرگزاری ایسنا ۲۲مرداد ۹۷ به‌نقل از یک وکیل دادگستری به نام ارفع‌نیا، ضمن بیان این نکته که شکایت رژیم از آمریکا در دیوان لاهه به‌جا بود، رو در روی خامنه‌ای خاطرنشان کرد که «باید در سیاست بین‌المللی‌مان محتاط‌تر عمل کنیم و در حال حاضر نیز باید با آمریکا مذاکره داشته باشیم».
واقعیت این است که حرف خامنه‌ای در تخطئه مذاکره بر دو پایه استوار است. یکی این‌که جنگ نمی‌شود، دوم این‌که اعتراف کرد رژیم به این دلیل وارد مذاکره نمی‌شود که در حال حاضر «از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی» ضعیف است.
او به این ترتیب شکافی را باز گذاشت که طرفداران مذاکره از همین شکاف می‌توانند وارد شوند و در مورد ضرورت مذاکره استدلال کنند. کما این‌که سایت حکومتی بهار ۲۰مرداد ۹۷ تحت عنوان «تابوسازی از مذاکره» و تخطئه آن نوشت: «چنین نگاهی که مذاکره را برابر با عقب‌نشینی از آرمان‌های ملی و مذهبی تلقی می‌کند به سود چه کسی است؟!».
این مقاله سپس با این فرض که اگر در آینده به هر دلیل رژیم پای میز مذاکره رفت «چگونه می‌توان به پرسش‌های افکار عمومی که با چشمانی حیران به این تناقض‌های آشکار می‌نگرد پاسخ داد؟!»، نفی مذاکره را نابخردانه خواند.
موضع خامنه‌ای در ارتباط با مذاکره که خود او پیش از آن اجازه آن را داده بود، چندان شکننده است که حتی هادی غفاری نیز ۲روز پیش با حمله به دیکتاتوری خامنه‌ای که یک‌جانبه مذاکره را رد می‌کند،‌ گفت:‌ «در چنین شرایطی فردگرایی باید ممنوع باشد. اگر نتیجه چاره‌جویی‌ها مذاکره بود با اولویت قرار دادن منافع ملی و با توجه به ضرورت استراتژی برد-برد می‌توان به مذاکره پرداخت».