۱۳۹۸ اسفند ۹, جمعه

نگاهی به بزرگ‌ترین اپیدمی‌های قرن ۲۱



نگاهی به بزرگ‌ترین اپیدمی‌های قرن ۲۱

از ابتدای قرن اخیر تا امروز یعنی در دو دهه اخیر حداقل ۵بیماری واگیردار خطرناک در جهان مشاهده شده که هر یک نیز پس از مدتی، مهار شده و یا به‌نوعی توسط پیشگیریهای پزشکی، کم‌اثر شده‌اند.
در تمامی این موارد، فقط:
بسیج تمام‌عیار حکومتی بوده که در کنار همبستگی ملی و جهانی و رعایت‌های ضروری‌پایه‌ای، مبنایی ایجاد کنند تا ملل مبتلا موفق به عبور از مهلکه شوند.
امری که در ایران و در فقدان یک حاکمیت مردمی و دشمنی اوباش حاکم با مردم خودمان و عموم کشورهای جهان، تنها راه نجات برای مردم بی‌پناهمان را در همبستگی ملی و رعایت‌های ضروری باقی نهاده است.
در این گزارش مختصر نگاهی می‌شود به مهم‌ترین اپیدمی‌های مرگبار قرن بیست و یکم.
پنج مورد از مهم‌ترین بیماریهای مورد اشاره از این قرار هستند:
  1. «کرونا» اولین بار در ۲۰۱۹ در چین مشاهده شد و به‌سرعت در ایران و برخی کشورهای دیگر گسترش یافت (۹۱۹کشته موج اول).
  2. «آنفلوآنزای خوکی» (Swine flu) اولین بار در سال ۲۰۰۹در مکزیک مشاهده شد(۵کشته)
  3. «سارس» اولین بار در سال ۲۰۰۱در هنگ کنگ مشاهده شد(۱۸۲کشته)
  4. «ایبولا» اولین بار در سال ۲۰۱۴در آفریقای جنوبی مشاهده شد (۱۶۴کشته)
  5. «مرس» (mers) اولین بار در سال ۲۰۱۵در کره جنوبی مشاهده شد (۳۳کشته)

نمودار مقایسه‌ای گسترش ۵بیماری واگیردار در سطح جهان در قرن ۲۱
نمودار مقایسه‌ای گسترش ۵بیماری واگیردار در سطح جهان در قرن ۲۱

خطرناک‌ترین و مرگبارترین بیماری سرایت کننده در این میان، «آنفلوآنزای خوکی» یا همان «سویین فلو» بود که اولین بار در سال ۲۰۰۹در مکزیک مشاهده شد، این بیماری بین ۱۱تا ۲۱درصد جمعیت ۶میلیارد و ۸۰۰میلیونی جهان در آن روزگار را مبتلا کرد، یعنی چیزی بین ۷۰۰میلیون نفر تا یک میلیارد و ۴۰۰میلیون نفر!
موج دوم این بیماری در سال ۲۰۱۵درهندوستان مشاهده شد که نهایتاً ۱۸۴۱نفر تلفات بر جای گذاشت.
دومین بیماری، «سارس» نامیده شد که اسمی بود متشکل از حروف اول «سندرم شدید تنفسی» به زبان انگلیسی و در سال ۲۰۰۲ از چین به دیگر نقاط جهان گسترش یافت. این بیماری نهایتاً منجر به مرگ ۷۷۴تن در ۱۷کشور گردید. ویروس «سارس» ابتدا از خفاش آغاز شد، بعد به گربه سرایت کرد و از گربه به انسان منتقل گردید.
سومین بیماری واگیردار خطرناکی که در سال‌های اخیر جهان را تکان داد، «ایبولا» نام دارد که گرچه از سال ۱۹۷۶ شناخته شده بود اما گسترش مرگبار آن در سال ۲۰۱۴ و از گینه آغاز شد و در آفریقا، شماری از کشورها را تحت تاثیر قرار داد. گرچه گفته شده واکسن این بیماری در دست تهیه است و احتمالاً در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهد شد، اما تاکنون درمان مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است. 
بیماری گسترش یابنده بعدی «مرس» است که اول بار در عربستان مشاهده شد که به‌سرعت مهار گردید و شیوع جهانی یا حتی منطقه‌ای پیدا نکرد، اما گسترش خطرناک آن در سال ۲۰۱۵و از کره جنوبی آغاز شد و در مدت کمی ۳۳کشته بر جای نهاد. «مرس» از خانواده ویروس‌های «کرونا» است که اینک نوع «کووید ۱۹» آن از چین به دیگر نقاط جهان گسترش یافته است.
نکته مهم این‌که در تمامی این موارد این است که کشورهای جهان به‌ویژه پس از شیوع آنفلوآنزای خوکی و تلفات گسترده‌ای که در جهان به‌جای نهاد، (تمامی کشورهای جهان) و نهادهای ذیربط بین‌المللی تلاش کرده‌اند که با همیاری و مبادله اطلاعات و تکنولوژی درمانی و تشخیص راه‌کارهای مقابله با آن‌ها، از بروز یک فاجعه بشری جلوگیری کنند؛
«خبررسانی سریع» و «درخواست همیاری سریع» یکی از اولین واکنش‌های مسئولانه انسانی در مقابله با این بیماریها به‌ویژه پس از مشاهده آنفلوآنزای خوکی بود که باعث کاهش تلفات انسانی بیشتر شد، امری که در مورد دیکتاتوری فاشیستی آخوندهای حاکم بر ایران مطلقاً مشاهده نمی‌شود.
خامنه‌ای حتی از ورود اولین هیات پزشکی بین‌المللی تا چند روز جلوگیری کرد و نهایتاً هم زیر فشار افکار عمومی و شدت گسترش فاجعه کرونا در ایران، به ورود و بازدید هیات پزشکی بین‌المللی گردن گذاشت،
واکنشی جنایتکارانه که بی‌شک در پرونده جنایت‌های این دیکتاتوری برای روز حساب به ثبت خواهد رسید، آن هم نظامی که تمامی امکانات پزشکی موجود در ایران را بنا‌به‌ نوشته روزنامه حکومتی جهان صنعت مورخ ۸اسفند ۹۸ به سران حکومتی اختصاص داده است.
جهان صنعت در این مورد نوشت: «پرستار بیمارستان نفت به «جهان‌صنعت» گفته... کیت‌های آزمایش کرونا بسیار محدود است، آن مقدار کم هم تنها در انستیتو پاستور و بیمارستان میلاد است. اگر چه تعداد کیت‌های آزمایش کرونا محدود است اما همه نمایندگان مجلس و شورا مورد آزمایش قرار گرفتند و طبق شاهدان عینی، انستیتو پاستور که محل اصلی تست کرونا است، در ابتدای امر از مسئولان و آقازاده‌ها آزمایش گرفتند».
با توجه به این نکات، ضروری است که هم‌میهنان چنان‌چه در گام اول امکان آزاد کردن کیت‌های آزمایش و عمومی کردن آنها را ندارند، تلاش کنند با همبستگی و همیاری و با استفاده از کمک‌ها و مشورت‌های پزشکان انسان‌دوست و میهن‌پرست (در قالب شوراهای مردمی) اقدامات پیشگیرانه و درمانی ضروری را به یکدیگر برسانند تا روزی که چندان دور نیست، مجازات این دیکتاتوری فاسد و مردم‌کش فرا برسد.

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید
بر اندازیم
#ایران #کروناویروس
#coronavirus
#Iran
#سال_سرنگونی
 #قیام_تا_پیروزی
 #مجاهدین_خلق
#درود_بر_کانونهای_شورشی