۱۳۹۸ اسفند ۹, جمعه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - پنجشنبه ۸اسفند۹۸



مروری بر رسانه‌های حکومتی - پنجشنبه ۸اسفند۹۸


فضای عمومی در روزنامه‌های حکومتی پنجشنبه ۸اسفند۹۸، کوچک نمایی بحران کرونا است که با برجسته کردن ادعاهای روحانی و این‌که گفته بود باید تا روز شنبه همه چیز به‌حالت عادی برگردد... همین فضا در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود. ولی از آن جا که ابعاد بحران خیلی وسیع‌تر و عمیق‌تر از این آمارهای دروغ رژیم است باندهای حاکم برای در بردن خود و خرید آبرو برای نظام ناچار به گوشه‌هایی از واقعیت اعتراف کرده‌اند. این اعتراف هم البته در وحشت از فضای انفجاری جامعه است که ناگزیر شده‌اند به آن تن بدهند.
آرمان: بحران کارآمدی امروز از طرف افکار عمومی به‌شدت برخی ارکان را تهدید می‌کند...
اگر آمارهای داده شده در خصوص مشارکت نزدیک به یک چهارم مردم در شهر تهران و مشارکت ۴۰درصدی در کل کشور درست و واقعی باشد باید گفت؛ در شرایطی که مورد تهدید خارجی قرار دارد پیام خوبی را برای دولتمردان ندارد
اعتماد عباس عبدی: همه در پی آن هستند که بدانند چرا مردم به‌ویژه در شهرهای اصلی کشور تا این حد اندک، در انتخابات شرکت کردند؟ ضمن این‌که کیفیت افراد شرکت‌کننده از حیث اثرگذاری اجتماعی و مدنی بسیار پایین‌تر از کیفیت گروه‌هایی است که در انتخابات شرکت نکردند... ساختار انتخابات نه‌تنها طبقات پایین را از دست داده، بلکه با سرعت بسیار بیشتری طبقات متوسط و اثرگذار جامعه را نیز از دست داده است
ایران: اکنون با وجود تعداد فراوان کانال تلگرامی و دیگر منابع خبری نوعی بلبشوی تحلیلی و اطلاع‌رسانی به‌وجود آمده است که وجود آن از اصل ویروس کرونا خطرناک‌تر است. این آشفتگی‌های ذهنی و روانی و اطلاعاتی نتیجه فقدان حضور مؤثر یک رسانه معتبر است و تا این نقیصه حل نشود، هیچ گرهی در این جامعه باز نخواهد شد.

 در روزنامه‌های حکومتی امروز ابعاد مختلفی از دروغ گویی مقامات حکومتی و بیخ دار بودن بحران و خاصه خرجی برای خودیها را در دعوای باندی برملا کرده‌اند. نمونه‌ها در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:
جهان صنعت: آمارها دقیق نیست: اگر چه تعداد کیت‌های آزمایش کرونا محدود است اما همه نمایندگان مجلس و شورا مورد آزمایش قرار گرفتند و طبق شاهدان عینی انستیتو پاستور که محل اصلی تست کرونا است، در ابتدای امر از مسئولان و آقازاده‌ها آزمایش گرفتند،... چون در کشور ما روش‌های تشخیصی بیماران ویروسی گران است، آمارهای دقیقی از مبتلایان وجود ندارد... رئیس‌جمهور اعلام کرده که این ویروس از شنبه مهار می‌شود! حرفی ناممکن زده است... جمعی از خانواده‌های زندانیان با اشاره به وضعیت زندانهای کشور و میزان برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی در زندانها، به‌منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی خواهان آزادی یا حداقل مرخصی قابل‌قبول زندانیان تا پایان دوران بحران شده‌اند.
سیاست روز: مردم دسترسی‌های مختلفی به اطلاعات دارند و دیگر به یک مرجع رسانه‌یی مراجعه نمی‌کنند، وقتی اعتمادشان به رسانه‌ها آسیب دیده و به واسطه آسیبی که پیش از این از اطلاع‌رسانی نادرست و غلط دیده‌اند رسانه‌ها نمی‌توانند به‌راحتی با شیوع اخبار وحشت مقابله کنند. وقتی مردم توسط مسئولان نامحرم دانسته می‌شوند نباید انتظار اعتماد از مردم را هم داشته باشند
آرمان: این شوخی تو بمیری«کرونا ویروس»، از آن تو بمیریها نیست که زلزله‌ای بیاید، بر سر آوارش عکس بگیریم و ترمیم خرابیهای آن را پشت گوش بیاندازیم. سیلی بیاید و با چند بالگرد بر فرازش پرواز کنیم و تا نیم‌تنه در میان آب، عکس بگیریم و بعد، حاجی حاجی مکه! این عفریت بی‌رحم، چنین حرکات پوپولیستی را برنمی‌تابد. نزنیدش، می‌زند؛ نکشیدش، می‌کشدت! جا دارد شوخی را بگذاریم کنار و کمتر سخن بگوییم و بیشتر عمل کنیم.


پیامدهای اقتصادی  بحران کرونا چه در داخل کشور و چه در اقتصاد جهانی یکی از وجوه ابراز نگرانی روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.
روزنامه آرمان به‌نقل از یک کارشناس حکومتی خسارت روزانه کرونا به اقتصاد کشور را روزانه ۱۰۰میلیون دلار ارزیابی کرده که البته به‌نظر سایر کارشناسان خیلی کم گفته است. روزنامه رسالت از باند مؤتلفه با اشاره به افت تقاضای نفت از طرف چین برآورد کرده ماهانه بین ۲۵۰تا ۵۰۰میلیون دلار در ماه از درآمدهای ارزی رژیم کاسته بشه. در آمدی که تنها منبع تأمین بودجه سال ۹۹ است.

وجه دیگری هم از بحران کرونا در روزنامه‌های رژیم اعتراف به بن‌بست نظام و فضای انفجاری جامعه است که از آن نتیجه می‌گیرند که هر چه زودتر باید به پای میز تسلیم و مذاکره برویم.
روزنامهٔ حکومتی اقتصادسرآمد: احمد بخشایش اردستانی عضو پیشین کمیسیون امنیت مجلس: واقعیت آن است که شرایط و وضعیت اقتصادی و معیشتی نا به سامان کشور این هشدار را به مسئولان می‌دهد که باید انعطاف سیاسی و هوشمندی دیپلماتیک را در دستور کار قرار دهیم. چرا که در صورت تداوم این شرایط در سال آینده میزان گسل جامعه و ملت با نظام بیشتر و بیشتر خواهد شد. بنابراین در یک نگاه اهم و فی الاهم باید به فکر مذاکره باشیم.
آرمان: با توجه به شرایط کلی کشور، بزرگان اجازه حرکت‌های رادیکال و تند را در کوتاه مدت به راه‌یافتگان مجلس نخواهند داد. فکر می‌کنم چاره‌ای جز حرکت به سمت حل مشکلات اف.ای.تی.اف و پالرمو و تصویب مجدد آن توسط مجلس و حل مشکلات تعاملات مالی بین ایران و کشورهای دنیا و هم‌چنین بحث تحریم‌ها و حتی مذاکراتی که با گروه ۱+۵در گذشته در بحث انرژی هسته‌یی انجام شد، وجود ندارد... طرح شعارهایی از سوی اصول‌گرایان در خصوص هجمه به دولت و سنگ‌اندازی بر سر راه اقدامات دولت تا به امروز، برای مصادره چنین موفقیتهایی به نفع خودشان بوده است... اگر ببینیم اقدامات تند و رادیکال ادامه پیدا کند و مشکلات بیش از گذشته دامن کشور را بگیرد، در نتیجه آبستن اتفاقاتی خواهیم بود که ان‌شاءا... شاهد آن نباشیم.



پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید
بر اندازیم
#ایران #کروناویروس
#coronavirus
#Iran
#سال_سرنگونی
 #قیام_تا_پیروزی
 #مجاهدین_خلق
#درود_بر_کانونهای_شورشی