۱۳۹۹ تیر ۵, پنجشنبه

مصاحبه بی بی سی با شادی امین درباره اعتراقات اجباری با فشارارگانهای امنیتی در تلویزیونهای رژیم آخوندی



مصاحبه بی بی سی با شادی امین درباره اعتراقات اجباری با فشارارگانهای امنیتی    در تلویزیونهای رژیم آخوندی 

مجری: پخش اعترافات اجباری ۳۵۵ نفر در تلویزیون ایران طی یک دهه گذشته. دونهاد حقوق بشری میگویند صدا و سیما به بیش از ۵۰۰ نفر افترا زده
فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عدالت برای ایران میگوید رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی با همکاری دستگاههای امنیتی به ابزاری برای سرکوب گسترده مردم این کشور تبدیل شده‌اند. این دو نهاد در گزارشی مشترک اعلام کردند که سازمان صدا و سیما طی یک دهه اخیر دست کم اعترافات اجباری 355 نفر را منتشر کرده. آنها همچنین گفته اند این سازمان در این مدت علیه ۵۰۵ نفر محتوای افترا آمیز پخش کرده.

شادی امین از سازمان عدالت برای ایران از فرانکفورت آلمان

مجری: خانم امین به چه مناسبتی این گزارش منتشر میشه چون میدونید که موضوع اعترافات اجباری خیلی مطرح شده و این گزارش چه نکات تازه‌یی دارد؟

شادی امین: ببینید اعترافات اجباری همانطوری که گفتید بارها موضوعش مطرح شده و هر بار که کسی دستگیر میشه و اعترافاتش پخش میشه به بحث تبدیل میشه که چرا این اعترافات گرفته میشه اساسا. بعضی وقتها گفته میشه که همه مردم میدونند که این تحت فشار بوده. پس چرا اساسا جمهوری اسلامی همچنان این روش را به شدت تعقیب میکنه و انجام میده این هست که این اعترافات قرار هست اسنادی را علیه متهم بده به جامعه و جامعه را ساکت کند برای مقابله با مجازاتهای شدیدی که بر این افراد اعمال میکنند و غیره. اما تابحال بحث این موضوع نبوده که صدای وسیمای جمهوری اسلامی که پخش کننده این اعترافات اجباری هست خودش در شکنجه نقش دارد چرا که خود مسئولین این نهاد. چرا که مشاهده شده و در این گزارش هم خواهید دید که بسیاری از کسانی که اعترافاتشان پخش شده در هنگام پخش این اعترافات مجددا آسیب روحی دیدند. بسیاری خانواده‌هایشان متلاشی شده پس از پخش این گزارشها. مواردی از خودکشی در خانواده‌ها وجودداشته و به این معنی آنچه که این گزارش را تازه میکنه و نقطه‌یی که رویش تأکید کرده موضوع متهم بودن صدا و سیما در اعمال شکنجه بر روی متهمان سیاسی هست.

مجری: در آستانه روز جهانی  حمایت از قربانیان شکنجه که فردا هست، 26 ژوئن این گزارش منتشر می شود و گفته شده که این اعترافات بعضا با شکنجه هم همراه هست اینها خودش باید مورد پیگرد قرار بگیرد. چطور باید این اعترافات مورد پیگرد قرار بگیرد و چه نهادی باید پاسخگو باشد؟

شادی امین: ببینید واقعیت این است که متاسفانه در سطح جهان این موضوعی نیست که در کشورهای زیادی اعمال بشود و در این مورد اگاهی عمومی وجود داشته باشد. این نوع شکنجه یعنی کسب و اخذ اعترافات اجباری و پخش آن در رسانه های این کشور تنها در کشورهای چین، کره شمالی و ویتنام و جمهوری اسلامی صورت می گیرد. به نظر می آید جمهوری اسلامی در واقع درسش را از چنین استادانی می گیرد و اینکه حول این قضیه بشود در سطح بین المللی کار کرد. اول این است که ما بتوانیم تلاش بکنیم که پخش این اعترافات و هرگونه نهادی در این موضوع نقش داره به عنوان ناقض حقوق بشر شناخته بشوند. تلاش بشود که از تمام امکاناتی که در واقع قربانیان این نوع شکنجه اجازه رفتن به دادگاه و شکایت می دهد، این نوع اقدامات تشویق و حمایت بشود از طرف نهادهای بین المللی و تلاش ما با فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر که این گزارش مشترک را تهیه کردیم این خواهد بود که در ادامه کار حول این گزارش با تلاش برای تصویب چنین قوانینی در سطح جهان پیش برویم تا بشود ادامه این کار را به شکل حقوقی هم داد.

مجری: ‌این گزارش تا حدی زیادی مسئولیت را بر عهده صدا و سیمای ایران می گذارد. نهادی که خوب بهرحال زیر مجموعه حاکمیت ایران هست. آیا واقعا می شود چنین انتظاری داشت که مثلا یک نهادی که زیر مجموعه چنین حاکمیتی هست بتواند تنهایی مسئولیت قبول کند.

شادی امین: ببینید انتظار اینکه آنها مسئولیت بپذیرند انتظار بیهوده‌یی است. واقعیت اینکه مسئول صدا و سیما توسط رهبر جمهوری اسلامی یعنی علی خامنه ای انتخاب می شود و به این معنی  کنترل و نظارت شدیدی سر رفتار این نهاد هست. آنچه که در این گزارش می بینید این است که این نهاد در کنار وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در سرکوب و شکنجه متهمین نقش دارد و این امر بسیار مهمی است و برای ما پاسخگو کردن این نهاد به معنی این است که تمام دفاتر نمایندگی اش در خارج کشور، در کشورهایی که  ما تلاش خواهیم کرد، این دفاتر باید بسته بشوند بعنوان نهادهایی که در شکنجه نقش دارند در نقض حقوق بشر. ما تلاش خواهیم کرد که مسئولان این نهادها که به خارج از کشور رفت و آمد دارند. احیانا سرمایه گذاری هایی دارند در لیست تحریم ها و مجازاتهای حقوق بشری قرار بگیرند و امکان این اقدامات را در آینده پیدا نکنند.

مجری: متشکرم از شما شادی امین از سازمان عدالت برای ایران در فرانکفورت آلمان

🌳💕#پیش بسوی قیام   سراسری #Iran #  اتحادوهمبستگی 🌳🌹
#سال_سرنگونی  #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی # مرگ_بر_دیکتاتور
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني   #  شهرهای شورشی
 #مجاهدین_خلق ایران #ایران #ما بر اندازیم #  کانونهای شورشی
#coronavirus #COVID2019 #IranRegimeChange
🌳🌹 ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید🌳💕