۱۳۹۹ تیر ۱۴, شنبه

خامنه ای؛ بندبازی با پروتکل الحاقی



خامنه ای؛ بندبازی با پروتکل الحاقی
روزنامه وطن امروز در روز شنبه ۱۴تیرماه خبر داد که: فردا طرح بازبینی روابط ایران و آژانس‌هسته‌ای، توسط برخی از نمایندگان در مجلس ارائه می‌شود. نمایندگان در این طرح، تعلیق پروتکل الحاقی و تعطیلی نظارت‌های آنلاین آژانس را پیشنهاد خواهند داد.
همه چیز از اواخر ماه خرداد شروع شده بود یعنی زمانی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن رژیم ایران باید به‌طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای توافقنامه پادمان و پروتکل الحاقی، همکاری کرده و درخواستهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بدون تأخیر برآورده سازد.
حالا خامنه‌ای با مجلسی دست‌چین شده از باصطلاح محافظه کاران می‌خواهد پاسخ شورای حکام را بدهد. قدرت مانورش به طور محسوسی کم شده است. سراب برجام درحال محو شدن است. فروپاشی اقتصادی زنگ‌های خطر را برایش بصدا در آورده است و رویارویی با ارتشی از گرسنگان در سراسر خاک ایران امکان مانور به او نمی‌دهد. با این حال به نظر می‌رسد خامنه‌ای این بند بازی را شروع کند، شاید چیزی که برای خامنه‌ای قوت قلب شد موضع اخیر اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت بودکه تاکید کرد: برجام امکان دسترسی بی‌سابقه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ذیل توافق جامع پادمانی ایران و پروتکل الحاقی فراهم می‌کند. پروتکل الحاقی توسط ایران به عنوان بخشی از تعهدات این کشور در برجام اجرا می‌شود.بنابراین از دست دادن برجام به معنی از دست دادن پروتکل الحاقی خواهد بود.
شاید برداشت مشاوران کیهانی خامنه‌ای از این موضع  اصحاب مماشات این بوده‌ که این همان نقطه ضربه‌پذیر حریف است اما تبعات خروج از پروتکل الحاقی برای خامنه‌ای چندان سبک نیست که بتواند آن را تحمل کند.
یک کارشناس حکومتی در این باره می‌گوید: «چون مسئله خروج از N.P.T ماهیتی امنیتی دارد و ارتباط مستقیمی با حوزه فعالیتی و وظایف محوله شورای امنیت سازمان ملل دارد، هرگونه اقدام برای خروج از این معاهده توسط ایران می‌تواند آثار و تبعات جدی برای کشور در پی داشته باشد. به گونه‌ای که شورای امنیت سازمان ملل بدون صدور قطعنامه از طریق شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا بدون استناد به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند به صرف اقدام ایران در خروج از N.P.T به پرونده هسته‌ای ایران ورود مستقیم پیدا کند و آن را به فصل ۷ منشور سازمان ملل بکشاند».
پس خامنه‌ای و مشاورانش برای شروع این بازی باید بیش از یک بار فکر کنند، چنانکه می‌بینیم ظریف به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت که «هرگونه مداخله در همکاری‌های پادمانی جاری بین ایران و آژانس مغایر با مفاد برجام بوده و می‌تواند بر مبانی همکاری‌های پادمانی موجود تاثیرات منفی بگذارد».
در ادامه خامنه ای؛ بندبازی با پروتکل الحاقی ، بله  به نظر می‌رسد که خامنه‌ای بندبازی خطرناکی را شروع کرده است. هدف خامنه‌ای مرعوب کردن دیگران به منظور خرید زمان برای بقاست. آیا این بازی خریداری خواهد یافت؟ آیا با دست وپاهای سست شده ناشی از ضعف عمومی حکومتش این بازی عاقلانه است؟

🍒🌳💕 #پیش بسوی قیام  سراسری ایران#  اتحادوهمبستگی 🌳🌹🍒
#سال_سرنگونی  #کروناویروس #قیام_تا_پیروزی # مرگ_بر_دیکتاتور
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني  #  شهرهای شورشی
#مجاهدین_خلق ایران #ایران #ما بر اندازیم #  کانونهای شورشی
#coronavirus #COVID2019 #IranRegimeChange