۱۳۹۹ تیر ۱۷, سه‌شنبه

واکنش های بین المللی به ترور هشام الهاشمی در بغداد- تروریست نیروهای وابسته به رژیم درعراق



واکنش های بین المللی به ترور هشام الهاشمی در بغداد- تروریست نیروهای وابسته به رژیم درعراق

هشام الهاشمی، روزنامه نگار و کارشناس ارشد مسائل امنیتی عراق توسط افرادی مسلح در بغداد ترور شد. او پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. الهاشمی گزارش های متعددی درباره گروه های تندرو و نقش ایران در عراق منتشر کرده بود.
هشام الهاشمی، کارشناس مسائل امنیتی عراق
ترور هشام الهاشمی، کارشناس مسائل امنیتی و استراتژیک عراق توسط افراد ناشناس بازتابی وسیع در رسانه های کشورهای منطقه و همچنین خبرگزاری های بین المللی داشته است. دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا و سفارت آمریکا در بغداد نیز نسبت به ترور این روزنامه نگار منتقد ابراز همدردی کرده و خواستار پیگیری سریع و محاکمه عاملان این ترور شده اند.
هشام الهاشمی درباره فعالیت گروهای تندرو در عراق تحقیق می کرد. او همچنین یکی از منتقدین نقش و دخالت های جمهوری اسلامی ایران در عراق بود.
غروب دوشنبه ششم ژوئیه (۱۶ تیر) هشام الهاشمی به هنگام خروج از خانه خود در منطقه "زیونه" ترور شد. گفته می شود که افراد وابسته به یک گروه مسلح سوار بر دو موتور به سوی او تیراندازی کرده اند. الهاشمی از ناحیه سر و شکم مجروح شده است.
او پس از انتقال به بیمارستان "ابن النفیس" در اثر جراحات وارده جان باخته است. در حالیکه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" به نقل از برخی از رسانه های عراق، مسئولیت ترور الهاشمی را برعهده داعش اعلام کرده است، منابع دیگر خبری از گروه های مسلح و ناشناس سخن گفته اند.
الهاشمی که بود؟
هشام الهاشمی در سال ۱۹۷۳ در بغداد به دنیا آمد. او پس از پایان تحصیلات خود در رشته مدیریت اقتصادی رو به تحقیق پیرامون تاریخ و سیاست پرداخت و در عرصه پژوهش بر روی گروه های شبه نظامی و تندرو در عراق و منطقه فعالیت کرد.
از هشام الهاشمی به عنوان کارشناس مسائل امنیتی و استراتژیک عراق یاد می شود. او گزارش های مستند بسیاری برای روزنامه ها و شبکه های بین المللی تهیه کرده است.
الهاشمی در دوران حکومت صدام حسین به زندان افتاد، اما در سال ۲۰۰۲ از زندان آزاد شد. او یکی از منتقدان چنددستگی در عراق بود و از این منظر بنا بر گزارش تلویزیون العربیه گزارش های پیرامون نقش و دخالت های ایران در عراق نوشته است.
العربیه در گزارش خود از جمله چنین نوشته است: «او [الهاشمی] بارها به انتقاد از حضور و دخالت ایران در عراق پرداخت و وابستگی برخی گروه های مسلح عمدتا شیعه عراقی به ایران را محکوم کرد.»
العربیه حتی مدعی شده است که در شبکه توییتر گروه های عراقی هوادار ایران، نسبت به خبر ترور الهاشمی ابراز خوشحالی کرده و به یکدیگر تبریک گفته اند.
واکنش ها در عراق و جهان
سفیر آمریکا و دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در بغداد ترور کارشناس مسائل امنیتی عراق را محکوم کرده و خواستار شناسایی و محاکمه عاملان این حمله تروریستی شدند.
در پیام تسلیت سفارت آمریکا ترور هشام الهاشمی اقدامی "بزدلانه" اعلام شده است. سفیر آمریکا ضمن ابراز همداردی با خانواده الهاشمی و ملت عراق، از دولت این کشور درخواست کرده «هر چه سریع تر عاملان این جنایت را دستگیر و به قانون معرفی کند.»

U.S. Embassy Baghdad

We are deeply shocked and saddened by the cowardly murder of respected academic Dr. Hesham Al-Hashimy. Deepest cond… https://t.co/6xcXRK9s3eMon Jul 06 20:00:32 +0000 2020
4056
359
1127

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز ترور الهاشمی را محکوم کرده و در واکنش به این حمله، فرمانده لشکر اول پلیس عراق را از کار برکنار کرده است.

نخست وزیر عراق همچنین اعلام کرده است که دولت اجازه بازگشت ترور به عراق را نخواهد داد.
برهم صالح، رئیس جمهور عراق و محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق نیز خواستار شناسایی فوری عاملان این ترور شدند.
الحلبوسی از دولت درخواست کرده است که هر چه سریع تر در راستای روشن شدن این حمله تروریستی دست به تحقیق زده و نتایج آن را به اطلاع مردم عراق برساند.



تشکیل کمیته تحقیقات در مورد ترور هشام الهاشمی
عکسی از هشام الهاشمی که برهم صالح رئیس‌جمهور عراق آن را در حساب توییتری خود منتشر کرده‌است
بغداد: الشرق الاوسط
ساعاتی پس از ترور هشام الهاشمی پژوهشگر مسائل امنیتی در مقابل منزل خود در مرکز بغداد، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، امروز سه شنبه، دستور عزل فرمانده لشکر یکم پلیس فدرال این کشور را صادر کرد.
پیش از آن، برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق، ترور هاشم الهاشمی را محکوم و آن را جنایتی حقیرانه توصیف کرد. او در توییتر خود گفت که عاملان ترور الهاشمی، حق زندگی آزاد و با عزت شهروندان عراق را هدف قرار داده‌اند.
وی افزود: کمترین وظیفه دستگاه‌های امنیتی کشور این است که عاملان ترور را دستگیر و به دست عدالت بسپارند.
همزمان محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق، نیز ترور الهاشمی را محکوم کرد و از دستگاه‌های مسئول در دولت عراق خواست تا نتیجه تحقیقات دربارهٔ ترور الهاشمی را برای افکار عمومی فاش کنند.
الحلبوسی اضافه کرد: ما از دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی می‌خواهیم تا عواملی که در این اقدام بزدلانه دست داشتند، هر چه سریعتر بازداشت کنند؛ به خصوص اینکه ربودن افراد و ترور چند شخصیت و صدای ملی کشور تکرار شده‌است.

در همین رابطه، عثمان الغانمی وزیر کشور عراق دستور تشکیل کمیته ای تحقیقاتی به ریاست معاون امور اطلاعاتی این وزارتخانه دربارهٔ ترور هشام الهاشمی را صادر کرد.


🍒🌳💕 #پیش بسوی قیام  سراسری ایران#  اتحادوهمبستگی 🌳🌹🍒
#سال_سرنگونی  #کروناویروس #قیام_تا_پیروزی # مرگ_بر_دیکتاتور
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني  #  شهرهای شورشی
#مجاهدین_خلق ایران #ایران #ما بر اندازیم #  کانونهای شورشی
#coronavirus #COVID2019 #IranRegimeChange
🍒🌳🌹 ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید🌳💕