۱۳۹۹ تیر ۱۵, یکشنبه

طرح سئوال از روحانی یا کلیک استیضاح در مجلس؟




طرح سئوال از روحانی یا کلیک استیضاح  در مجلس؟
جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، یکشنبه ۱۵ تیر به خبرگزاری تسنیم گفت: تا کنون بیش از ۱۰۰ نماینده طرح سوال از رئیس جمهوری را امضاء کرده‌اند. براساس قوانین داخلی مجلس، چنانچه ۷۵ نماینده طرح پرسش از رئیس دولت را امضاء کنند، این مسئله می‌تواند در مجلس مطرح شود. به گفته کوچکی‌نژاد، امروز (۱۵ تیرماه) این طرح به هئیت رئیسه مجلس شورای تحویل می‌شود.
در این جلسه محمدعلی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس، گفت: «این روشی که مجلس در پیش گرفته است جواب نمی‌دهد» و مجلس باید «استیضاح رئیس‌جمهوری را کلید بزند». وی در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف در جلسه علنی مجلس، سخنان او را «بی فایده» خواند و از رئیس مجلس خواست، طرح استیضاح حسن روحانی را کلید بزند. نقدعلی گفت: « باید قاضی عادلی باشد و نه فقط آقای ظریف بلکه آقای حسن روحانی را به دلیل خیانت‌هایی که به این مملکت کردند باید به محاکمه بکشند».
در همین حال علی خضریان، نماینده تهران در مجلس، به خبرگزاری فارس گفته‌است که تعداد امضاهای طرح سوال از رئيس‌جمهوری به ۲۰۰ نفر رسیده‌است.
کاهش ارزش پول ملی، آشفتگی بازار مسکن و خودرو، تورم، سیاست‌های دولت در زمینه جبران خسارات کرونا و نحوه اجرای برجام از محورهایی است که در سوال این نمایندگان به آن اشاره شده است.
لازم به یاد آوری است که بر اساس آيين‌نامه داخلی مجلس، طرح سؤال از رئيس‌جمهوری برای مطرح شدن در صحن علنی به ۱۷۵ امضا نياز دارد.
در عین‌حال که فروپاشی اقتصاد ایران قابل انکار نیست و بحران مدیریت و فساد در مدیریت کلان در این حکومت بیداد می‌کند اما به نظر نمی‌رسد که نمایندگانی که به طرح سئوال از روحانی می‌پردازند چندان دل در گرو حل تضاد معیشت مردم یا مسکن و خودرو داشته‌باشند، بلکه  به نظر می‌رسد که آنان در حال پیشرد یک مأموریت بزرگ هستند.
از یاد نمی‌بریم که  روز ۲۸‌اردیبهشت۹۹ یعنی ده روز قبل از شروع به کار مجلس یازدهم، خامنه‌ای در یک نشست تصویری با نمایندگان باصطلاح تشکل‌های دانشجویی؛اعلام کرد که علاج مشکلات کشور یک دولت جوان و حزب‌اللهی است. پیشتر از این نیز یعنی در اواسط سال ۹۸ نیز خامنه بر همین موضوع تاکید کرده بود و بر همین اساس هم تلاش کرد که یک مجلس یکدست وتابع را شکل دهد و شکل داد.
بنابراین طرح زودهنگام سؤال از روحانی  در حالی که  هنوز دوماه هم از عمر مجلس نگذشته است، اگرچه ممکن است  فورا به کلیک استیضاح روحانی منجر نشود اما در همان راستاست. مفتضح کردن ظریف وزیر سوگلی روحانی در مجلس هم خیز برداشتن برای گامهای بعدی‌است.
پارادوکس هولناکی که  خامنه‌ای در آن درگیر‌است، معادله ساده وتک مجهولی به نام روحانی  نیست، شمشیر قیام و تحریم و اقتصاد از ‌هم ‌پاشیده و عمق‌های‌استراتژیک برباد‌رفته! همه و همه گزینه‌های او را محدود می‌کنند، اما او چاره دیگری ندارد، جاده انقباض یک طرفه است. دیگر فرصت برگشت باقی نمانده‌است.
🍒🌳💕 #پیش بسوی قیام  سراسری ایران#  اتحادوهمبستگی 🌳🌹🍒
#سال_سرنگونی  #کروناویروس #قیام_تا_پیروزی # مرگ_بر_دیکتاتور
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني  #  شهرهای شورشی
#مجاهدین_خلق ایران #ایران #ما بر اندازیم #  کانونهای شورشی
#coronavirus #COVID2019 #IranRegimeChange
🍒🌳🌹 ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید🌳💕