۱۳۹۹ تیر ۱۷, سه‌شنبه

هشدار روس‌‌ها به ایران در مورد فعال شدن مکانیسم ماشه

keyhanlondon.jpg



هشدار روس‌‌ها به ایران در مورد فعال شدن مکانیسم ماشه


 اصولگرایان در تمام این سال‌‌ها حسن روحانی و علی لاریجانی و ظریف را مقصر امضای برجام و شکست آن می‌دانند حال آنکه دولت و مجلس و وزارت خارجه همگی گوش به فرمان رهبر جمهوری اسلامی هستند و بدون اجازه و رهنمود وی آب نمی‌خورند! برجام نیز با هدایت و نظارت علی خامنه‌ای به دست آمد. الان خود وی نیز هنوز جرأت ندارد برای بیرون آمدن از برجام حکم حکومتی صادر کند!

در ایران حزب‌اللهی‌‌ها و ولایتمداران که حالا اکثریت مجلس شورای اسلامی را هم در دست گرفته‌اند دولت را به خاطر بی‌خاصیت بودن برجام به شدت زیر فشار گذاشته‌اند.
زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملّی می‌گوید در حال حاضر از برجام چیزی جز نامی باقی نمانده است. محمود احمدی بیغش عضو دیگر این کمیسیون نیز گفته «متأسفانه دولت بسیارشتابزده و بدون آنکه تضمین‌های کافی را بگیرد، برجام را پذیرفت و پس از آنکه آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند تازه متوجه شدیم دستمان برای پیگیری حقوقی تخلف آمریکایی‌ها خالی است».
وی افزود: «همه اعضای برجام باید بجای چنین بحث‌های بی‌فایده و مخربی به فکر حفظ توافق هسته‌ای باشند که در وضعیت بسیار بدی قرار دارد».
توافق اتمی (برجام) در تیرماه سال ۱۳۹۴ امضا شد و از همان آغاز دلواپسان و سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس و محمدباقر قالیباف علیه آن موضع گرفتند. اصولگرایان در تمام این سال‌‌ها حسن روحانی و علی لاریجانی و ظریف را مقصر امضای برجام و شکست آن می‌دانند حال آنکه دولت و مجلس و وزارت خارجه همگی گوش به فرمان رهبر جمهوری اسلامی هستند و بدون اجازه و رهنمود وی آب نمی‌خورند! برجام نیز با هدایت و نظارت علی خامنه‌ای به دست آمد.

اغلب مخالفان برجام مدام تکرار می‌کنند دولت باید از توافق اتمی و NPT خارج شود و شروع به افزایش غنی‌سازی اورانیوم کند.
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۱۴ تیرماه خبر داد نامه‌ای از محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی دریافت کرده که در آن ایران درخواست کرده است ساز و کار حل اختلاف موسوم به «مکانیسم ماشه» را فعال کنند.
گرچه حکومت ایران اروپایی‌‌ها را متهم می‌‌کند که به تعهدات‌شان در رابطه با برجام از جمله به راه انداختن ساز و کار مالی «اینستکس» پایبند نبودند اما مسائلی هست که هم باعث عقب‌نشینی اروپایی‌‌ها از همکاری با جمهوری اسلامی شد و هم علّت اصلی خروج آمریکا از برجام که گسترش تروریسم با حمایت از شبه‌نظامیان منطقه، تولید و آزمایش موشک‌‌های دوربُرد بالستیک و تهدید ماهیت اسرائیل اصلی‌‌ترین آنهاست. ضمن اینکه جمهوری اسلامی با نپیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) وارد لیست سیاه FATF‌ شد و عملاً برای بانک‌های اروپایی تجارت با ایران چیزی جز گرفتاری نیست.
اکنون که با افزایش ذخیره‌سازی و غلظت اورانیوم موارد نقض برجام توسط جمهوری اسلامی ایران افزایش پیدا کرده و بحث خروج از برجام جدّی‌تر مطرح می‌شود روس‌ها بار دیگر به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند. چنانکه در مورد پیامدهای نپیوستن به FATF نیز به تهران هشدار داده بودند.
میخائیل اولیانوف نماینده دائمی روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۶ ژوئیه (۱۶ تیرماه۹) در توییتی نوشت «اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا از منظر متفاوت متفاوت مکانیسم حل اختلافات در برجام را فعال کند این ایده خیلی خوبی نیست».
اکنون که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی است و جریانی در قوه مقننه اکثریت را دارد که مخالف توافق اتمی‌ است، باز هم به روی خود نمی‌آورند که مذاکرات اتمی با چراغ سبز خامنه‌ای و حتی پیش از روی کار آوردن دولت روحانی شروع شد و به برجام انجامید. آنها مدام برای دولت نسخه خروج از برجام می‌پیچند و برای خروج از NPT فشار می‌آورند اما معلوم نیست چرا دست به کار نشده و یک طرح دو فوریتی برای خروج از برجام ارائه نمی‌دهند! خود علی خامنه‌ای هم که در تنگناهای نظام با حکم حکومتی خط مشی‌های اصلی را تعیین می‌کند و با وجود اینکه برجام با موافقت وی حاصل شده ولی حالا او نیز در رأس منتقدان برجام قرار دارد، باز هم هنوز جرات ندارد فراتر از سخنرانی‌های تکراری‌اش در مورد خروج از برجام تصمیم بگیرد.


🍒🌳💕 #پیش بسوی قیام  سراسری ایران#  اتحادوهمبستگی 🌳🌹🍒
#سال_سرنگونی  #کروناویروس #قیام_تا_پیروزی # مرگ_بر_دیکتاتور
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني  #  شهرهای شورشی
#مجاهدین_خلق ایران #ایران #ما بر اندازیم #  کانونهای شورشی
#coronavirus #COVID2019 #IranRegimeChange
🍒🌳🌹 ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید🌳💕