۱۴۰۳ مهر ۵, پنجشنبه

آخرین تحولات ورویدادهای جنگ اسرائیل با نیابتی های رژیم آخوندی - کشته شدن فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله هوایی اسرائیل؛ رد پیشنهاد آتش‌بس از سوی تل‌آویو


                                             آخرین تحولات  ورویدادهای جنگ غزه :

رویترز :کشته شدن فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله هوایی اسرائیل؛ رد پیشنهاد آتش‌بس از سوی تل‌آویو

به گزارش رویترز، ۵مهر، اسراییل پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت آمریکا برای توقف درگیریها با حزب‌الله لبنان را رد کرد و به حملات خود ادامه داد. جنگنده‌های اسراییلی مناطقی در حومه جنوبی بیروت را بمباران کردند که به‌گفته منابع امنیتی، یکی از رهبران ارشد حزب‌الله را هدف قرار دادند. سرنوشت این فرمانده هنوز نامشخص است.

وزیر امور خارجه اسرائیل، تأکید کرد که هیچ آتش‌بسی در مرز شمالی برقرار نخواهد شد و ارتش این کشور تا بازگشت کامل امنیت به شمال و پیروزی بر حزب‌الله، به‌عملیات خود ادامه خواهد داد. ارتش اسراییل هم‌چنین رزمایشی برای شبیه‌سازی تهاجم زمینی در مرز لبنان برگزار کرد.

در پاسخ به این حملات، حزب‌الله شهر «کریات شمونه» در شمال اسراییل را با راکت‌های فلق ۲ هدف قرار داد. ارتش اسراییل اعلام کرد که دهها هدف حزب‌الله، از جمله جنگنده‌ها، ساختمانهای نظامی و انبارهای تسلیحات را مورد حمله قرار داده است. در این میان، حدود ۴۵ راکت از لبنان به سمت منطقه جلیل غربی شلیک شد که بخشی از آنها توسط سامانه‌های دفاعی اسراییل منهدم و باقی در مناطق باز فرود آمدند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد آتش‌بس حمایت کرده و ابراز امیدواری کرده که بتواند به راه‌حلی دیپلماتیک برای کاهش تنشها دست یابد. اما نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، به ارتش دستور داده تا حملات ادامه یابد و هنوز پاسخی رسمی به پیشنهاد آتش‌بس نداده است.

خبرگزاریهای حکومتی با انتشار ویدئویی از انفجار آپارتمانی چند طبقه نوشتند منابع خبری عربی مدعی هستند در این حمله محمد حسین سرور مسئول یگان هوایی حزب‌الله کشته شده است.

**

رویترز :  وزیرخارجه اسراییل پیشنهاد آتش بس با حزب الله را رد کرد و لبنان در لبه بحران قرار گرفت

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، روز پنجشنبه پس از آن که ایالات متحده و فرانسه خواستار توقف 21 روزه درگیری‌ها شدند که لبنان را نگران کرده و نگرانی‌ها را نسبت به زمین‌گیری افزایش داده است، پیشنهادات برای آتش‌بس با حزب‌الله را رد کرد.

 ارتش اسرائیل روز پنجشنبه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که به اهداف حزب‌الله در لبنان حمله می‌کند و جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

 تندروهای دولت اسرائیل پیشنهاد آتش بس لبنان را رد کردند

شرکای تندرو در ائتلاف جناح راست نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه پیشنهادهای ایالات متحده و فرانسه مبنی بر آتش بس 21 روزه در لبنان را رد کردند تا زمان برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک فراهم شود.

نتانیاهو که روز پنجشنبه اسرائیل را برای سخنرانی در سازمان ملل ترک کرد، هنوز مستقیماً به پیشنهاد آتش بس پاسخ نداده است. او قبل از ترک این کشور متعهد شد اطمینان حاصل کند که ده‌ها هزار اسرائیلی که از مناطق مرزی شمالی تخلیه شده‌اند، بتوانند به خانه بازگردند.

اسموتریچ، وزیر دارایی، که ریاست یکی از دو جناح ملی-مذهبی در ائتلاف را بر عهده دارد، گفت که حزب الله باید سرکوب شود و تنها تسلیم شدن آن امکان بازگشت مهاجران یهود به خانه هایشان را فراهم می کند.

اسموتریچ، وزیر دارایی اسراییل در بیانیه‌ای گفت: نباید به دشمن فرصت داد تا از ضربات سنگینی که خورده خود را نجات دهد و پس از 21 روز خود را برای ادامه جنگ سازماندهی کند.

 سخنگوی وزارت خارجه قطر می گوید که از 'پیوند مستقیم' بین پیشنهاد آتش بس 21 روزه لبنان و پیشنهاد آتش بس غزه بی اطلاع است.

 نخست وزیر لبنان بر این باور است که آتش بس میان اسرائیل و حزب الله ممکن است

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان ابراز امیدواری کرده است که به زودی آتش بسی برای پایان دادن به درگیری بین اسرائیل و حزب الله مورد حمایت ایران که کشورش را تکان داده و ترس از تهاجم زمینی را افزایش داده است، حاصل شود.

۱۰۳۴ - آمبری شرکت دیدبان کشتیرانی بریتانیا می گوید: هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) که توسط مقاومت اسلامی در عراق به فضا پرتاب شدند، بندر ایلات اسرائیل را در روز چهارشنبه هدف قرار دادند.

۰۹۰۹ - ارتش اسراییل گفت شبانه[چهارشنبه شب] حدود 75 هدف را در لبنان مورد حمله قرار داده است

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد، حملات هوایی اسرائیل در شبانه روز به حدود 75 هدف حزب الله در دره بقاع و جنوب لبنان، از جمله انبارهای اسلحه و پرتابگرهای آماده شلیک، حمله کرد...

- اسرائیل امنیت مرزهای شمالی خود را در اولویت قرار داده و اجازه بازگشت حدود 70000 نفر از ساکنان آوارگان به دلیل تبادل آتش تقریباً روزانه را که حزب الله یک سال پیش در همبستگی با گروه فلسطینی حماس در غزه آغاز کرد، قرار داده است.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل روز چهارشنبه پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل به خبرنگاران گفت که اسرائیل از آتش بس استقبال می کند و راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد.

دنی دانون سفیر اسراییل در سازمان ملل سپس به شورای امنیت گفت که ایران حلقه خشونت در منطقه است و صلح مستلزم برچیدن این تهدید است.

 - حمله اسرائیل به شهر یونین لبنان 23 سوری را کشت

شهردار علی قصاص به رویترز گفت: دست کم 23 نفر که همگی سوری و بیشتر آنها زن یا کودک بودند در حمله رژیم صهیونیستی به ساختمانی ۳ طبقه در شهر یونین لبنان در اواخر روز چهارشنبه کشته شدند.

**

آسوشیتدپرس: اسراییل به سربازان خود می‌گوید برای عملیات زمینی احتمالی در لبنان آماده شوند

آسوشیتدپرس روز پنجشنبه ۵مهرماه خبر داد: اسراییل به سربازان خود می‌گوید برای عملیات زمینی احتمالی در لبنان آماده شوند.

 فرمانده ارتش اسراییل روز چهارشنبه گفت، در حالی که حزب‌الله دهها راکت از مرز و موشکی به سمت تل‌آویو شلیک کرد که عمیق‌ترین حمله‌این گروه شبه‌نظامی تاکنون بود، اسراییل در حال آماده‌سازی برای عملیات زمینی احتمالی در لبنان است.

سپهبد هرزی حلوی Herzi Halevi، رئیس ستاد ارتش اسراییل خطاب به سربازان در مرز شمالی گفت که حملات هوایی تنبیهی اسراییل در این هفته به‌منظور آماده کردن زمینه برای ورود احتمالی شما و ادامه تحقیر حزب‌الله طراحی شده است.

ایالات متحده، فرانسه و سایر متحدان مشترکاً خواستار آتش‌بس «فوری» ۲۱روزه در درگیریهایی شدند که بیش از ۶۰۰نفر کشته شدند تا «فضایی برای دیپلماسی فراهم کنند».

در بیانیه مشترک آنها که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مذاکره شد، آمده است که درگیریها غیرقابل تحمل است و خطر غیرقابل قبولی برای تشدید منطقه‌یی گسترده‌تر را به‌همراه دارد. سایر امضاکنندگان عبارتند از اتحادیه اروپا، ژاپن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر... .

سپهبد هرزی حلوی در اشاره‌ای آشکار به موشک شلیک‌شده به تل آویو به سربازان گفت: «امروز، حزب‌الله برد شلیک خود را گسترش داد و بعداً امروز، پاسخ بسیار قوی دریافت خواهند کرد. خودتان را آماده کنید»... .

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از اسراییل و حزب‌الله خواست که عقب‌نشینی کنند و گفت که جنگ همه‌جانبه برای منطقه و مردم آن فاجعه‌بار خواهد بود.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان از شورای امنیت سازمان ملل خواست که فوراً برای تضمین خروج اسراییل از تمامی اراضی اشغالی لبنان و تجاوزاتی که هر روز تکرار می‌شود، اقدام کند.

دنی دانون، سفیر اسراییل در سازمان ملل متحد به خبرنگاران در سازمان ملل گفت که اسراییل از ابتکارات برای میانجی‌گری آتش‌بس استقبال می‌کند و برای ایده‌ها باز است. او گفت، اما اگر دیپلماسی حملات حزب‌الله را متوقف نکند تا ساکنان شمال اسراییل بتوانند به خانه‌های خود بازگردند، کشورش «از همه ابزاری که در اختیار ما است، مطابق با قوانین بین‌المللی، برای رسیدن به اهدافمان استفاده خواهد کرد»...

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که ۷۲ نفر در حملات مستمر اسراییل در روز چهارشنبه کشته شدند و تعداد کشته‌شدگان از سه روز گذشته به ۶۳۶نفر و بیش از ۲۰۰۰زخمی افزایش یافت. به‌گفته مقامات بهداشت لبنان، حداقل یک چهارم کشته‌شدگان زن و کودک بوده‌اند...

اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور تا اوایل بعدازظهر به حدود ۲۸۰هدف حزب‌الله لبنان، از جمله پرتابگرهایی که برای شلیک راکت به شهرهای صافد و نهاریه در شمال اسراییل استفاده می‌شود، حمله کرده است...

خانواده‌های لبنانی از خانه‌های خود به بیروت و شهر ساحلی صیدا هجوم آورده‌اند و در مدارسی که به پناهگاه تبدیل شده‌اند و هم‌چنین در ماشین‌ها، پارک‌ها و کنار ساحل می‌خوابند. برخی به‌دنبال خروج از کشور بودند که باعث ایجاد ترافیک در مرز با سوریه شد.

سازمان ملل اعلام کرد که بیش از ۹۰ هزار نفر در اثر حملات پنج روزه اسراییل آواره شده‌اند.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، از زمانی که حزب‌الله نزدیک به یک سال پیش شروع به شلیک موشک به شمال اسراییل کرد، در مجموع ۲۰۰۰۰۰نفر در لبنان آواره شده‌اند که با واکنش تلافی‌جویانه اسراییل مواجه شد.

شلیک موشک در هفته گذشته زندگی بیش از یک میلیون نفر را در شمال اسراییل مختل کرده است، مدارس بسته شده و تجمعات عمومی محدود شده است. بسیاری از رستورانها و سایر مشاغل در شهر ساحلی حیفا تعطیل هستند و تعداد کمتری از مردم در خیابان‌ها حضور دارند. عده‌یی که از جوامع نزدیک مرز فرار کرده‌اند، دوباره در معرض شلیک موشک قرار می‌گیرند.

اسرائیل هزاران نظامی را که در غزه خدمت می‌کردند به مرز شمالی منتقل کرده است. اسراییل می‌گوید حزب‌الله حدود ۱۵۰۰۰۰ راکت و موشک دارد، از جمله برخی از آنها می‌توانند به هر نقطه از اسراییل اصابت کنند... .

**

درخواست آتش‌بس ۲۱ روزه در جنگ لبنان توسط آمریکا و کشورهای دیگر

رویترز در گزارشی به تاریخ پنجشنبه ۵مهر خبر از پیشنهاد آتش‌بس ۲۱روزه توسط آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی و عربی در سرتاسر مرز لبنان و اسراییل داد.

رویترز در خبر خود با اشاره به بیانیه صادره از سوی کشورهای آمریکا، فرانسه، اتحادیه اروپا، آلمان، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و برخی دیگر از کشورهای شریک نوشت: «وضعیت بین لبنان و اسراییل از ۸ اکتبر ۲۰۲۳ غیرقابل تحمل است و خطر غیرقابل قبولی برای تشدید منطقه‌یی گسترده‌تر را به‌همراه دارد. بنابراین ما خواستار یک آتش‌بس فوری ۲۱روزه در سراسر مرز لبنان و اسراییل هستیم تا فضا را برای دیپلماسی در راستای دستیابی به یک توافق دیپلماتیک فراهم کنیم».

درخواست آتش‌بس ۲۱روزه در حالی مطرح شد که آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل در سخنانی به شورای امنیت سازمان ملل گفت که این شورا باید از اسراییل و حزب‌الله بخواهد از یک جنگ همه‌جانبه عقب‌نشینی کنند.

وی در سخنان خود اضافه کرد: «بیایید با یک صدای واضح بگوییم کشتار و ویرانی را متوقف کنید. لفاظیها و تهدیدها را پایین بکشید. از لبه پرتگاه عقب‌نشینی کنید. باید به‌هر قیمتی از یک جنگ همه‌جانبه اجتناب کرد. مطمئناً این یک فاجعه تمام‌عیار خواهد بود. مردم لبنان و هم‌چنین مردم اسراییل و مردم جهان نمی‌توانند لبنان را به غزه دیگری تبدیل کنند».

از سویی دیگر دنی دانون، نماینده اسراییل در سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: «اسراییل راه‌حل دیپلماتیک در لبنان را ترجیح می‌دهد، اما اگر دیپلماسی شکست بخورد، اسراییل از همه ابزارهایی که در اختیار دارد استفاده خواهد کرد».

**

رویترز: استرالیا خواهان خروج هزاران شهروند خود از لبنان شد

رویترز در گزارشی به تاریخ پنجشنبه ۵مهر نوشت که استرالیا با توجه به خطر بسته شدن فرودگاه بیروت و دشواری تخلیه تعداد زیادی در صورت بدتر شدن وضعیت، از حدود ۱۵۰۰۰نفر از شهروندان خود که در لبنان زندگی می‌کنند خواسته است تا آنجا را ترک کنند.

این در حالی است که همزمان با گسترش حملات هوایی اسراییل به لبنان، فرمانده ارتش این کشور از امکان حمله زمینی سخن گفت.

از سویی دیگر انگلستان نیز در حال انتقال نیرو به قبرس است تا به دو کشتی نیروی دریایی خود که در حال حاضر در آنجا هستند بپیوندد تا بتواند در صورت نیاز به تخلیه اتباع خود از لبنان کمک کند.

**

نتانیاهو و وزرای او پیشنهاد آتش‌بس با حزب‌الله را رد کردند

نتانیاهو اعلام کرد به "فشارها" برای آتش‌بس با حزب‌الله تن نمی‌دهد و جنگ را "با تمام قوا" ادامه خواهد داد. کاتس گفت هیچ آتش‌بسی در شمال اسرائيل برقرار نخواهد شد. وزیر دارایی شرط خاتمه جنگ را "نابودی حزب‌الله" دانست.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صبح روز پنجشنبه پنج مهر (۲۶ سپتامبر) در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که او به "پیشنهاد" آمریکا و فرانسه برای آتش‌بس ۲۱ روزه در جنگ با حزب‌الله "حتی پاسخ نداده است."

نتانیاهو در شبکه اجتماعی "اکس" نوشت که به ارتش اسرائیل دستور داده است "با تمام قوا" به جنگ در شمال این کشور ادامه دهند. او همچنین تاکید کرد که ارتش جنگ را در نوار غزه تا دستیابی "به همه اهداف" پیش خواهد برد.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍