۱۴۰۳ مهر ۵, پنجشنبه

ابراز ناامیدی رافائل گروسی از احتمال بازگشت بازرسان آژانس به ایران


                                    رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه چهارم مهر و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به اقدامات آژانس برای رفع ممنوعیت از سوی رژیم ایران برای بازگشت بازرسان گفت: «متأسفانه این فرصت از دست رفته است». رویترز نیز در گزارشی نوشت: «تحولات تازه احتمال تلاش رافائل گروسی برای رفع ممنوعیت دسترسی بازرسان آشنا به فعالیت‌های غنی‌سازی در برنامه هسته‌یی ایران را با ابهام مواجه کرده است. به‌گفته دیپلمات‌ها، در حال حاضر در فهرست تیم بازرسان مجاز آژانس در ایران فقط یک کارشناس غنی‌سازی باقی مانده است».


این در حالی است که اهمیت حضور کارشناسان آشنا به غنی‌سازی اورانیوم در آنجاست که یکی از بازرسان مجرب آژانس بیش از یک سال و نیم قبل، در ژانویه سال ۲۰۲۳ میلادی، توانست از تغییری ظریف و در عین‌حال قابل‌ملاحظه در سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم را که ایران به آژانس اطلاع نداده بود، پرده بردارد. تغییری که به افزایش ۸۴درصدی سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران منجر شده بود.
رویترز به‌نقل از دیپلماتها گزارش داده است بازرسی که موفق به شناسایی این تغییر شده بود و از کارشناسان روسی غنی‌سازی اورانیوم در آژانس به‌شمار می‌رود مدتی بعد از سوی جمهوری اسلامی از فهرست بازرسان مجاز آژانس برای دسترسی به سایت‌های هسته‌یی ایران کنار گذاشته شد.

خاطرنشان می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۸شهریور در گزارشی محرمانه اعلام کرد که رژیم ایران با سرپیچی از خواسته‌های بین‌المللی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود در سطح «نزدیک به درجه تسلیحاتی» را افزایش داده است.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍