۱۳۹۴ تیر ۹, سه‌شنبه

استمالت از آیت الله ها و سرکوب دموکراسی

نشريه هيل - 29 جون 2015
توسط ریموند تانتر
امتیازات، مشخصه سیاست واشنگتن در مذاکرات هسته ای با تهران است. در نبود راههای دیگر به تن دادن، شایعاتی وجود دارد آیت الله ها ممکن است از واشنگتن بخواهند اپوزیسیون اصلی که حکومت مذهبی را رد می کند - سازمان هوادار دمکراسی، را زیر تیغ بگذارد.
آیا دولت ایالات متحده با فدا کردن اپوزیسیون اصلی هوادار دمکراسی ایران، سازمان مجاهدین خلق ایران، و یا مجلس گسترده تر در تبعید، که بخشی از آن است - شورای ملی مقاومت ایران، به تهران نزدیک می شود؟ اگر قوه مجریه چنین عملی انجام دهد، بسیاری از صاحب نظران واشنگتن معتقدند که کنگره این را به عنوان یک سیاست شرم آور برای ملت ما می بیند، و ممکن است بخواهد عمل کند.
لندن، پاریس و واشنگتن قربانی بازیکنان شطرنج تهران می شوند که بارها و بارها بازی پایانیش قدرت های بزرگ را بازی داده است. اما اپوزیسیون هوادار دمکراسی هم شطرنج بازی می کند. شورای ملی مقاومت اعلام کرد که قصد دارد یک کنفرانس مطبوعاتی دیگر در مورد تاکتیک های مذاکره ایران برای بدست آوردن امتیازات از ایالات متحده برای حفظ زیرساخت های هسته ای خود بصورت دست نخورده.برگزار کند.
ما در حال نزدیک شدن به پایان بازی موعد مقرر هسته ای، 30 ژوئن هستیم. با پیشرفت بسیار کم، انتظار تقاضای امتیازات توسط تهران در مورد اعضای سازمان مجاهدین خلق در کمپ لیبرتی، عراق، در شرایط مانند زندان برای رژیم ایران داشته باشید.
در سال 2002، در طول حمله به عراق، تهران از دولت بوش خواست تا پایگاه های مجاهدین در عراق را بمباران کند، که ایالات متحده با وجود موضع غیر متخاصم گروه انجام داد. واشنگتن تعهد ایران به دخالت نکردن در امور داخلی عراق را گرفت، که تهران به زودی آن را نقض کرد.
در طول قیام تابستان 2009 در ایران، سازمان مجاهدین خلق ایران در دامن زدن به مخالفت فعال بود. اقامتگاه اصلی آن، کمپ اشرف، توسط نیروهای عراقی طرفدار تهران مورد حمله قرار گرفت. وزارت امور خارجه اول سازمان مجاهدین خلق را متهم کرد.
در سپتامبر سال 2013، تیم های سوات بغداد وارد کمپ اشرف شدند و 52 عضو غیر مسلح سازمان مجاهدین خلق را با شلیک به آنها از نزدیک و بستن دست آنها از پشت قبل از اعدام کشتند. وزارت امور خارجه ادعا کرد متحد نزدیک ایران، نوری المالکی، هیچ ربطی به قتل و یا گروگان گیری هفت نفر از جمله شش زن نداشت.
در 13 نوامبر  2015 (تاریخ اشتباه است)  در یک جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، برت مک گورک، معاون دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک، گفت: "در این حمله هیچ اطلاع قبلی از بالاترین سطوح دولت عراق وجود نداشت." تهران قتل ها را جشن گرفت، در حالی که دولت اوباما مخفیانه با ایران قبل از طرح مشترک عمل نوامبر 2013 مذاکره می کرد.
سازمان مجاهدین خلق دشمن تهران برای دهها سال بوده است. بر اساس یک مطالعه آماری، تهران به آن بیش از مجموع همه سازمان های مخالف دیگر توجه می کند و از آن نفرت دارد. چرا؟ سازمان مجاهدین خلق مسئول بیشتر آنچه را که درباره برنامه هسته ای ایران، از جمله تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز و تاسیسات آب سنگین در اراک می دانیم بوده است.
یک گزارش 19 ژوئن 2003 آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) تایید می کند سازمان مجاهدین خلق اولین منبع بود:
"در طول یک کنفرانس عمومی، مدیر کل با معاون رئیس جمهور ملاقات کرد، و خواست که ایران تایید کند آیا یک تاسیسات هسته ای بزرگ زیرزمینی در نطنز و کارخانه تولید آب سنگین در اراک، آنطور که در رسانه ها در اوت 2002 گزارش شده می سازد؟ ...
"در طول سفرش [به ایران]، مدیر کل از برنامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران مطلع شد، که به عنوان از جمله دو تاسیسات جدید واقع در نطنز شرح داده شد .... این دو تاسیسات برای اولین بار در طول این بازدید به آژانس اعلام شد .... ایران همچنین کارخانه تولید آب سنگین اراک را تایید کرد ... [شورای ملی مقاومت اوت 2002]. "
در رابطه با افشاگری فوریه 2015 یک سایت مخفی، لویزان-3، توسط سازمان مجاهدین خلق، ایران مظنون به آزمایش و غنی سازی با ماشین آلات پیشرفته سانتریفیوژ است. و تاسیسات غنی سازی زیرزمینی فردو در نزدیکی قم یکی دیگر از افشاگری های شورای ملی مقاومت است.
اطلاعات شورای ملی مقاومت در سپتامبر 2009، سایت هایی در و در نزدیکی تهران، که در آن تهران ممکن است بر روی چاشنی کلاهک هسته ای کار کند را فاش کرد. در مواجهه با چنین تبلیغاتی، در سپتامبر وجود تأسیسات غنی سازی اورانیوم در حدود 20 مایلی شمال قم را تایید کرد. در اواخر ژانویه 2012، ایران غنی سازی در سایت فردو را تایید کرد.
یک روز پس از افشاگری شورای ملی مقاومت از سایت مخفی لویزان-3، جان کری، وزیر امور خارجه در برابر کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حاضر شد. او گفت: قدرت ها امیدوار به بستن مسیر مخفی به بمب هستند اما اعتراف کرد، "مخفی، البته، سخت ترین است." "شما باید بازرسی های سرزده داشته باشید که بتوانید تاسیسات مخفی را پیدا کنید." در 25 فوریه ، کری خواستار بازرسی های بیشتر برای گرفتن تقلب ایران شد، اما در 9 آوریل، رهبر تهران، علی خامنه ای، گفت: "سایت های نظامیش نمی تواند به بهانه نظارت هسته ای مورد بازرسی قرار گیرد."
بر اساس تحقیقات من، زمان بازرسی های سرزده آژانس بین المللی انرژی اتمی است، "هر زمان، هر جا،" از سایت های پنهان؛ بازرسان از محیط در تاسیسات مخفی نمونه برداری کنند. کمتراز این، واشنگتن ممکن است خود را در پایان خط ضرب المثل چرچیل ببیند که استمالت کننده کسی است که تمساح را تغذیه می کند، به امید اینکه استمالت کننده را آخر از همه بخورد. برای واشنگتن که فکر کند به جای فشار آوردن به تهران برای پیروی، ممکن است موفقیت بهتر اهریمن جلوه دادن اعضای سازمان مجاهدین خلق در کمپ لیبرتی باشد، یک تفکر واهی و پوچ و یک مسیر خطرناک است.

 تنتر رئیس مشترک کمیته سیاست ایران (IPC) بود و به عنوان رئيس آن و انتشارات سیاست کمیته ایران خدمت کرده است. او یکی از اعضای شورای روابط خارجی، کمیته خطر حاضر، و برای حدود یک دهه محقق کمکی در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک بود.