۱۳۹۴ تیر ۱۶, سه‌شنبه

ایران: اختلافات در مذاکرات اتمی با گروه 1+5 جدی اس

انجمن نجات ايران 
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پس از نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 از اختلافاتی جدی و در عین حال عزم جدی دو طرف خبر داد و گفت مذاکرات در سطح معاونان ادامه می یابد.
این منبع دوشنبه 6 ژوئیه گفت: «مذاکره امروز نشان داد که اختلاف ها جدی است ولی عزم طرفین هم برای حل اختلاف جدی است. امشب قرار است نشستی دیگر برگزار شود
وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، دو بار با یکدیگر در وین، محل برگزاری مذاکرات اتمی، تشکیل جلسه دادند.
کاخ سفید آمریکا اعلام کرد که ممکن است این مذاکرات، تا پس از ضرب الاجل تعیین شده در پایان روز سه شنبه 7 ژوئیه، ادامه پیدا کند.
قرار است وزرای امور خارجه بار دیگر صبح سه شنبه با یکدیگر تشکیل جلسه دهند.
تا کنون محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و معاونش عباس عراقچی بارها تاکید کرده اند که تا وقتی بر سر همه موضوعات توافق حاصل نشود، به منزله آن است که اصلا توافقی در کار نخواهد بود.
این جمله یکشنبه از زبان یکی از مذاکره کنندگان آمریکایی هم شنیده شد. او به خبرنگاران گفت گرچه پیشرفت هایی حاصل شده ولی تا وقتی که درباره همه مسائل توافق نشود عملا توافق حاصل نشده است.
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران نیز دوشنبه بار دیگر این جمله را تکرار کرد. او گفت: «مطالبی که مطرح می شود دال بر اینکه در بخش خاصی توافق شده است، با توجه به اصل اساسی هیچ چیز مورد توافق نیست تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار گیرد، از پایه نادرست است
این منبع افزود: «مشخصا در بحث تحریم ها برخی اختلافات مهم هنوز پابرجا و در دست مذاکره است
اشاره این منبع به خبر برخی رسانه های امریکایی از جمله اسوشیتدپرس ایران و 1+5 درباره تحریم ها به توافقی اولیه رسیده اند.
روز یکشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که هنوز میان کشورش و گروه 1+5 برای دست یابی به توافقی بر سر برنامه اتمی تهران، اختلافاتی وجود دارد.
جان کری وزیر امور خارجه گفته بود دست یابی به توافق اتمی با ایران در این هفته امکان پذیر است به شرط این که ایران از خود انعطاف نشان داده و«تصمیم های سخت ضروری» را اتخاذ کند. او همچنین از آمادگی آمریکا برای ترک مذاکرات در صورت عدم انعطاف ایران خبر داد.
از پاییز 2013 و پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، گروه 1+5، دور تازه ای از مذاکرات را با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور آغاز کرد؛ برنامه ای که از سال 2003 رابطه ایران و جامعه جهانی را پر تنش کرده است.
ایالات متحده و برخی از همپیمانانش این شک را دارند که ایران از برنامه اتمی خود برای دست یابی به اسلحه اتمی استفاده می کند. تهران اما اصرار دارد که برنامه اتمی اش صلح آمیز است.
پس از توافق موقت نوامبر 2013 در ژنو و توافق اولیه آوریل 2015 در لوزان، دو طرف ضرب الاجلی تا 30 ژوئن به منظور دست یابی به توافق جامع در وین را تعیین کردند. این ضرب الاجل تا یک هفته تمدید شده است و قرار است مذاکرات تا 7 ژوئیه ادامه داشته باشد.
درهمین حال ،جان کری درمصاحبه ي مطبوعاتی اظهار داشت:... فكر ميكنم گمانهزنيهاي زيادي وجود دارد و من ميخواهم اطمينان يابم كه اين گمانه زني ها مبتني بر واقعيات باشد.
امروز عصر وزراي خارجه همكار من در حال بازگشت به وين هستند و اكنون زمان آن است كه ببينيم آيا قادريم به توافقنامه اي دست يابيم يا نه. اين مذاكرات به طرق زيادي سالها ادامه داشتهاند و طي چند روز گذشته, ما در واقع, پيشرفت مهمي داشتيم. اما من ميخواهم با همه, كاملاً صريح باشم. ما هنوز در نقطه اي كه بايد بر سر چند موضوع دشوار باشيم, نيستيم . واقعيت اين است, در حاليكه من كاملاً با وزير خارجه ظريف هم نظر ميباشم كه ما هرگز تا اين حد نزديك نبوده ايم, اما در اين نقطه, اين مذاكرات ميتوانند به هر سويي بروند. اگر انتخابهاي دشوار طي 2روز آينده انجام شوند, و به سرعت هم انجام شوند, ممكن است در همين هفته به توافقنامه اي دست يابيم. اما اگر اين انتخابها صورت نگيرند, به توافقنامه اي دست نخواهيم يافت. بنابراين, تيمهاي ما همچنان طي ساعتها و روزهاي آينده بسختي در تلاش خواهند بود و ما تا جايي كه بتوانيم پيش خواهيم رفت. ما در رسانه ها, مذاكرات را انجام نخواهيم داد بلكه اين مذاكرات را به طور خصوصي و به آرامي انجام خواهيم داد و وقتي كه زمان آن برسد, همه ما, حرفهاي بيشتري براي گفتن خواهيم داشت.
خبرنگار: آقاي وزير, چه مدت شما مايل هستيد بمانيد و آيا ضرب الاجل را براي بعد از سه شنبه تمديد خواهيد كرد؟ اگر پيشرفتهاي مستمر داشته باشيد, چه مدت ديگر خواهيد ماند؟
كري: در حال حاضر هدف ما اين است كه اين كار را در همان كادر زماني كه تعيين كرده ايم تمام كنيم. اين هدف ما است و مي خواهيم هر ميزان فشار كه لازم باشد بياوريم تا اين كار در همين زمانبندي انجام شود.
خبرنگار: آيا ممكن است از اين گفتگوها بيرون بكشيد اگر آنها حاضر نشوند..
كري: اگر ما به توافقي دست پيدا نكنيم, اگر يك عدم تمايلي در حركت حول موضوعات مهم وجود داشته باشد, پرزيدنت اوباما همواره گفته است, ما آماده ايم كه از آن بيرون بكشيم. اين چيزي نيست كه همه بخواهند. ما ميخواهيم به توافقنامه اي دست يابيم. اما من از همان اولين لحظه اي كه درگير اين موضوع شدم گفته ام, ما يك توافق خوب ميخواهيم, فقط يك توافق خوب. ما قصد نداريم در هيچ كجا در حاشيه مذاكرات تخفيفي بدهيم تا فقط يك توافقنامه به دست آوريم. اين چيزي است كه جهان آن را مورد تجزيه و تحليل قرار خواهد داد, كارشناسان در همه جا آن را مورد بررسي قرار خواهند داد. خيلي ها در جامعه منع تكثير تسليحات كشتار جمعي و كارشناسان اتمي هستند كه به اين توافق نگاه خواهند كرد. و هيچكدام ما تمايل نداريم كاري را انجام دهيم كه نتواند از سد موشكافي ها, عبور كند. مهمتر از همه, پرزيدنت اوباما روشن ساخته كه ما بايد 4 مسير دستيابي به يك بمب احتمالي را مسدود كنيم. همكاران ايراني ما بسختي در تلاش بوده اند و زمان زيادي را صرف كرده اند. همه بسختي در حال مذاكره بوده اند و به همين دليل كار مشكلي است. اما اميد ما اين است كه به توافقنامه اي دست يابيم كه عادلانه باشد, كار را به انجام برساند و بتوانيم سرهايمان را بالا بگيريم و به جهان نشان دهيم كه كشورها ميتوانند در كنار هم قرار بگيرند و كارها را, به منصه ظهور برسانند. اما ما هنوز در آن نقطه نيستيم. من روي اين نكته تأكيد ميكنم. ما هنوز موضوعات مشكلي در پيش رو داريم كه بايد حل وفصل كنيم. خيلي متشكرم..
خبرنگاران: ضربالاجل شما در كجاست؟
كري: همه ما در حال حاضر داريم براي 7 ژوييه فشار ميآوريم. اين ضرب الاجل است. متشكرم از همه».
لاريجاني: چشم انداز مذاكرات هسته اي مثبت است
به گزارش سایت تابناک علي لاريجاني در نشست مشترك با سفراي كشورهاي اسلامي در تهران, با اشاره به اينكه ايجاد جريانهاي تروريستي و درگير كردن كشورهاي اسلامي پشت صحنه هاي خطرناكي دارد افزود: برخي كشورهاي قدرتمند در ايجاد گروههاي تروريستي نقش دارند و اين كشورها در سوريه, عراق و يمن دست به بحران سازي ميزنند كه اين موضوع جاي تأسف دارد كه در شرايط امروز, گرفتار چنين بلايي در امت اسلامي شديم كه نمي گذارد كشورهاي اسلامي نيروي خود را ذخيره كنند تا از آن براي مقابله با رژيم صهيونيستي استفاده شود....
لاريجاني با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره در مذاكرات تلاش كرده است به نتيجه يي مثبت دست پيدا كند اظهار داشت: چشم انداز مذاكرات هسته يي مثبت است و گامهاي خوبي براي حل اختلافها برداشته شده است و مسير مسير مثبتي است.
وي با رد برخي اظهارنظرها در آمريكا مبني بر روي ميز بودن همه گزينه ها در مقابل ملت ايران را داراي جنبه تبليغي و داراي كاركردي داخلي در اين كشور دانست و اضافه كرد: اين رفتارها را سازنده نميدانيم و آمريكاييها با اين اظهارات خود خسارتهاي زيادي به خودشان و منطقه وارد كرده اند و اين حرفها نسنجبده است و اميدواريم اين مذاكرات نتيجه يي مثبت براي منطقه داشته باشد و زمينه را براي حل وفصل اختلافات فراهم كند و اين تلاشها به موفقيت برسد چرا كه در صورت تحقق اين موضوع امنيت پايدار را در منطقه تضمين ميكند...

احتمال دست يابي به يك توافق آزمايشي
تلويزيون سي ان ان 5 ژوئيه 2015 :به نظر نشانه هايي در حال ظاهر شدن از يك توافق آزمايشي بر سر مذاكرات در مورد توافق اتمي با ايران به چشم ميخورد. مذاكره كنندگان كه در تلاش براي دستيابي به يك توافق تا روز سه شنبه ميباشند, خبرنگار ما زنده از ژنو در اين رابطه براي ما گزارشي دارد. آخرين خبر چيست؟ چه چيزهايي در مورد امكان يك توافق آزمايشي شنيده اي؟
آتيكا شوبرت ( Atika Shubert) خبرنگار سي ان ان از ژنو:.... يك مقام رسمي كه به طور مستقيم درگير اين گفتگوها بوده, به سي ان ان گفت كه: به نظر اين توافق آزمايشي به اين شرط كه اگر توافق به امضا برسد, در آن زمان يك نوع از بيانيه صادر خواهد شد كه در تحريمها لغو خواهد شد, و بعد از آن يك نوع جدول زماني داده خواهد شد كه بعد از هر دست آوردي در زمينه [محدود كردن ] برنامه اتمي توسط رژيم, آنموقع قسمتي از تحريم ها برداشته خواهد شد. در نتيجه به نظر مي رسد كه نوعي پيشرفت در مورد تحريم ها در كار بوده ولي در عين حال موضوعات زيادي هنوز باقيمانده است كه به طور مثال ميتوان از نوع دستيابي بازرسان آژانس بين المللي اتمي به سايتهاي ايران نام برد, درنتيجه ما هنوز راههايي باقيمانده در پيش رو داريم اما به نظر كم كم در حال حركت به جلو و رسيدن به نقاطي هستيم .
گوينده: اخيراً وزير امور خارجه ايران يك ويدئو پخش نمود. به نظر او بسيار خوشبين در مورد رسيدن به يك توافق ميباشد. در اين رابطه چه نكته اي براي گفتن براي ما داري؟
خبرنگار سي ان ان در ژنو: انتشار ويدئو بر روي يو تيوب و طرح موضوع ايران در آن به طور حتم قدري غيرمتعارف است, به خصوص با آن مقدمه اي كه با پيانو در ابتداي آن اجرا شد. اما در اين نوار ويدئويي وي اين امر را خيلي مشخص ميكند كه اين نزديكترين نقطه اي است كه آنها براي دستيابي به يك توافق رسيده اند, لطفاً به قسمتي از آن گوش كنيد:
صحبتهاي ظريف: در اين يازدهمين ساعت روز, عليرغم برخي از اختلافات كه تا بحال باقيمانده, ما هرگز اين مقدار به آنچه كه نتيجه خواهد داد نزديك نشده ايم. اما هيچ تضميني وجود ندارد, براي گرفتن پاسخ مثبت نيازمند داشتن جسارت براي مصالحه دارد, اعتماد به نفس براي داشتن انعطاف, بلوغ و پختگي براي منطقي بودن, داراي بينش براي كنار زدن اوهام, نوآوري براي شكاندن عادات كهنه.
خبرنگار سي ان ان در ژنو: بيشتر شبيه يك بيانيه سياسي بود كه وارد ماهيت دعواها و اختلافات موجود نشد, و جالب اينكه او اين موضوع را با مسأله ارتقاء روابط به طور خاص در زمينه مبارزه با افراط گرايي كه به طور خاص اشاره به داعش است گره زد, جالب اينكه كه اين اولين باري است كه ما به طور واقعي از وزير امور خارجه ايران ميشنويم كه نه فقط از يك توافق بر سر تحريم ها صحبت ميكند, بلكه خواهان همكاري در سطحي وسيع تر ميباشد. در نتيجه اين خيلي جالب بود كه ديديم در اين رابطه چه بيانيه اي در يوتيوب صادر شد.
گوينده: درست است, و اين خيلي غير عادي است

موسويان: 95 درصد توافق جامع ، نهايي شده است
خبرگزاري ايسنا :حسين موسويان مذاكره كننده پيشين ايران در گفت و گويي با شبكه خبري سي.سي.تي.وي چين درباره احتمال توافق نهايي ميان ايران و 1+5 گفت: برداشت من اين است كه 95 درصد پيش نويس توافقنامه نهايي شده است و 90 درصد مسايل كليدي نيز حل شده است. زيرا از روز اول دو طرف توافق داشتند كه معاهده ان.پي.تي ملاك خواهد بود و اكنون هم همه موارد مربوط به اقدامات در چهارچوب ان.پي.تي حل شده است. درعين حال مسايل كليدي در مورد اطمينان از عدم ساخت بمب هسته يي در تأسيسات آب سنگين اراك و غني سازي نطنز هم حل شده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه احتمال شكست مذاكرات و گزينه برخورد نظامي را چقدر ميدانيد؟ گفت: معتقدم نه ايران و نه آمريكا ميز مذاكره را ترك نخواهند كرد. چون اختلافي در چارچوب ان.پي.تي نمانده است. از بسته شدن كليديترين مسيرهاي ساخت بمب هسته يي نيز اطمينان حاصل و توافق شده است. از اينرو دليلي وجود ندارد كه مذاكرات را بي نتيجه رها كنند.
اين ديپلومات پيشين ايران درباره فشارهاي داخلي در واشنگتن و تهران اظهار كرد: در صورت چنين توافقي اوباما و روحاني به يك توافق آبرومندانه قابل دفاع در داخل كشورهاي خود خواهند رسيد. اوباما و كري قادر خواهند بود به ملت آمريكا بگويند ايران تعهدهاي حداكثري در قالب معاهده ان.پي.تي را پذيرفته, بازرسيهاي حداكثري را پذيرفته و راههاي ساخت احتمالي بمب هسته يي هم بسته شده است.
موسويان ادامه داد: روحاني و ظريف نيز قادر خواهند بود به ملت ايران بگويند كه ما در مذاكرات 12ساله گذشته و اصولاً در35سال بعد از انقلاب براي تأمين حقوق مشروع ايران در بهره مندي از تكنولوژيهاي صلح آميز هسته يي از جمله آب سنگين, غني سازي و آب سبك جنگيديم تا اينكه امروز قدرتهاي بزرگ پذيرفتند, ضمن اينكه همه تحريم هاي هسته يي هم خاتمه خواهند يافت. از اينرو من خوشبين هستم كه چند روز آينده توافق حاصل شود
دهمين رايزني ظريف و كري در وين/صالحي و مونيز و معاونان هم پيوستند
خبرگزاري فارس 13 تير 94 ـ وزراي خارجه ايران و آمريكا دقايقي قبل براي دهمين بار در شهر وين به گفتوگو نشستند و صالحي و مونيز و معاونان وزراي خارجه نيز به آنها پيوستند.
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس, دهمين دور رايزني وزراي خارجه ايران و آمريكا در هتل پله كوبورگ شهر وين دقايقي قبل آغاز شد.
علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي و ارنست مونيز وزير انرژي آمريكا و معاونان وزراي خارجه 2 كشور نيز به اين رايزنيها پيوستند.
وزراي خارجه دو كشور در يك هفته اخير 9 دور رايزني داشتند.
هشتمين دور رايزنيهاي هستهيي در وين در راستاي نگارش پيشنويس برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) از 27خرداد ماه در شهر وين آغاز شد و در اين مدت رايزنيهاي گستردهيي در سطح معاونان, كارشناسان و وزراي خارجه ايران و 1+5 برگزار شد ولي عملاً در پايان ضربالاجل تمديد هفت ماهه توافقنامه ژنو نتيجهيي حاصل نشد و دو طرف اين توافقنامه را براي هفت روز ديگر تمديد كردند و مذاكرات نيز در وين در جريان است. امروز چهارمين روز تمديد هفت روزه اين توافقنامه است.
ساير وزراي خارجه 1+5 فردا عصر و دوشنبه صبح در وين خواهند بود

آمريكا در حال انبار كردن بمبهاي متعارف قدرتمند براي مقابله با وضعيتي كه گفتگوها به نتيجه نرسند
لس انجلس تايمز 5 ژوئيه 2015 گزارش کرد درحالي كه ديپلمات ها در تلاش براي رسيدن به توافقي براي محدود ساختن برنامه اتمي ايران هستند ارتش آمريكا در حال انبار كردن بمبهاي متعارف قدرتمند ميباشد.
استراتژيست هاي نظامي ميگويند اين بمبها بقدري قدرتمند هستند كه قادرند قويترين سايتهاي اتمي ايران از جمله در زير زمين را نابود كنند.
اشتون كارتر وزير دفاع آمريكا روز پنجشنبه در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك با ژنرال مارتين دمپسي رئيس ستاد مشترك ايالات متحده تلاش كرد تا احتمال و سودمندي يك حمله نظامي را كم اهميت نشان دهد.
مقامات آمريكايي با علني ساختن موشك جديد عظيم نفوذكننده 15تني تلاش در تضعيف روحيه ايران دارند. بعضي از مقامات پنتاگون نيز هشدار دادند كه حتي اگر بمبهاي نفوذكننده نتوانند برنامه اتمي ايران را نابود كنند نبايد قدرت ارتش آمريكا را دست كم گرفت.
ژنرال مارتين دمپسي رئيس ستاد مشترك ايالات متحده در كنفرانس مطبوعاتي روز پنجشنبه گفت اگر ايران تلاش در ساختن بمب اتمي نمايد حملات هوائي پي درپي ميتوان انجام داد. او گفت ما هميشه گزينه نظامي را در اختيار داريم و استفاده از موشك نفوذكننده عظيم يكي از اين گزينه ها ميباشد