14 فوریه 2016 :قطعنامه جمعی از فرهنگیان شهرستان ملارد:
قطعنامه جمعی از فرهنگیان شهرستان ملارد: سايت حقوق معلم و كارگر 23بهمن94: جمعي از فرهنگيان شهرستان ملارد قطعنامهاي درخصوص انتخابات و مطالبات صنفي و به حق قشر معلم، منتشر كردهاند. متن قطعنامه به اين قرار است: آموزش نباید در خدمت رقابتهای سیاسی قرار بگیرد. در آستانه ی انتخابات مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید برحق رای و مشارکت سیاسی همه شهروندان ، به تمامی کنشگران سیاسی و مسوولان ذی ربط هشدار می دهیم به دنبال استفاده ابزاری از معلمان نباشند. نگاه ابزاری به انسان ها بر خلاف آموزه های دینی است . رویکرد ابزاری ، معلمان را فقط در زمان انتخابات به عنوان زینت بخش مراسم تبلیغاتی ویا عوامل اجرایی انتخابات می بیند وحتی وعده های شیرین می دهد ولی فردای انتخابات دیگر معلم را نمی شناسد و آموزش و پرورش را به فراموشی می سپارد و در زمان تصویب بودجه ، کمترین سهم را به آموزش و پرورش اختصاص می دهد. 37سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است امروز حق داریم از حاکمیت سوال کنیم تعهدات قانونی و الزام آور دولت ایران برای اجرای آموزش رایگان ، عادلانه و با کیفیت چه شد ؟ هر چند در برخی زمینه ها مانند پوشش تحصیلی نسبت به گذشته پیشرفت هایی صورت گرفته است ولی هنوز آموزش به عنوان یک حق ، تضمین های محکمی پیدا نکرده است ؛ میلیون ها کودک محروم از تحصیل یا بی بهره از آموزش با کیفیت و عادلانه وجود دارد . نظام آموزشی در کشورهای مختلف به سوی کارآمدی وکیفیت بخشی پیش می روند در حالی که مدارس ایران به عقب بازمی گردند به جای تعلیم ، تبلیغ و به جای حقوق بشر ، تکلیف محوری به دانش آموزان القا می شود . برخی از مشکلات اصلی جامعه ی بزرگ فرهنگیان عبارتند از:
1- وفق اصل 26 قانون اساسی فعالیت صنفی معلمان
مثل تمام صنوف دیگرباید مورد حمایت و احترام حاکمیت قرار بگیرد معلمان مانند تمام اصناف
دیگر باید بتوانند امور صنفی خود را آزادانه ساماندهی کنند. متاسفانه قوه مقننه تا
کنون در قوانین عادی ، فرهنگیان را به عنوان یک صنف به رسمیت نشناخته است به همین دلیل
نه تنها از فعالیت صنفی معلمان حمایت نمی شود بلکه فعالان صنفی دلسوز و اندیشمند به
زندان محکوم می شوند یا تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند .در هیچ کجای دنیا چالش های
آموزش و پرورش با سازوکار امنیتی و قهرآمیز حل نشده است . چالش های فرهنگی راهکار فرهنگی
و علمی می طلبد .
2- دستمزد معلمان پایین تر از خط فقر است . تمام
کارمندان باید بتوانند وفق بند 12 از اصل سوم قانون اساسی از یک معیشت حداقلی بهره
مند شوند بر این مبنا پرداخت دستمزدی بالاتر از خط فقر یک ضرورت است تا این هدف تحقق
یابد. خط فقر در سال 1394 طبق تحقیقات معتبرکارشناسان اقتصادی دو میلیون و ششصد هزار
تومان بود.
3- کلاس های شلوغ و در برخی موارد چهل نفره آسیب
های جدی به سلامت جسمی و روانی معلمان و دانش آموزان وارد می کند ظرفیت هیچ کلاسی نباید
از 20 دانش آموز فراتر رود . هر چند در بیشتر کشورهای پیشرفته این نصاب حداکثر 17 نفر
است .
4- بی توجهی به اصل شایسته سالاری یکی از دلایل
مهم توسعه نیافتگی نظام آموزشی کشورمان است .عزل و نصب ها هیچ سازوکار مشخصی ندارد.
مناصب اغلب غنایم انتخاباتی اند که بین فاتحان تقسیم می شود تفکیک فعالیت آموزشی از
فعالیت سیاسی در این وزارتخانه یک ضرورت جدی است. در اکثر کشورهای پیشرفته فقط وزیر
یک مقام سیاسی است و بقیه کارمندان عزل و نصب شان بر مبنای شایستگی اداری است.در خاتمه
ازهمه ی همکاران صبور ومعلمان آگاه شهرستان ملارد و سراسر کشور صمیمانه سپاسگزاریم
که اتحاد صنفی و همدلی شان را در تمام شرایط حفظ می کنند و بدون آنکه به جناح های سیاسی
وابسته شوند مطالبات صنفی خودشان را با شجاعت و قاطعیت مطرح می کنند و به دنبال راهکارهای
علمی برای چالش های نظام آموزشی هستند. یک دم نگاه کن که چه برباد می دهی، چندین هزار
امید بنی آدم است این امضا کنندگان: مرتضی قره باغی، رسول انصاری، رسول خلج، حسین هوشمند،
راضیه گرامی، زیبا صالحی، حسن محمد زاده، معصومه محمدی، داود رحیم پور، محمد علی باغبان،
احمد خسرو بیگی، محمد رضا صالحی، جلال سلیمان نژاد، سید عباس قاضی، مجید ثمری، نسترن
زمان زاده، ساره اسفرجانی، شهلا کوچکی، آذر حاجی نژاد، کفاح قادری، حسین کحالی، علی
دهقانی، امید عبدالله پورانصاری، محمدرضانجفی، غلامرضا یکتافر، مجتبی سخایی، محمدتقی
محمودی، داود بهادری، معصومه سرلک، جعفر پاشیر، احمد بیات، محمد صدری رباطی، عباس توکلی،
علی ملامحمدی، محمد ترکاشوند، داریوش حلاجی، حسین زارع، حسین میارکیانی، مجتبی بیات،
حبیب مظفری، بهروز آریا پور، علی میرزایی، محمد رضا یزدان پناه، یوسف خاتمی، علی اکبر
زنگنه، عبدالله