۱۳۹۵ اردیبهشت ۶, دوشنبه

استراسبورگ - مجمع پارلمانی شورای اروپا: محکومیت موج اعدامها ونقض حقوق بشر در ایران







منبع : همبستگی ملی ایران ،25 اوریل 2016
لینک :

  استراسبورگ - مجمع پارلمانی شورای اروپا: محکومیت موج اعدامها ونقض حقوق بشر در ایران

اجلاس مجمع پارلمانی شورای اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه هفتة گذشته بین روزهای 18 تا 22 آوریل 2016 برگزار شد.
شورای اروپا متشکل از منتخبان ۴۷ کشور اروپایی عضو آن است و موضوع اصلی کار آن ارتقای پایه‌های حقوق بشر، نهادهای سیاسی دموکراتیک، سیستم قضایی مستقل و تشکیل نهادهای قانونی و حقوقی منطبق با معیارها، قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است.
در اجلاس هفتة گذشتة این شورا در استراسبورگ، یکی از موضوعات مهم مورد بحث در میان هیئت‌های پارلمانی ۴۷ کشور عضو و گروه‌های مختلف سیاسی محکومیت نقض فزایندة حقوق بشر در ایران و موج اعدام‌ها توسط رژیم آخوندی بود.
هیئت مقاومت ایران به سرپرستی خانم دولت نوروزی نمایندة شورای ملی مقاومت در انگلستان در این اجلاس حضور یافت.
در اجلاس شورای اروپا منتخبان کشورهای مختلف از گروه‌های سیاسی گوناگون، در سخنان خود بر این واقعیت تأکید کردند که در دوران روحانی ماهیت و عملکرد سرکوبگرانة دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران، نه تنها تغییری نکرده، بلکه نقض حقوق بشر وخیم‌تر شده و اعدام‌ها نیز افزایش یافته است.
آنها هم‌چنین مداخلات رژیم در کشورهای منطقه، به‌ویژه حمایت تمام‌عیار مالی و نظامی آن از دیکتاتوری خونریز اسد را محکوم کردند.
نمایندگان شورای اروپا هم‌چنین ضمن حمایت از مبارزة مردم و مقاومت ایران برای تغییر دموکراتیک بر مسئولیت جامعة بین‌المللی برای تضمین حفاظت و امنیت مجاهدان اشرفی در کمپ لیبرتی تأکید کردند.
در همین رابطه بخش خبری و مطبوعات شورای اروپا مصاحبه‌هایی با نمایندگان برجسته از گروه‌های سیاسی مختلف مجمع پارلمانی شورای اروپا انجام داد که برخی از آنها بر روی سایت شورای اروپا نیز منتشر شده است:
نمایندگان شورای اروپا از کشورهای مختلف طی مصاحبه‌هایی در مقر این شورا در استراسبورگ، ضمن محکوم‌کردن موج اعدام‌ها و جنایات ضد بشری رژیم آخوندی، بر حمایت خود از مقاومت ایران و برنامة ۱۰ ماده‌یی مریم رجوی برای آیندة ایران تأکید کردند.
سر آلن میل .... در اظهارات خود، گفت:  «برنامة ۱۰ ماده‌یی که توسط اپوزیسیون ایران ارائه شده است بسیار روشن و بهترین فرصتی است که آنها دارند؛ زیرا نیازها و آرمان‌های دموکراتیک مردم ایران را که هم اکنون در شرایط وحشتناکی توسط رژیم کنترل میشوند در چشم‌انداز قرار می‌دهد. بنابراین من فکر می‌کنم این برنامه یک فرصت است و دموکراسی را به مردم ایران پیشنهاد می‌کند». 
در این گفتگو دیوید کراسبی .... نیز، تصریح کرد: «به‌وضوح مشکلاتی در رابطه با حقوق بشر در ایران وجود دارد. ما باید از روند دمکراتیک استفاده کنیم تا آن مشکلات را حل کنیم. به همین دلیل تا آنجایی که به برنامة ۱۰ ماده‌یی بر می‌گردد آلن میل کاملاً درست می‌گوید؛ ضروری است که ما پیشرفت ایجاد کنیم».
در ادامة این گفتگو سر آلن میل، تأکید کرد: «شرایط ایران کاملاً غیر قابل قبول است. هزاران نفر در زندان‌ها حبس شده‌اند. حدود ۱۰۰۰ اعدام (طی یک سال) انجام گرفته است. ما در شورای اروپا مخالف مجازات اعدام هستیم. در ۱۰ سال گذشته تعداد زیادی از کودکان اعدام شده‌اند و تعداد زیادی در انتظار اعدام هستند این کاملاً غیر قابل قبول است. این بالاترین سطح اعدام در جهان (به نسبت جمعیت است) و باید متوقف شود. این (اقدام)، علیه بشریت و علیه حقوق بشر است».
سر آلن میل هم‌چنین دربارة حملات صورت‌گرفته علیه مجاهدان اشرفی در لیبرتی، گفت:
حملات مستمری علیه کمپ لیبرتی وجود داشته است؛ (آن هم) به‌رغم این واقعیت که آنها می‌بایست توسط سازمان ملل حفاظت می‌شدند.
وی در این رابطه بر مسئولیت جامعة بین‌المللی و به‌طور خاص ملل متحد در تأمین امنیت مجاهدان اشرفی تأکید کرد و سپس، افزود: آن‌چه ما می‌خواهیم رژیم کنونی نیست. ما یک حکومت مذهبی نمی‌خواهیم. ما دموکراسی می‌خواهیم؛ جایی که همة افراد در رفت و آمد و گفتن هر آنچه که می‌خواهند آزاد هستند.
تینی کوکس نمایندة شورای اروپا از هلند نیز طی مصاحبه‌یی، گفت: «تعداد اعدام‌ها در ایران در حال افزایش است. مجازات اعدام کاملاً مخالف ایده‌های شورای اروپا است. و کسانی که اعدام شده‌اند نوجوانان هستند و این اقدام نقض استانداردها و ارزش‌های شورای اروپا است. ما در اروپا هرگز نبایستی فراموش کنیم که باید به‌روشنی با این کار مخالفت کنیم».
هم‌چنین اگیدیوس واریکیس نمایندة شورای اروپا از لیتوانی طی مصاحبه‌یی در مقر این شورا، با اشاره به موج اعدام‌ها و جنایات رژیم در داخل و مداخلات تروریستی آن در منطقه، گفت: «(رژیم ایران) از رژیم بشار اسد حمایت می‌کند. همچنین عراق را تحریک می‌کند تا اپوزیسیون ایران در کمپ لیبرتی را سرکوب کند من هیچ گونه تغییراتی که حاکی از میانه روی (در این رژیم) باشد نمی‌بینم».
دولت نوروزی در مصاحبه با بخش مطبوعات شورای اروپا، گفت: «سال گذشته و طی دوره دو و نیم سال گذشته در دوره روحانی، بالاترین تعداد اعدام‌ها در ایران صورت گرفت، بیش از ۲۳۰۰ اعدام. علاوه بر این، رژیم ایران در حال گسترش دخالت‌هایش در امور داخلی کشورهای منطقه است».
دولت نوروزی سپس با یادآوری حملة موشکی ۷ آبان ۹۴ به کمپ لیبرتی، افزود: «در نتیجة (این حمله) ۲۴ نفر از ساکنان جان خود را از دست دادند، تعداد بسیار زیادی به‌شدت مجروح شدند و خرابی‌های عظیمی به‌وجود آمد. ما برای امنیت و سلامت آنها فراخوان می‌دهیم؛ ساکنان (لیبرتی) افراد حفاظت‌شده تحت کنوانسیون ژنو و قانون بین‌الملل محسوب می‌شوند و قطعاً باید به حقوق آنها احترام گذاشته شود.
نمایندة شورای ملی مقاومت در انگلستان سپس با یادآوری این‌که رژیم آخوندی از روی استیصال و با هدف رفع تحریم‌ها پای توافق اتمی آمد، اضافه کرد:
پول (ناشی از رفع تحریم‌ها) به‌دستان سرکردگان سپاه پاسداران و مقامات رژیم می‌رسد؛ کسانی که تمامی صادرات و واردات در کنترلشان قرار دارد؛ بنابراین این پول خرج سرکوب داخلی، فساد در داخل حکومت و هم‌چنین ادامة خرید سلاح از منابع مختلف و ارسال و انتقال آنها به بشار اسد برای ادامه جنگ علیه شهروندان غیرنظامی و بی دفاع سوریه و همچنین در یمن و سایر کشورها در خاورمیانه می‌شود.
فکر می‌کنم ضروری است که تحریم‌های بسیار بیشتری علیه این رژیم اعمال شود. باید افرادی را که مسئول مستقیم اعدام‌ها و قتل و نقض حقوق بشر در ایران و به‌طور خاص صدور بنیادگرایی و تروریسم هستند در وارد لیست‌های ممنوعه کرد».

                          سایت شورای اروپا - ۱ اردیبهشت ۹۵