۱۳۹۵ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

پایان یافتن دور سوم مذاکرات ژنو و مواضع هیأت عالی اپوزیسیون سوریه





منبع : ایران اسرار ،28 آوریل 2016
لینک :

  پایان یافتن دور سوم مذاکرات ژنو و مواضع هیأت عالی اپوزیسیون سوریه
در ژنو دور سوم مذاکرات سوریه به پایان رسید و روز پنجشنبه 9اردیبهشت95 استفان دمیستورا فرستاده سازمان ملل‌متحد در گزارشی به شورای امنیت نتایج این دور از مذاکرات را گزارش خواهد کرد. مذاکراتی که اپوزیسیون سوریه بدلیل افزایش عملیات نظامی رژیم اسد و نقض مکرر آتش‌بس توسط این رژیم از آن بیرون آمد.
 رژیم اسد می‌گوید این مذاکرات ثمربخش بوده است.
 در این رابطه اسعد الزعبی رئیس هیأت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه گفت:
 کم‌ترین خواسته ما این است که وقتی در ژنو هستیم مردم سوریه کشته نشوند، ما به تروریسمی که توسط روسیه و رژیم ایران و اسد در سوریه اعمال می‌شود تن نمی‌دهیم و مطلقاً در برابر کشتار مردم سوریه سکوت نمی‌کنیم.
کسانی که چشم خود را بر اجرا نشدن قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد سوریه می‌بندند همان کسانی هستند که کشتار مردم سوریه را به‌رسمیت پمی‌شناسند و در این کشتار دست دارند و در این کشتار کمک می‌کنند و در نتیجه از تروریسم حمایت می‌کنند.
مواضع  اپوزیسیون سوریه در رابطه با خارج شدن  از مذاکرات ژنو:
اپوزیسیون سوریه: شرط ادامه مذاکرات اجرا شدن قطعنامه‌های سازمان ملل
اسعد الزعبی رئیس هیأت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه گفت: تحریم مذاکرات ژنو را تا اجرا شدن تمامی الزامات انسان‌دوستانه در سوریه که در قطعنامه‌های شورای امنیت تصویب کرده ادامه خواهیم داد.
 او تأکید کرد قطعنامه‌ها برای سازمان ملل و نماینده آن استفان دمیستورا روشن است و جامعه جهانی التزام خود را به آن اعلام کرده است ولی به جای این‌که سفرای کشورهای عضو سازمان ملل که خود را دوستان مردم سوریه می‌دانند تلاش کنند محاصره از روی شهرهای سوریه برداشته شود و کمکهای انسان‌دوستانه به مردم برسد به اپوزیسیون فشار می‌آورند.
 اسعد الزعبی دلیل به تعلیق در آوردن مذاکرات را اجرا نشدن همان مواردی دانست که جامعه جهانی مسئولیت اجرای آنها را پذیرفته است.
 پایان ضرب‌الاجل بیست و چهار ساعته ارتش آزادی برای توقف بمبارانها در حلب  ضرب‌الاجل بیست و چهار ساعته‌یی که ارتش آزادی سوریه به رژیم اسد داده بود به پایان رسید ولی بمباران شهر حلب توسط نظامیان اسد هنوز ادامه دارد.  اتاق عملیات حلب وابسته به ارتش آزادی سوریه اعلام کرد پایگاههای نظامیان اسد و شبه‌نظامیان وابسته به او در این شهر را هدف قرار خواهد داد و از شهروندان خواست تا به این مقرها نزدیک نشوند.
 ارتش آزادی سوریه گفت: فرماندهان ارتش روسیه جنگ هایی را که ارتش اسد علیه حلب شروع است فرماندهی می‌کنند.
اپوزیسیون سوریه: رژیم ایران پروژه فرقه‌گرایی مذهبی را در سوریه پیش می‌برد
هیأت عالی گفتگوکننده اپوزیسیون سوریه با اتخاذ یک تصمیم سخت، شرکت خود در گفتگوهای ژنو را به‌حالت تعلیق درآورد تا رژیم اسد به شروط گفتگوها گردن بگذارد.
 ریاض نعسان سخنگوی این هیأت در مورد اولین ملاقات با دی میستورا نماینده ملل‌متحد در ژنو توضیح می‌دهد:
 دی میستورا خودش خیلی احساس شکست می‌کند هر چند که این موضوع را بروز ندهد. ... قطعنامه 2254 شورای امنیت، چنگال ندارد که خود را تحمیل کند اگر گفتگو کننده قبول کرد، خیلی خوب و اگر هم آن را نپذیرفت کسی نیست که او را مورد حسابرسی و پیگرد قرار دهد. یعنی هیچ عواقبی برای رژیم اسد ندارد. آیا کسی از رژیم اسد سؤال کرده که یک روز نیست بدون نقض آتش‌بس گذرانده باشد؟
 چیزی که ما می‌بینیم این است که رژیم اسد به‌دنبال دولت فراگیر است به این معنا دو یا سه نفر در اپوزیسیون گیر بیاورد و آنها را در دولت وارد کند. این امر دیگر نیاز به گفتگوهای ژنو ندارد. رژیم اسد می‌تواند خودش اینکار را بکند.
 مسأله اصلی ماهیت این رژیم است. ما گفتگوها را با هدف گفتگو نمی‌خواهیم. ما گفتگوها را با هدف راه‌حل می‌خواهیم و نه این‌که چرخ بچرخد..
 تمامی این مسائل پیچیده‌یی که روسیه و طرفهای دیگر مطرح می‌کنند، یک گره دارد و کلید راه‌حل هم سرنگونی و کنار رفتن اسد است و بعد از آن هزار راه‌حل را می‌توان جایگزین کرد. مشکل اصلی ما با کسی است که در سوریه تصمیم می‌گیرد.. بشار اسد است که روسیه و رژیم ایران و حزب‌الله.. را به سوریه آورده و تمامی شبه‌نظامیان فرقه‌گرا را جمع کرده و بنیادگرایان را آزاد کرده و به آنها میدان عمل داده است.
 اینها که می‌گویند اگر اپوزیسیون به حکومت برسد منافعشان در خطر است؟ یعنی چه؟ من نمی‌گویم اپوزیسیون به حکومت برسد چون ما خواهان قدرت و حکومت نیستیم. ما برای نجات سوریه کار می‌کنیم و برای به‌دست گرفتن قدرت کار نمی‌کنیم. من و آقای ریاض حجاب در دولت بودیم.
 ... چیزی که ما خواهان آن بودیم آزادی و دموکراسی است. روسیه و رژیم ایران علیه ما ایستادند. رژیم ایران را ما می‌فهمیم. این رژیم پروژه امپراطوری و فرقه‌گرایی مذهبی بزرگی دارد...
 ما اگر دو روز دیگر در گفتگوها می‌ماندیم مشروعیت خود را در برابر خلقمان از دست می‌دادیم. ما در هیأت عالی گفتگوها، مشروعیت خود را از پیوستگی با خلقمان می‌گیریم. زیرا کسی ما را انتخاب نکرده است بنابراین چطوری ما مشروعیت پیدا می‌کنیم؟ به‌علت این‌که ما صداقت مردم در خیابان را نمایندگی می‌کنیم. خلق در خیابانها می‌گوید مردم در سوریه کشته می‌شوند دهها هزار صدها هزار در مرز ترکیه و اردن بدون غذا و آب که زیراندازشان زمین و رو اندازشان آسمان است، حضور دارند. بعد ما در هتل گفتگوها بنشینیم! خیر ما این‌طور نیستیم.. مگر این‌که ما و خلقمان جدیت را از جامعه جهانی ببینیم اولاً برداشتن محاصره که مسأله فقط ارسال کمکها نیست بلکه برداشتن محاصره است. آزادی زندانیان سیاسی که جزء قطعنامه‌های شورای امنیت است.
 ما وقتی به ژنو بازمیگردیم که جامعه جهانی امضای خود را پای قطعنامه شورای امنیت محترم بشمارد...
 به صراحت بگویم از شروع آتش‌بس هر گونه حمایتی از مردم سوریه متوقف شد. آنها ما را پرت کردند و به فراموشی سپردند. آنها گفتند این آتش‌بس فرصتی است که مردم در آرامش و استراحت باشند ما هم قبول کردیم که مردم روزی را می‌خواهند که در آن بمباران نباشد. بنابراین ما هم پذیرفتیم زیرا ما خواهان راه‌حل سیاسی هستیم از همان ابتدا.. و به خدا اگر بشار اسد به چیزی از اصلاحات اولیه پاسخ می‌داد، مردم سوریه به این‌جا نمی‌رسیدند. آیا یک فرد سوری می‌خواهد که کشورش را نابود ببیند!
ما هم آتش‌بس را پذیرفتیم که آبشار خون مردم متوقف شود اما متوقف نشد.

 این گفتگوها نمی‌تواند بیهوده ادامه داشته باشد. ما نمی‌توانیم از یک مکان به مکان دیگر برویم در حالی‌که مردم کشته می‌شوند. این غیرممکن است... اگر در اجرای قطعنامه‌ها جدیتی باشد، ما بازگشت به گفتگوها را می‌پذیریم. ما شروطی نداریم وقتی که می‌گوییم اجرای قطعنامه شورای امنیت.. آیا این به‌معنای شرط گذاشتن است؟ این تفسیری احمقانه است. ما حرفمان روشن است و خیلی هم مثبت شروع کردیم. ما تمامی سفرای کشورهای حامی را جمع کردیم و به آنها ابلاغ کردیم که ما یک موضع قوی از جامعه جهانی می‌خواهیم.. بنابراین هر چیزی که الآن از دولت فراگیر گفته می‌شود، بعد از کنار رفتن اسد امکان پذیر است