۱۳۹۵ شهریور ۱۴, یکشنبه

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز چهاردهم شهریور ۱۳۹۵





منبع : ایران اسرار ، 4 سپتامبر 2016 



گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز چهاردهم شهریور ۱۳۹۵

در صفحات اول روزنامه‌های حکومتی عنوانهای مهم حاکی از تشدید صف‌بندی باندهای حکومتی در عرصه‌های مختلف هستند:

آرمان: وزیر اطلاعات: دستگاه‌های اطلاعاتی کاری به دعواهای سیاسی نداشته باشند

آرمان: پسرش در بازداشت، رامین از اموال هاشمی می‌پرسد –مخالفان هاشمی تلگرام نشین شدند

آفتاب یزد: فساد اخیر چشم و گوش مردم را باز کرده است- دست اصول‌گرایان برای مردم رو شده است.

ابتکار: ترویج نقد ظالمانه به بهای کرسی قدرت!

اسرار: جهانگیری فساد مانند موریانه به جان کشور افتاده است

اسرار: حضرتی: استراتژی تندروها تخریب دولت به هر قیمتی است

اعتماد: رکورد اختلاس شکست – این اختلاس 8هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه مربوطه به دولت قبل است

اعتماد: هشدار محجوب درباره برخوردهای دوگانه با فساد: چرا اصول‌گرایان روزه سکوت گرفته‌اند

جوان: تجدیدی دولت در انضباط پولی و مالی – نقدینگی در 3سال 100درصد و بدهی دولت به بانک مرکزی 85درصد رشد کرد

در روزنامه‌های حکومتی به‌رغم خط سراسری مبنی بر سکوت در مورد پیامدهای افشای نوار آقای منتظری، سوز و گداز از اعتلای مقاومت ایران و ابراز وحشت نهادهای حکومتی هم‌چنان ادامه دارد:

وطن امروز: استفاده علنی  عربستان سعودی  از (مجاهدین) و ماجرای برنامه‌ریزی آنها برای حضور در پارلمان اروپا یی و جوسازی علیه ایران، این بحث را ایجاد کرده که شاید نسبت به فیصله دادن و مختومه کردن پرونده (گروه) رجوی، مقداری کوتاهی شده است... کشور فرانسه چندین و چند سال است شرایط برگزاری همایش‌ها و میتینگ‌ها را برای (مجاهدین) فراهم کرده است.

سال 60 که سرکرده (مجاهدین) از ایران خارج شد، هواپیمایش در فرودگاه نظامی فرانسه فرود آمد و فرانسه از او استقبال کرد... ماجرای تدوین گزارشی 400 بندی علیه ایران توسط عربستان با همکاری (مجاهدین)، توسط یکی از مسئولان مطرح شده است. می‌خواهند این گزارش را در پارلمان اروپا منتشر کنند یعنی عربستان تلاش دارد از ابزار (مجاهدین) علیه ایران در اروپا با هدف فشار اقتصادی و رفع مسائل حقوق‌بشر استفاده کند، اروپا هم تا حدودی این ادعاها را می‌پذیرد... (مجاهدین) سال‌هاست در زمینه مسائل حقوق‌بشری در پارلمان اروپا و آمریکا و هر جایی که ضدیت با ایران و ایرانی وجود دارد حضور دارند. آنها یک قوه خطرناک هستند. باید توجه داشت در طول دوران حیات (مجاهدین) آنها هیچ‌وقت توان نفوذشان را در مراکز مختلف از دست ندادند و ما با چشم دیدیم که برای جدا کردن افراد و شخصیت‌های کشوری چه کارها که نکردند. ما به چشم دیدیم که (مجاهدین)، قائم‌مقام رهبری را در دهه 60 از ملت جدا و در او نفوذ کردند و حرف خود را از زبان او زدند. در دهه 60 بعضی از شخصیتهایی را که یار و شاگرد امام بودند منحرف کردند. باز اخیراً هم دیدیم که در بیت منتظری همان حرکت خطرناکی که در دهه 60 شروع کرده بودند، دوباره دیده شد. ما نباید تصور کنیم در داخل هیچ خبری در این نوع حرکتها وجود ندارد... ممکن است این تصورات شکل بگیرد که با توجه به تاثیری که در منطقه داریم ما احتیاج به این‌که خیلی به موضوعاتی هم‌چون (مجاهدین) بپردازیم، نداریم. این نگاه ممکن است یک نوع غفلت در سیاست‌گذاریها به وجود بیاورد. این نگاه به نظرم خیلی واقع‌بینانه نبوده است.

فیشهای نجومی موضوع یکی از حملات روزنامه‌های باند  ولی‌فقیه ارتجاع ، علیه باند  هاشمی رفسنجانی  و حسن روحانی  است:

رسالت: به‌ رغم گذشت چندین ماه از افشای دریافت حقوق‌های نجومی توسط برخی از مدیران، متأسفانه هنوز خبری از معرفی کامل متخلفین، برخورد با مجرمین و بازگرداندن مبالغ دریافتی آنها به بیت‌المال نیست، البته طی یکی، دو روز گذشته، سخنگوی محترم دولت اعلام کردند؛ مبلغ 2میلیارد تومان از تسهیلات و حقوق پرداختی به این آقایان مسترد شده است... این در حالی است که مدیرعامل یکی از بانکها به تنهایی طی 6ماه بیش از 520 میلیون تومان و در واقع طی یک‌سال بیش از یک‌میلیارد تومان فقط بابت حقوق دریافت کرده است، به این ترتیب معنای گزارش سخنگوی محترم دولت این است که یا تا کنون فقط حقوق و نه تسهیلات پرداختی چندسال اخیر به یک‌نفر از متخلفین مانند فرد مورداشاره مسترد شده... آیا برای نجات کشور از مشکلات، اقدام فوق‌العاده و جهشی خاصی را انجام داده‌اند؟ آیا اقدامات آنها منجر به خوداتکایی و رفع وابستگی ابزاری و تکنولوژیکی به خارج از کشور شده است؟ آیا کار آنها به جلوگیری از خام‌فروشی نفت، مواد معدنی و علم تولیدی دانشمندان کشور و تولید محصولات جدید شده است؟ آیا مشکلات فرهنگی و آموزشی کشور برطرف شده است؟

روزنامه‌های باند رفسنجانی- روحانی هم روی فساد مالی در باند  علی خامنه‌ای  دست گذاشته‌اند:

آرمان: «املاک گیت» روی میز شفافیت و عدالت اصول‌گرایان

افشای موضوع «املاک نجومی» بار دیگر موضعگیری «احمد توکلی» را در پی داشت. او روز پنجشنبه، در واکنش به این موضوع گفت: «خبر واگذاری زمین در شهرداری تهران، راست یا دروغ، آثار مهمی دارد.

گرچه شخص احمد توکلی تا حد قابل قبولی از رفتارهای جناحی و سلیقه‌ای در برخورد با فساد خودداری نموده و تلاش کرده تا حداقل در باب فساد بی‌طرفانه ورود کند، اما سایر اعضای هیأت‌مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت، چنین رویه‌ای نداشته‌اند. اسماعیل کوثری، عضو ۶۱ ساله جبهه پایداری و از نمایندگان دلواپس مجلس نهم، پرویز سروری، عضو ۵۸ ساله شورای  شهر تهران  که از قضا اصول‌گرا هم هست، الیاس نادران، از دیگر اصول‌گرایان نزدیک به جبهه پایداری که نماینده دلواپس مجلس نهم بود، محمود فرشیدی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت اول محمود احمدی‌نژاد، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده اصول‌گرای قم در مجلس دهم که مورد حمایت اصول‌گرایان تندرو در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ در رقابت با علی لاریجانی بود، همگی از چهره‌های شهیر اصول‌گرایی و بعضاً دلواپس هستند. درست است که قوه ‌قضاییه در پرونده املاک نجومی شهرداری، مستقلا ورود کرده اما آیا می‌توان از سازمان مردم‌نهاد شفافیت و عدالت، انتظار بررسی بی‌طرفانه و مستقلی را در مواجهه با تخلفات شهردار اصول‌گرای تهران و اعضای اصول‌گرای شورای شهر تهران که متهم به تخلف مالی هستند، داشت؟

اعتماد: اگر حقوق‌های نجومی بد بود پس املاک نجومی هم بد است، چرا صدای اعتراض‌تان را بلند نمی‌کنید؟ این سوالی است که مخاطبش کسانی هستند که در ماجرای فیش‌های حقوقی از لزوم مبارزه با فساد سخن گفتند و هر روز در رسانه‌هایشان نوک پیکان حمله را به سمت دولت نشانه گرفتند. با افشای ماجرای املاک نجومی شهرداری اما همان کسانی که تا دیروز در خط مقدم مبارزه با فساد بودند نه تنها سکوت کردند حتی برخی از اساس چنین مساله‌ای را تکذیب کردند. در شوک سؤال یک بازرس از شهرداری تهران، دست و پای بیهوده می‌زنند و وقتی ترفند «دروغ نجومی‌شان» جواب نداد افکار عمومی را به رعایت و حفظ حیثیت افراد تا اعلام نظر دستگاه قضا دعوت می‌کنند!

مردم‌سالاری: «اختلاس 8000میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه مربوط به دولت احمدی‌نژاد است» رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی با اعلام این خبر، بار دیگر به ملت ایران یادآوری کرد که شاید سال‌ها باز باید منتظر کشف اختلاس‌های دوره احمدی‌نژاد باشیم و باید شاهد فاجعه‌ای باشیم که هر سال عمیق‌تر می‌شود. احمدی‌نژاد کاری با ایران کرده است که حتی ساختن کوهی از سرهای بریده توسط تیمور لنگ در برابر آن، جوکی بیشتر نیست. سر جمع درآمد‌های نفتی دولتهای محمود احمدی‌نژاد در سال‌های 84 تا 91 به رقمی‌معادل 578میلیارد دلار بالغ می‌شود که از سر جمع درآمدهای نفتی کشور طی سال‌های 1360 تا 1383 رقمی‌معادل 145میلیارد دلار بیشتر است. اما وقتی احمدی‌نژاد مردادماه 92، صندلی پاستور را به مقصد نارمک ترک کرد، خزانه خالی را به روحانی تحویل داد...

روزنامه‌های باند رفسنجانی به‌رغم رو کردن فساد باند رقیب نسبت به پیامدهای رو شدن فساد حکومتی هشدار داده‌اند:

شرق: وزیر اطلاعات گفت: «کسانی که در مملکت دعوا راه می‌اندازند و به نام انتقاد به مسئولان فحش می‌دهند و رئیس‌جمهوری را خائن، ساده‌لوح و عمروعاص می‌نامند، آیا واقعاً فضا را برای سرمایه‌گذاری آماده می‌کنند و آیا واقعاً سرمایه‌گذار در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری می‌کند؟» .

وزیر اطلاعات گفت: «اختلاف‌ها با عنوان انتقاد و هر چیز دیگری کشور را به زمین می‌زند

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای حمله به رفسنجانی با خط‌ و نشان کشیدن برای «دادگاه صحرایی» و ابراز وحشت از پیامدهای اجرای fatf مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های این باند را به خود اختصاص داده است:

وطن امروز: بعضی‌ها در بدنه همین دولت، پا روی گلوی این سرداران بی‌ادعا و سربازان گمنام گذاشته‌اند، بلکه «تحریم از ناحیه دوست» به «تحریم از ناحیه دشمن» هم اضافه شود! برای چنین امری اما گمانم هنوز واژه‌ای آفریده نشده! خیانت، خباثت، وطن‌فروشی... نه! این عناوین هیچ‌کدام دربرگیرنده معنای ماجرای مدنظر نیست! فقط این را می‌دانم که در هر کشوری برای چنین عناصر رذل و بی‌مایه‌ای، نه دادگاه که فی‌الواقع «دادگاه صحرایی» برگزار می‌کنند! آقایان! اگر هر چه زودتر به اتمام این روند که خود حتماً در جریان آن هستید مبادرت نکنید، لاجرم موضوع را با وضوح بیشتری با مردم در میان خواهیم گذاشت! دیگر قرار نیست فرزند وطن، در جبهه عجیب شام، هم از روبه‌رو تیر بخورد، هم از پشت خنجر! لطفاً تیغ اسلام رحمانی‌تان را از حلقوم جگرگوشه‌های ملت بردارید! لطفاً اندکی شرف! و کمی حیا!

کیهان: آقای هاشمی رفسنجانی در اظهارنظر تازه‌یی که از هاشمی اوایل انقلاب دور از انتظار و از رفسنجانی بعد از سال 88 بعید نبوده و نیست گفته است؛ «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از این‌که نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلمان باید وارد این فضا شوند، مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند»!

آقای هاشمی، پیش از این هم اظهارات مشابهی داشته است و چندماه قبل در توئیت خود نوشته بود «دنیای فردا، دنیای گفتمانهاست، نه‌موشکها»!

اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی که -چه بداند و بخواهد و چه نداند و نخواهد - دعوت از آمریکا و سایر دشمنان تابلودار جمهوری اسلامی ایران برای حمله به کشورمان است... اصرار چندباره و مکرر آقای هاشمی رفسنجانی برای حذف برنامه موشکی ایران و محروم کردن کشور از نیروی نظامی با چه انگیزه‌ای صورت می‌پذیرد؟ ! اصرار آقای رفسنجانی اگر فقط یک‌بار بود - اگر ‌چه باز هم نیاز به توضیح ایشان داشت، چرا که دعوت آشکار دشمن به حمله نظامی است- ولی می‌توانستیم با اغماض و احتمال «خطا» از کنار آن، عبور کنیم، ولی «خطا» وقتی تکرار می‌شود، نشانه «خط» است و از آنجا که پای جان و مال و ناموس مردم و استقلال و موجودیت کشور در میان است، باید به ملت توضیح بدهند که در پس اصرار ایشان چه ماجرای ناگفته‌ای هست... هاشمی در اظهارات اخیر خود به نکته درخور تأمل و سؤال‌برانگیز دیگری نیز اشاره کرده است. آنجا که بعد از پیشنهاد حذف نیروهای نظامی کشور، می‌گوید «این راه در ایران باز شده است» و تأکید می‌کند که «مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند»! که با توجه به برخی اقدامات اخیر دولت، نظیر پذیرش FATF که تضعیف قطعی اقتدار نظام از جمله پی‌آمدهای آن است - و در گزارش مبسوط کیهان دیروز به آن اشاره شده است - نمی‌توان و نباید از کنار این اظهارات به آسانی عبور کرد و آبشخور احتمالی آن را نادیده گرفت.

جوان: آقای هاشمی! مملکت داری جناح بازی نیست

در همه‌ سال‌های پس از پایان جنگ ایران و عراق تا همین روزهایی که کشور به کشور در خاورمیانه در آتش خشونت و ناامنی می‌سوزد، ایران در موقعیتی نبوده و نیست که بتواند بودجه‌ دفاعی خود را به کمتر از آنچه هست، برساند. تذکر این نکته به کسی هم‌چون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که خود سال‌ها جزو حلقه‌ اول اداره و تصمیم‌گیریهای کلان کشور بوده، زیره به کرمان بردن است.

اگر هم منظورش از تمثیل پایان جنگ، این توافقنامه‌ نیم‌بند کذایی برجام است که ساده‌لوحی خاصی می‌خواهد که پس از آن همه توصیف فتح‌الفتوحی از برجام، شرایط امروز ایران را در موقعیت شکست‌خوردگان جنگ جهانی دوم بدانیم که باید تسلیم غرب شده و خود را از نیروی نظامی محروم سازد. سراغ این فکر وحشتناک هم نمی‌رویم که وقتی بحث محدود کردن نظامی ایران توسط غرب در میان است، این عبارات چه پالس‌هایی به غرب می‌فرستد. گرچه آن دوگانه‌ «ناآگاهی یا خیانت» هم که رهبر انقلاب در مورد جمله‌ «دنیای فردا، دنیای گفتمانهاست نه موشکها» فرمودند، هم‌چنان سر جایش است؛ ولی فی‌الحال می‌گذریم، چرا؟ چون رئیس مجمع تشخیص مصلحت کسی نیست که این بدیهیأت کشورداری را نداند.

سیاستگذاریهای اصلاح‌طلبان و شخص آقای هاشمی که سال‌های اخیر شدیداً تغییر کرده و لیدر مخالفان سابق خود شده‌اند، بیش‌از حد مصداقی شده‌ است. یک روز که دولت را در دست دارند، انتقاد به دولت را کارشکنی می‌دانند؛ روزی که خود در مقام نقد دولت هستند، از هیچ تخریبی فروگذار نمی‌کنند. روزی که مخالف‌شان انتخابات را ببرد، زیر میز قانون و رأی ملت می‌زنند؛ روزی که خودشان انتخابات را ببرند، از پیام 24خرداد می‌گویند و احترام به رأی ملت. روزی که آنها رئیس‌جمهور باشند، پی افزایش اختیارات رئیس‌جمهوری هستند، روزی که دیگری رئیس‌جمهور باشد، می‌گویند چرا پی مدیریت جهانی است! نظارت استصوابی اگر رقبای ما را ردصلاحیت کند، خیلی خوب است و اگر رفقای ما را رد کند، اصل موجودیتش را باید زیر سؤال برد. وزارت اطلاعات تحت نظر ما باید دعوت به فعالیت اقتصادی شود، اما سپاه با همه‌ سابقه در این زمینه باید پس زده شود.

رسالت: دولت در سیاست خارجی خود هیچ‌گونه دفاعی ندارد و باید برای عملکرد سیاست خارجی عزای عمومی اعلام کنیم به‌خصوص درباره قراردادهای جدید نفتی، پولشویی و اطلاعاتی که از بانک مرکزی درج کرده و در اختیار غرب قرار می‌گیرد.

برخی روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع تلاش کرده‌اند به نوعی پای او را وسط بکشند و سکوتش در مورد این زهر خوران را بشکنند:

جوان: موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: FATF با روح اقتصاد مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری است تعارض دارد، یعنی برنامه‌ریزی شده که ما قرارگاه خاتم، سپاه یا نیروهای دیگر را تحت فشار قرار دهیم، یعنی با خودتحریمی‌ها و فشارهایی که در داخل وجود دارد آنها را از کارکرد و عملکردهایی که باید داشته باشند، بازمی‌داریم و در حقیقت پیشرفت‌های قابل‌توجه این نهادها با FATF متوقف می‌شود