طی چند روز گذشته اظهارات ضد ونقیضی از مقام‌های آمریکایی و روسی مبنی بر وجود توافقی قریب الوقوع میان مسکو و واشینگتن برای پایان دادن به بحران سوریه بیان شده بود اما سخنان روز گذشته باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر آب سردی را به کف کسانی که به این توافق امید بسته بودند ریخت و امید به توافق در باره بحران سوریه را در هاله‌ای از ابهام باقی گذاشت.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با بیان موضع ایالات متحده در قبال بحران سوریه از وجود اختلاف عمیق میان واشینگتن و مسکو در باره این بحران سخن گفت.
اوباما تاکید کرد که یکی از بزرگترین مشکلات عدم توافق عدم اعتماد بین طرفین است.
در حالی که رئیس جمهوری آمریکا از اختلاف عمیق و عدم اعتماد بین طرفین سخن به میان آورد، ولادیمیر پوتین بر خلاف وی از نزدیکی دیدگاه‌های دو کشور نسبت به موضوع سوریه و احتمال رسیدن به راه حلی مناسب در آینده نزدیک سخن گفت.
اوباما روز دوشنبه در پایان اجلاس گروه 20 در چین، طی سخنانی گفت:«هنوز اختلاف زیادی میان آمریکا و روسیه در باره بحران سوریه وجود دارد».
وی تاکید کرد:«برقراری آتش بس در سوریه ما را قادر خواهد کرد که در برابر گروه‌های تروریستی از قبیل داعش و النصره بایستیم و پیروز شویم ».
اوباما گفت:«من برای پوتین تاکید کردم که باید به درد، رنج، و جنگ و خونریزی در سوریه پایان داد کما اینکه راه‌های رسیدن به آتش بس دائم را با او بررسی کردم».
از سوی دیگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از ملاقان با اوباما که در حاشیه کنفرانس گروه 20 در چین صورت گرفت، گفت:«اگر کری و لاوروف به توافق برسند ما موضعمان را در باره پایان دادن به بحران سوریه اعلام خواهیم کرد».
وی افزود:«ما با آمریکا و ترکیه در باره بحران سوریه در حال مشورت و گفت و گو هستیم».
پوتین اظهار داشت:«دیدگاههای ما با ترکیه و آمریکا بیشتر از گذشته به هم نزدیک شده است».
رئيس جمهورى روسيه تاکید کرد:«البته گرفتن هر تصمیمی در باره سوریه نیاز به هماهنگی با دمشق و تهران دارد».
پوتین گفت:« برخی کشورها برای بحرانی کردن روابط ترکیه و روسیه تلاش کردند اما ترکیه خواستار رابطه‌ای خوب با روسیه است».
پوتین ضمن تمجید و قدردانی از مواضع اوباما در برابر تروریسم گفت:«رئیس جمهوری آمریکا در مبارزه با تروریسم جدی است و مسکو از هر گونه همکاری با واشینگتن در این زمینه دریغ نمی کند».
وی افزود:«روسیه و آمریکا در مبارزه با تروریسم با هم مشورت می کنند».