مصطفی تاج زاده، از شخصيتهاى بارز اصلاح طلبان و عضو شوراى مركزى جبهه مشاركت، خواستار خروج نيروهاى نظامى ايران از سوريه شده و گفته ایران به کمک نظامیان رفت تا با بخش دیگری از مردم سوریه بجنگند و این آغاز فاجعه بود".
تاج زاده در مصاحبه اى با دوهفته‌نامه "روبرو" چاپ تهران، شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵گفت: " نصرالله برای بسیاری از اعراب به رهبر فرقه‌ اقلیت شیعه تبدیل شده است که دارد با اکثریت مسلمانان می‌جنگد".
اين فعال اصلاح طلب، كه خرداد ما گذشته بعد از تحمل هفت سال زندان آزاد شد، در اين مصاحبه تاكيد كرده كه ايران اكنون متهم به کشتار مردم سوریه و دنبال‌کردن گرایش فرقه‌ای شده‌ایم، اعتبارمان لطمه دیده است و روزبه‌روز در باتلاق سوریه بیشتر فرو می‌رویم".

ايران در باطلاق سوریه

وى نیروی قدس سپاه پاسداران ايران را "مقصر" دانسته و گفته "راهبرد غلطی را دنبال کرده است". اما به عقيده تاج زاده " بیش از سپاه و پیش از آن، دولت و وزارت خارجه مقصرند که ایران را در باتلاق سوریه گیر انداختند".
تاج زاده گفته "یک نوع نژادپرستی پشت این استدلال که اگر در دمشق و حلب نجنگیم، در شهرهای ایران باید بجنگیم وجود دارد"، و افزوده: به اسم دفاع از حرم حضرت زینب، بیشترین قربانی را داده‌ایم و درعین‌حال بیشترین ناامنی را متوجه کربلا و نجف و سامره و حتی مشهد مقدس کرده‌ایم".
در رابطه به نقش نظامى روسيه در سوريه و نحوه تعامل مسكو با نيروهاى ايرانى تاج زاده گفته كه " تدارکاتچی و پیاده‌نظام روسیه شده‌ایم".
اين شخصيت اصلاح طلب به اظهارات حسن شیخ‌الاسلام، سفیر اسبق ایران در سوریه، اشاره كرده كه گفته بود "مهم‌ترین توصیه جمهوری اسلامی ‌به اسد در شروع تظاهرات مردمی نیز ‌این بود که نباید ارتش پاسخ اعتراضات را با اسلحه و گلوله ‌دهد؛ بلکه معترضان را باید با باطوم و گاز اشک‌آور پراکنده کرد".
به اعتقاد تاج زاده "این اولین خطای جمهوری اسلامی ‌بود که به جای تشویق اسد به پایان‌ دادن تک‌صدایی و اصلاح سریع‌ امور و تلاش برای جلب مشارکت معترضان در عرصه سیاست و قدرت، بی‌اعتنایی به آنان و پراکنده‌ کردنشان را توصیه کرد".
به ‌گفته وى "وجه غالب اعتراض‌ها در اوایل، مردمی ‌بود و ماهیتی آزادی‌خواهانه، عدالت‌طلبانه و مشارکت‌جویانه داشت… رژیم بعث، مستبد و فاسد بود و اجازه نفس‌کشیدن به کسی را نمی‌داد. مردم نیز خواهان آزادی، دموکراسی، عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد بودند و تحت تأثیر بهار عربی به خیابان‌ها ریختند؛ اما به‌ جای آنکه رژیم به خواسته‌ها، حقوق و منافع آنان توجه کند، سرکوبشان کرد".
آقاى تاج زاده در ادامه افزوده: "اشتباه دومِ اقتدارگراهای ایرانی این بود که پس از شدت‌ گرفتن بحران، به ‌جای یافتن راه‌حل سیاسی، راه‌حل نظامی را در دستور کار قرار دادند و به اعزام نیرو و مستشار پرداختند و حتی رزمندگانی از عراق و لبنان و بعدها افغانستان و پاکستان را به سوریه اعزام کردند. از آنجا که اکثر قریب‌ به‌ اتفاق این نیروها شیعه بودند، به این تصور دامن زدند که گویی نزاع‌ها در سوریه ماهیتی فرقه‌ای و مذهبی دارد".
به گفته وى "یکی از تناقض‌های اقتدارگراها این است که اعتراض ها علیه قذافی را تأیید کردند و آن را انقلاب خواندند اما درباره سوریه گفتند فتنه است. همین موضع بهانه بزرگی به مخالفان ایران داد تا بگویند تنها تفاوت اسد با قذافی این است که اولی علوی است و دومی سنی و متأسفانه در تأیید فرقه‌ای بودن رفتار جمهوری اسلامی از آن سوء استفاده زیادی کردند".

"اگر در حلب و دمشق نجنگیم در اهواز و همدان می‌جنگیم"

تاج زاده در ادامه گفته: " استدلال دوم که بعدها بر سر زبان ها افتاد این بود که اگر در حلب و دمشق نجنگیم باید مثلاً در اهواز و همدان بجنگیم. برهان سوم هم این‌ بود که ما از حرم اهل‌بیت دفاع می‌کنیم. به این ترتیب کوشیدند وجهه ای انقلابی، ملی و نیز شیعی به یک چالش سیاسی و اقتصادی بدهند. حالا ببینیم این سه دلیل چقدر واقعی است و چقدر در عمل معطوف به نتیجه بوده است. در مورد دفاع از مقاومت به‌ جرئت می‌گویم که اسرائیل در طول حیات ۷۰ ساله‌اش هیچ‌گاه به‌اندازه امروز از همسایگانش آسوده خاطر نبوده و از جنگ‌های داخلی در منطقه سوءاستفاده نکرده است".
آقاى تاج زاده تأكيد كرده كه دخالت ايران در سوريه كاملا به نفع اسرائيل بود و گفت " قرار بود دخالت ما در سوریه مقاومت را تقویت کند اما در عمل بیشترین سود را به اسرائیل رسانده و جنایت‌ها و توسعه طلبی‌هایش را تحت الشعاع نزاع خونین شیعیان و سنی‌ها قرار داده است. حتما می دانید که تا پیش از درگیری ها در سوریه عرب‌ها چند قهرمان داشتند سید حسن نصرالله یکی از آنها بود. امروز اما نصرالله برای بسیاری از اعراب به رهبر فرقه‌ اقلیت شیعه تبدیل شده است که دارد با اکثریت مسلمانان می‌جنگد".
تاج زاده از شیوه عمل ایران در سوريه به شدت انتقاد كرده و گفت: "به جای دخالت سیاسی برای جلوگیری از تشدید بحران و جلوگیری از ویرانی سوریه و مرگ صدها هزار نفر در آن کشور، خود به صورت نظامی وارد معرکه شد و مدیریت سیاسی این بحران را رها کرد. به بیان روشن، دولت و وزارت خارجه بحران را رها کردند و جان بر کفان نیروی قدس به کمک نظامیان سوریه رفتند. انحراف بزرگ از اینجا شروع شد".

ايران به قدرت يابی داعش كمک كرد

به گفته تاج زاده "برخی اقدام‌های جمهوری اسلامی‌ در چند سال گذشته، به‌ویژه درباره سوریه اشتباه بوده‌اند و به قدرت‌یابی داعش کمک کرده‌اند".
اين شخصيب اصلاح طلب افزود: "ما هرچه بیشتر در سوریه حضور نظامی داشته باشیم، بیشتر آسیب می‌بینیم و نه‌تنها به منافع و حتی در درازمدت به امنیت ملی خود، بلکه به موقعیت شیعیان و نیز وجهه‌ مسلمانان در جهان لطمه می‌زنیم و موجب دیرپایی داعش می‌شویم. ما باید از سوریه خارج شویم".
تاج زاده تاكيد كرد: "روزهای نخستِ اعتراضات، داعشی در کار نبود. قشرهای مختلف مردم سوریه بودند و آزادی می‌خواستند. با جلب مشارکت معترضانِ مسالمت‌جو، زمینه ظهور و بروز داعش فراهم نمی‌شد. اولین اشتباه ایران و اسد، فتنه ‌نامیدن تظاهرات مردم و تلاش برای قلع ‌و قمع‌ کردن معترضان بود. هرچه پیش رفتیم، بیشتر در این باتلاق فرو رفتیم. امروز می‌گویند اگر نیرو نفرستیم، دولت اسد سقوط می‌کند و شیعه کشی به راه می‌افتد؛ اما هرچه بیشتر نیرو بفرستیم، بر دامنه جنگ می‌افزاییم و خصومت و کینه میان مسلمانان را افزایش می‌دهیم".

نيروهاى ايران تدارکاتچی و پیاده‌نظام روس‌ها

تاج زاده خطای دیگر ايران را " دادن پایگاه به روسیه" عنوان كرد و گفت كه اين مساله ایران به سطح " تدارکاتچی و پیاده‌نظام " روسيه تنزل داده است.
به اعتقاد اين عضو شوراى مركزى جبهه مشاركت، " جمهوری اسلامی ‌در برجام با آمریکا و در قضیه سوریه با روسیه سازش داشته" و افزود "آنان می‌کوشند نه شرقی – نه غربی ما را به «هم شرقی – هم غربی!» تبدیل کنند".