لینک :
شكست وزارت اطلاعات در «ساخت فیلمهای سفارشي»
چهار دهه پس از اختصاص دستگاههای عريض و طويل جنگ رواني بر ضد مقاومت ايران، اكنون وزارت بدنام اطلاعات آخوندي اعتراف به شكست تلاش «فيلم و سریال سازیهای كليشهاي» خود میکند.
در لابهلای تبليغات غليظ جهتداری كه دستگاه تبليغاتي رژيم آخوندي و ارگان جنگ رواني آن براي بازارگرمي يك فيلم سفارشي وزارت اطلاعات بنام «سيانور» كرده است جملاتي از قبیل اينكه «… اين اولين نگاه غير کلیشهای به مجاهدين است»، «اين نگاهي دولتي نيست»، «توجه نكردن جشنواره بهاصطلاح مقاومت، براي اين فيلم نوعي برند شد»، «… اين فيلم با کلیشههایی كه تابهحال به خورد مردم دادهشده است فرق دارد» و غيره 1 بهوفور از دست تبليغاتچيان مربوطه دررفته است كه اقرار به نفرت اجتماعي ازاینگونه محصولات و نتيجه عكس داشتن تلاشهای قبلي ارگان جنگ رواني رژيم در ساخت فيلمهاي کلیشهای و سفارشي عليه مجاهدين دارد. بااینهمه تأكيدات دروغين و شديد رياكارانه براي گم كردن رد حكومتي در ساخت اين فيلم و ارائة چهرة مقبول براي آن و كشاندن مردم به تماشاي اين محصول کلیشهای دستگاه جنگ رواني وزارت بدنام، حقيقت آنچنان غيرقابل كتمان بوده است كه خبرگزاري نيروي تروريستي قدس بهصراحت در گفتگوي با دستاندرکاران آن فيلم میگوید: «درباره ”سیانور” گفتهشده که فیلمی در ژانر پلیسی است، اما در خبرها آمده این فیلم با نظارت مستقیم وزارت اطلاعات تولیدشده و داستان آن دربارة [گروه مجاهدين] است.»(باشگاه خبرنگاران نيروي تروريستي قدس موسوم به تسنیم 17مهر95) اين علاوه بر اختصاص گستردهترین امكانات حكومتي در تبليغ براي اين فيلم است، مثلاً خبرگزاري صداوسیمای رژيم در بارة آن نوشت: «پيشنهاد سينمايي آخر هفته، تماشاي فیلم … سينمايي ”سيانور”»! (13آبان95) همين پروپاگاند، محلي براي ترديد در مورد کلیشهای بودن آنها باقي نگذاشت.
اما پارادوكسي كه ولیفقیه ارتجاع در ساخت اینگونه محصولات سفارشي گرفتارشده، اين است كه با توليد اینگونه محصولات، بيشتر موقعيت اعتلايافتة مجاهدين در جامعه و نياز شديد رژيم او به مقابلة با آن برجسته میشود. موقعيتي كه در لابهلای صحبتهای ايادي رژيم از آن با عبارتهای «امروز زمان مناسبي براي پرداختن به موضوع مجاهدين است»، «اين فيلم كمك میکند كه جوانان در ميان هجمه تبليغاتي دشمن برداشت صحيح پيدا كنند»، «مخاطب اصلي نسل جوان است»، «مجاهدين يكي از جوانپسندترين تشکیلاتهای تاريخ معاصر است»، «مجاهدين يکي از مهمترين پديدههاي تاريخ معاصر…» «نسل امروز كشور من اگر قرار است روزي مخالف خواني كند، قبل از اينكه به حركات احساسي دست بزند خوب است انديشه كند» و غيره 2 بيان میشود و نشان میدهد كه چگونه خليفه ارتجاع در پس وقايع سياسي و اقبال اجتماعي از مقاومت، نيازمند چنين دستوپا زدنهای شکستخورده و ذليلانه، است.
- – «سيانور اولين نگاه غير کليشهاي به (گروه مجاهدين) در سينماي ايران است»(شعبه وزارت اطلاعات موسوم به هابيليان اول آبان95).
– «شک و شبهاتي که در اين فيلم پيرامون انديشههاي (مجاهدين) مطرح میشود، کاملاً آگاهانه بوده و بههیچوجه نگاهي دولتي به آن نميشود» (شعبه وزارت اطلاعات موسوم به هابيليان10آبان95).
-تهیهکننده فيلم: «بااینحال آنچه كه میتوانست ابزاري در دست ما باشد تا مخاطب را با آن حساس كنيم اتفاق نيفتاد و مخاطب از طريق ديگري حساس شد. بهطور مثال جشنواره فيلم «مقاومت» به ما توجه نكرد … اين مسئولان به نتيجه درستي نرسيدند آنها بايد میفهمیدند كه با حمايت از اين آثار میتوانند به يك آورده برسند و آورده خود را در اين زمينه خراب كردند. به نظر من نتيجه منفي براي آنها رخ داد و اتفاقاً توجه نكردن جشنوارهها براي ما نوعي برند شد»(خبرگزاري وابسته به وزارت اطلاعات موسوم به مهر آخوندی 16آبان95).
– «اين فيلم در گيشه ممكن است با ريسك 100درصد مواجه شود. همینکه نام فيلم، فيلم تاريخي است، فارغ از اينكه فيلم تاريخي، عاشقانه باشد، فارغ از اينكه فيلم تاريخي سياسي باشد يا فارغ از اينكه فيلم تاريخي پليسي باشد، اينكه نام تاريخي میآید در ذهن سينماگران ما اين وجود دارد كه حاكميت بايد پول اين فيلم را بدهد» (خبرگزاري نيروي تروريستي قدس موسوم به تسنيم 8آبان95).
– «چرا و تا چه زماني بايد حاكميت پول فیلمهایی كه به 2 دهه قبلتر میپردازد را پرداخت كند؟ در چند سال قبل حتي فيلم سينمايي ”عاشقانه“ را هیچکس نمیرفت بهصورت شخصي بسازد. میخواستند بسازند میگفتند آقاي فلاني بیزحمت پول آن را به ما بدهيد برويم فيلم را بسازيم.» (خبرگزاري نيروي تروريستي قدس موسوم به تسنيم 8آبان95).
– «مرسوم اين بوده است كه اين سبك آثار معمولاً بهصورت سفارشي در تلويزيون و… ساخته میشود» (خبرگزاري نيروي تروريستي قدس موسوم به تسنيم 8آبان95).
– «در سينما راجع به شخصیتهای معاصر و تأثیرگذار ما، همه میترسیم آنها را نشان بدهيم، هنوز نگران هستيم …(درحالیکه) بايد راجع به آنها کتابها نوشته شود، فیلمها ساخته شود و فضا به سمت سينماي متعالي ديگري برود وگرنه میشود همين کلیشهها كه شما طي اين سالها به خورد مردم دادهاید.» (خبرگزاري نيروي تروريستي قدس موسوم به تسنيم 8آبان95) - – «درواقع امروز زمان مناسبي براي پرداخت به چنين مسئلهای بود. من بهعنوانمسئول سينماي (نظام) از كارگردان و تهیهکننده اين فيلم تشكر میکنم كه بدون چشمداشتي به موضوع (مجاهدين) پرداختهاند… صداوسیما نيز در اطلاعرسانی براي نمايش اين فيلم توجه بيشتري داشته باشد. من هم هر كاري كه از دستم بربیاید براي نمايش مناسب اين فيلم انجام میدهم تا فیلمسازانی ازایندست براي ساخت چنين فیلمهایی تشويق شوند.» (خبرگزاري وابسته به وزارت اطلاعات موسوم به مهر آخوندی 16آبان95)
– «شرايطي فراهم آوريم که سينماي کشورمان بيشتر به اين توليدات بپردازد، چون جدا از جذابيتهاي سينمايي اين کارها کمک ميکند تا جوانان امروز در ميان هجمههاي تبليغاتي دشمن، نگاه و برداشتي صحيح از آنچه که در زمان انقلاب رخداده، داشته باشند.» (شعبه وزارت اطلاعات موسوم به هابيليان 10آبان95)
– «ميتوان مخاطب اصلي ”سيانور” را نسل جوان دانست. … اصل پرداخت به انحرافاتيکي از ”جوانپسند” ترين تشکيلاتهاي تاريخ معاصر ايران، ميتواند نکات عبرتآموز زيادي براي نسل جديد داشته باشد. … 41 سال پسازآن تغيير مسير و 38 سال پس از پيروزي انقلاب مردم ايران، همچنان خبرساز است و تلاش ميکند سازماني مهم و تأثیرگذار به نظر برسد… اما ”سيانور” ي که اين روزها روي پرده است، براي شناخت يکي از مهمترين پديدههاي تاريخ معاصر… قابل توصيه است»(شعبه وزارت اطلاعات موسوم به هابيليان اول آبان95)
– «محمود رضوي (تهیهکننده فيلم) نيز در اين نشست درباره ساخت فیلمهای سياسي و تاريخي بيان كرد كه ساخت اين آثار نوعي انتحار هنري است و حاكميت بايد از ساخت چنين آثاري استقبال كند چون ساخت اين آثار نوعي ريسك محسوب میشود و ممكن است هجمهای را عليه فیلمساز برپا كند.» (خبرگزاري وابسته به وزارت اطلاعات موسوم به مهر آخوندی 16آبان95)
– احمديان فیلمنامهنویس حكومتي: «دوست داشتم نسل امروز كشور من اگر قرار است روزي مخالف خواني كند، قبل از اينكه به حركات احساسي دست بزند، با تكيه به انديشه و تفكرش اقدام كند. اين سؤال اصلي فيلم ”سيانور” است... علاقهمند بودم مخاطب امروز هم عليرغم اينكه آن فضا را درك نكرده است به تفكر و انديشه واداشته شود و اصلاً خودش بعداً برود تحقيق كند. اصلاً به قول آقاي رضوي ما را مخاطب قرار بدهد كه شما اين شخصیتهایی كه مطرح كرديد، اصلاً اینگونه نبودند. ما هيچ ادعايي نداريم، فقط در يك ميدان مين، معبري بازکردهایم و از اين ميدان مين، يك مين از زير زمين درآوردهایم و نمیدانیم واقعاً خنثیشده است يا خير. نمیدانم شايد ما الآن گرم هستيم، شايد زخمی شده باشيم، دست و پاي ما قطعشده باشد ولي متوجه نيستيم … اين فيلم بايد با تودههای مردم و با نسلي كه قرار است 10سال بعد زمامدار اين كشور باشد ارتباط برقرار بكند و بگويد خطاها را تكرار نكنيم» (خبرگزاري نيروي تروريستي قدس موسوم به تسنيم 8آبان95)