۱۳۹۵ بهمن ۱۱, دوشنبه

حمایت پادشاه عربستان از ایجاد مناطق امن در سوریه در تماس تلفنی با دونالد ترامپ


منبع :رویترز

حمایت پادشاه عربستان از ایجاد مناطق امن در سوریه در تماس تلفنی با دونالد ترامپ
کاخ سفید روز دوشنبه 11بهمن95 طی اطلاعیه‌یی اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و ملک سلمان ایجاد مناطق امن برای پناهجویان سوری را مورد بحث قرار دادند. عربستان توافق کرد از ایجاد مناطق امن، پشتیبانی به‌عمل آورد.

در اطلاعیه کاخ سفید آمده است: دو رهبر طی تماس تلفنی همچنین فعالیتهای بی‌ثبات کننده رژیم ایران در منطقه، گسترش تروریسم تحت نام اسلام و ایجاد مناطق امن در سوریه جنگ‌زده و یمن را مورد توجه قرار دادند.
پادشاه عربستان و رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی درباره پاره‌ای از مسائل از جمله تقویت روابط و همکاری‌های دوجانبه، مبارزه با تروریسم و پرونده‌های  خاورمیانه گفت‌وگو کردند.
به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این تماس تلفنی که اولین گفت‌وگوی وی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از زمان روی کارآمدنش است، با شاه سعودی درباره حمایت از ایجاد منطقه امن در سوریه و یمن توافق کرد.
ترامپ در دوره کمپین انتخاباتی‌اش به ایجاد منطقه امن در سوریه دعوت کرده بود.
براساس بیانیه کاخ سفید رهبران دو کشور همچنین درباره اهمیت تقویت تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم و به ویژه داعش توافق کردند.
در این بیانیه آمده است: ترامپ مساله ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن و کمک به آوارگانی که به خاطر درگیری‌ها از منازلشان مهاجرت کرده‌اند را مطرح کرد و ملک سلمان نیز با آن موافقت کرد.
دو طرف همچنین بر عمق و تحکیم روابط استراتژیک میان آمریکا و عربستان تاکید کردند.
یک منبع عربستانی عالی رتبه به رویترز گفت که رهبران دو کشور بیش از یک ساعت گفت‌وگوی تلفنی داشتند و در این تماس با تقویت تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم، همکاری نظامی و افزایش همکاری اقتصادی دو جانبه توافق کردند.
علاوه بر این دو طرف درباره نیاز به رویارویی با فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه گفت‌وگو کردند.
خبرگزاری عربستان اعلام کرد که دیدگاه‌های دوطرف درباره  "مداخله ایران در امور کشورهای دیگر منطقه و رویارویی با اقدامات ایران برهم زدن ثبات در منطقه" یکسان است.
همچنین کاخ سفید گزارش داد، ترامپ و ملک سلمان درباره رهبری تلاش‌های خاورمیانه در شکست تروریسم و کمک به ساخت آینده اقتصادی و اجتماعی عربستان و منطقه خاورمیانه توسط ترامپ گفت‌وگو کردند.