۱۳۹۵ دی ۲۷, دوشنبه

۲۳ مقام سابق آمريكايي خواستار همكاري ترامپ با گروه مرتبط با مجاهدين خلق شدند





منبع : سايت راديو فردا


 ۲۳ مقام سابق آمريكايي خواستار همكاري ترامپ با گروه مرتبط با مجاهدين خلق شدند

از چپ به راست: جو ليبرمن, سناتور سابق؛ مريم رجوي, رئيس شوراي ملي مقاومت ايران؛ رودي جولياني, شهردار پيشين نيويورك, و خوزه لوئيس رودريگز زاپاترو, نخست‌وزير پيشين اسپانيا. (عكس آرشيوي است. )
۲۳ تن از مقام هاي ارشد پيشين آمريكايي با امضاي نامه‌اي از دونالد ترامپ, رئيس‌جمهوري منتخب آمريكا, خواسته‌اند تا در آغاز كار خود در كاخ سفيد در سياست واشينگتن در قبال ايران بازنگري انجام دهد و در اين رابطه با «شوراي ملي مقاومت ايران» كار و مشورت كند.
«شوراي ملي مقاومت ايران» كه هسته اصلي و رهبري آن را اعضاي سازمان مجاهدين خلق ايران تشكيل مي‌دهند از فروردين سال ۱۳۹۲ در همسايگي كاخ سفيد دفتري افتتاح كرده است كه ازجمله در زمينه لابي‌گري فعاليت دارد.
شبكه خبري «فاكس‌ نيوز» آمريكا روز يكشنبه ۲۶ دي در خبري اختصاصي از امضاي اين نامه توسط ۲۳ تن از مقام‌ هاي پيشين آمريكا, از هر دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات, خبر داد و گفت كه اين نامه شخصاً به دست دونالد ترامپ رسانده شده است.
در ميان امضاءكنندگان نامه, اسامي افرادي چون رودلف جولياني, شهردار پيشين نيويورك, جو ليبرمن, سناتور سابق, و هيو شلتون, رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در زمان رياست جمهوري بيل كلينتون به چشم مي‌خورد.
به نوشته وب‌سايت فاكس‌نيوز, در بخشي از اين نامه آمده است: «اوباما, رئيس جمهور [آمريكا] , گفته كه اميدوار است مذاكرات هسته‌اي باعث شود سران ايران در قبال منافع آمريكا با ملاحظه بيشتري رفتار كنند. »
اين نامه با اشاره به مذاكرات هسته‌اي و واكنش‌هاي ايران در دوره پس از برجام ادامه داده است كه «اكنون مشخص شده كه سران ايران هيچ تمايلي به تعامل دوطرفه از خود نشان نداده‌اند. »
در اين نامه در ادامه با ذكر اين‌ كه «حاكمان ايران مستقيماً منافع راهبردي و اصول و سياست‌هاي ايالات متحده و هم‌ پيمانان و دوستان ما در خاورميانه را نشانه رفته‌اند» , آمده است كه به اين خاطر «براي احياي نفوذ و اعتبار آمريكا در جهان, ايالات متحده نياز به تجديد نظر در سياست خود دارد. »
 
فاكس‌نيوز دربارهٔ محتواي اين نامه مصاحبه‌اي نيز با جان بولتون, نماينده پيشين آمريكا در سازمان ملل متحد, انجام داده است.
آقاي بولتون كه از منتقدان سرسخت حكومت ايران به شمار مي‌رود در سال‌هاي گذشته در تجمع هاي هواداران سازمان مجاهدين خلق در پاريس سخنراني كرده است.
او به تازگي خواستار حمايت دولت آمريكا از اقدام براي «تغيير رژيم» در ايران شده و آن را «تنها راه‌حل درازمدت» براي «تهديدهاي حكومت ايران در خاورميانه» توصيف كرده بود.
جان بولتون روز يكشنبه در مصاحبه با فاكس‌نيوز گفت كه امضاءكنندگان نامه مي‌خواهند تأكيد كنند كه «رژيم تهران, مشكل اصلي است. »
او با اشاره به «شوراي ملي مقاومت ايران» به فاكس‌نيوز گفت كه اين گروه, «گروهي است كه سزاوار توجه بسيار جدي است. آنها برنامه‌اي براي حكومتشان در دوره بعد از آيت‌الله‌ها در ايران دارند, و آنچه براي من خيلي مهم است اين است كه قول داده‌اند ايران را غيرهسته‌اي نگه دارند. »
نماينده پيشين آمريكا در سازمان ملل افزود كه «آنها همچنين در مورد مسئله حقوق زنان رويكرد بازي دارند به شكلي كه براي نمونه آيت‌ الله‌ ها هيچ‌وقت به فكرشان هم نمي‌رسد. رهبر آنها هم يك زن است. »
جمهوري اسلامي ايران, سازمان مجاهدين خلق را يك گروه تروريستي مي‌داند. آمريكا و اتحاديه اروپا نيز پيشتر اين گروه را تروريستي مي‌دانستند, اما اتحاديه اروپا و سپس وزارت خارجه آمريكا اين گروه را از فهرست سازمان‌هاي تروريستي خارج كردند. خروج اين گروه از فهرست سازمان‌هاي تروريستي در كشورهاي غربي, با واكنش منفي تهران رو به‌ رو شده است.
با نزديك شدن آغاز كار دونالد ترامپ به عنوان رئيس‌جمهوري آمريكا, گروه‌هاي مختلفي نامه‌هايي را درباره سياست دولت جديد آمريكا در قبال ايران امضا كرده و به دست دونالد ترامپ رسانده‌اند.
از آن‌ جمله به تازگي گروهي از فعالان سياسي و مدني ايراني خارج از كشور روز پنجم دي‌ماه در نامه‌اي به آقاي ترامپ خواستار آن شدند كه دولت جديد آمريكا «تحريم‌هاي موجود عليه سپاه پاسداران و امپراتوري مالي آيت‌الله خامنه‌اي را گسترش دهد. »
فاكس‌نيوز نوشت كه تيم انتقالي دونالد ترامپ هنوز پاسخي رسمي به اين نامه‌ها و همچنين نامه جديد ۲۳ مقام آمريكايي نداده است و مشخص نيست كه آيا آقاي ترامپ برنامه‌اي براي ديدار با گروه‌هاي مخالف ايراني دارد يا نه.