۱۳۹۶ خرداد ۸, دوشنبه

چرا دولت سایه رئیسی تشکیل شده؟ آیا اتفاقی در راهست


چرا دولت سایه رئیسی تشکیل شده؟ آیا اتفاقی در راهست
در روزهای ابتدای دور دوم ریاست جمهوری روحانی در جنگ قدرت دو جناح زمزمه های دولت سایه شنیده میشود. غرویان نسبت به این اقدام رئیسی و یاران و نزدیکانش هشدار داده است و نوشته ياران و نزديکان رئیسی پيشنهاد تشکيل دولت در سايه را ارائه کردند؛ دولتي که با تعيين وزرا و کابينه دولت احتمالي خود تلاش مي‌کند کنترل دولت را در دست بگيرد و همواره براي به‌دست‌گرفتن قدرت آماده باشد.
اين پيشنهاد از سوي سعيد جليلي و عزت‌الله ضرغامي مطرح شد. اين دو يار رئيسي که سخنران سفرهاي تبليغاتي او بودند، از طريق پيام پسا‌انتخاباتي و کانال تلگرامي‌شان پيشنهاد دولت آلترناتيو يا نظارتي را مطرح کردند و در فراخواني عمومي در قالب اطلاعيه‌اي از متخصصان و صاحب‌نظران در جهت شناسايي مشکلات واقعي مردم و ارائه راه‌حل براي آنها، خواستار همکاري با کارگروه‌هاي تخصصي تشکيل‌شده شدند.
اين در شرايطي است که ابراهيم رئيسي بدون هيچ برنامه‌اي در مناظره‌هاي تلویزيوني حاضر شد و البته وعده‌هاي او براي کسب مقام رياست‌جمهوري مورد استقبال اکثريت قرار نگرفت.
غرويان در مصاحبه ای با بيان اين سؤال که آيا تشکيل دولت در سايه معنايش عصيان و طغيان عليه رئيس‌جمهوري و حکومت ديني و ولايت فقيه نيست، پيشنهاد مي‌کند اصول‌گرايان روي اين موضوعاتي که مطرح مي‌کنند مطالعه بيشتري کنند.
او با بيان اينکه جديدا موضوع دولت در سايه از سوي کساني همچون سعيد جليلي مطرح شده است که کار خوبي نيست، گفت: مطرح‌کردن دولت در سايه در زماني که انتخابات به سلامت برگزار شده و در آستانه دولت جديد هستيم، مي‌تواند زمينه‌هاي سوءاستفاده را براي عده‌اي فراهم مي‌کند. اين چهره سياسي اصول‌گرا خاطرنشان کرد: رئيس‌جمهوري بعد از رأي اکثريت ملت و تأييد مراجع قانوني انتخاباتي، رئيس‌جمهوري صد درصد مردم است و همه بايد با او همکاري کنند تا اتحاد و همبستگي کشور حفظ شود.
او ادامه داد: معناي دولت در سايه اين بوده که شعار تبديل رقابت به رفاقت يک شعار بي‌اساس است. من فکر مي‌کنم همان‌طور که رئيس‌جمهوري هم گفته است همه بايد به کمک دولت بيايند و دو دولت معني ندارد. اگر کسي طرح، نظر و انتقادي دارد مي‌تواند از مجراي قانوني مطرح کند و دولت لايحه به مجلس ببرد. راه مديريت کشور قانونمداري است و به‌هم‌زدن اتحاد و نداي جدايي و ناسازگاري‌ زدن به صلاح دين و ملک و مملکت نخواهد بود.
غرويان با بيان اينکه اصول‌گرايان آگاهند که وقتي طبق قانون رئيس‌جمهوري منتخب انتخاب شد همه بايد به قانون تمکين کنند، گفت: در دولت قبلي همين دوستاني که الان دم از دولت در سايه مي‌زنند مي‌گفتند اطاعت از رئيس‌جمهوري اطاعت از خدا‌ست! چطور در آن زمان اطاعت از رئيس‌جمهوري اطاعت از خدا بود اما الان نيست؟! به‌هرحال اصول‌گرايان نبايد حرکت‌هايي کنند که با مباني قانوني و ديني ما سازگار نباشد.
او با بيان اينکه آيا تشکيل دولت در سايه معنايش عصيان و طغيان عليه رئيس‌جمهوري و حکومت ديني و ولايت فقيه نيست، گفت: من پيشنهاد مي‌کنم اصول‌گرايان روي اين موضوعاتي که مطرح مي‌کنند مطالعه بيشتري کنند و حرکت‌هايي انجام ندهند که در آن تناقض باشد بلکه از اردوگاه اصول‌گرايان بايد نداي وحدت بلند شود، نه نداي تفرقه و جدايي‌افکني بين دولت و ملت.
اما چیزی که واضح است این که دولت سایه تا کنون در هیچکدام از دوره های ریاست جمهوری سابقه نداشته است، زیرا ریاست جمهوری تابع ولی فقیه و تحت امر و یک اجرایی کار و تدارکاتچی است و اینکه ناگهان موضوعی به نام دولت سایه تشکیل میشود این سوال را پیش می آورد که چرا یک شکست خورده انتخابات دوباره مطرح میشود؟ آیا خبری هست؟