روش های مهندسی انتخابات!
مونیسم
در نمایش انتخابات ولایت با واژه مهندسی انتخابات! روبرو هستیم. واژهای که در هیچ کجای دیگر جهان چنین کاربرد و استعمالی ندارد. تنها در جمهوری اسلامی با این پدیده برخورد میکنیم. برای درک بهتر این پدیده باید دید، وقتی از مهندسی انتخابات صحبت میشود، نمودهای آن در حکومت به چه شکل بارز میشود. به عبارت دیگر باید در تحلیل خود یک روح مونیستی را رعایت کنیم.
اگر آنچنان که در تبلیغ هر دو جناح ولایت فقیه میبینیم، هدف به صحنه آوردن مردم است، در نتیجه باید به همه موضوعات از این دریچه نگاه کنیم تا بتوانیم تفسیر درستی ارائه بدهیم.
در نمایش انتخابات ولایت با واژه مهندسی انتخابات! روبرو هستیم. واژهای که در هیچ کجای دیگر جهان چنین کاربرد و استعمالی ندارد. تنها در جمهوری اسلامی با این پدیده برخورد میکنیم. برای درک بهتر این پدیده باید دید، وقتی از مهندسی انتخابات صحبت میشود، نمودهای آن در حکومت به چه شکل بارز میشود. به عبارت دیگر باید در تحلیل خود یک روح مونیستی را رعایت کنیم.
اگر آنچنان که در تبلیغ هر دو جناح ولایت فقیه میبینیم، هدف به صحنه آوردن مردم است، در نتیجه باید به همه موضوعات از این دریچه نگاه کنیم تا بتوانیم تفسیر درستی ارائه بدهیم.
آمار و ارقام
علی اصغر احمدی «رییس ستاد انتخابات کشور»، هفته گذشته تعداد واجدین شرایط رای دادن در انتخابات ۲۹ اردیبهشت را ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفر اعلام کرده بود.
روز ۲۹ اردیبهشت از ساعت ۸ صبح انتخابات! ولایت شروع شد. قرار بر این بود که این انتخابات تا ۱۰ ساعت ادامه پیدا کند و در ساعت ۱۸ به پایان برسد، اما تمدید شد.
در ساعت ۱۷:۱۷ دقیقه یعنی ۴۳ دقیقه مانده به پایان زمان رسمی انتخابات! ایلنا از قول فرهاد تجری سخنگوی هیات نظارت! بر انتخابات! شوراهای! کشور آماری را نقل کرد که نشان از تحریم سراسری و گسترده انتخابات داشت. فرهاد تجری در ستاد انتخابات کشور با اشاره به آخرین آمار اخذ رای عنوان کرد: «از صبح تا حالا ۲۰ میلیون شرکت کننده برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها داشتیم.»
با احتساب آمار «رییس ستاد انتخابات کشور» مبنی بر آمار ۵۶ میلیون واجد شرایط و ۲۰ میلیون شرکت کننده که فرهاد تجری ادعا کرد، درصد شرکت کننده در این نمایش تا یک ساعت مانده به پایان زمان رسمی پایان رای گیری! حدود ۳۵ درصد میشود به عبارت دیگر حدود ۶۵ در صد مردم این نمایش را تحریم کردهاند. اما ماجرا به همین جا ختم نمیشود. خامنهای نیاز به رقم سازی دارد تا فردای انتخابات! سخن از حضور بالای ۴۰ میلیون به میان بیاورد و با آن قدرت نمایی پوشالی کند. پس باید مهندسی کرد و آمار و ارقام جدید ساخت.
اما این رقم سازی و مهندسی چگونه صورت میگیرد؟
علی اصغر احمدی «رییس ستاد انتخابات کشور»، هفته گذشته تعداد واجدین شرایط رای دادن در انتخابات ۲۹ اردیبهشت را ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفر اعلام کرده بود.
روز ۲۹ اردیبهشت از ساعت ۸ صبح انتخابات! ولایت شروع شد. قرار بر این بود که این انتخابات تا ۱۰ ساعت ادامه پیدا کند و در ساعت ۱۸ به پایان برسد، اما تمدید شد.
در ساعت ۱۷:۱۷ دقیقه یعنی ۴۳ دقیقه مانده به پایان زمان رسمی انتخابات! ایلنا از قول فرهاد تجری سخنگوی هیات نظارت! بر انتخابات! شوراهای! کشور آماری را نقل کرد که نشان از تحریم سراسری و گسترده انتخابات داشت. فرهاد تجری در ستاد انتخابات کشور با اشاره به آخرین آمار اخذ رای عنوان کرد: «از صبح تا حالا ۲۰ میلیون شرکت کننده برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها داشتیم.»
با احتساب آمار «رییس ستاد انتخابات کشور» مبنی بر آمار ۵۶ میلیون واجد شرایط و ۲۰ میلیون شرکت کننده که فرهاد تجری ادعا کرد، درصد شرکت کننده در این نمایش تا یک ساعت مانده به پایان زمان رسمی پایان رای گیری! حدود ۳۵ درصد میشود به عبارت دیگر حدود ۶۵ در صد مردم این نمایش را تحریم کردهاند. اما ماجرا به همین جا ختم نمیشود. خامنهای نیاز به رقم سازی دارد تا فردای انتخابات! سخن از حضور بالای ۴۰ میلیون به میان بیاورد و با آن قدرت نمایی پوشالی کند. پس باید مهندسی کرد و آمار و ارقام جدید ساخت.
اما این رقم سازی و مهندسی چگونه صورت میگیرد؟
حوزههای خلوت کجاست؟
یکی از ترفندهایی که توسط خامنهای به کار برده شد بحث دامن زدن به موضوع کمبود تعرفه رای! بود. خامنهای با پخش اخبار این موضوع، ترسی را در بین مخاطبانش ایجاد میکند؛ ترس از تقلب. شایع شدن این موضوع در بین مردم این ذهنیت غلط را دامن میزند که کم آمدن تعرفه یعنی تقلب. پس باید در نقطه مقابل خامنهای ایستاد و به دنبال جایی گشت که در آنجا برگه تعرفه باشد و بشود رای داد. در این بستر قطعا واکنش خود بخودی این است که در نقطه تضاد با خامنهای که کاندیدای منتخبش رئیسی است، افکار به سمت روحانی سوق پیدا کند در حالیکه این یک فریب و برگی از مهندسی است. روحانی همسنخ رئیسی است.
انتشار نشانی حوزههای خالی توسط نفرات نزدیک به روحانی در فضای مجازی و درخواست برای مراجعه به آن حوزه ها برای دادن رای، در راستای همین موضوع است. این هم روشی برای افزایش رای! در مهندسی انتخابات است.
دیر باز شدن حوزه، اتمام تعرفه
ترفند دیگر خامنهای در تلاش برای کشاندن مردم به پای صندوق، دیر باز کردن برخی حوزهها بود. از مشهد گزارشات مکتوب و موثق در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه «برخی حوزه ها ساعت ۱۰۰۰ شروع به کار کرده و درساعت ۱۴۰۰ با تمام شدن تعرفه، حوزه عملا بسته شد».
هدف ایجاد نگرانی درباره تقلب بود تا بشود به وسیله آن افراد بیشتری را در ساعت های دیگر به پای حوزه های رای گیری کشاند. در مهندسی خامنه ای قرار بود بخشی از جامعه از رئیسی و بخشی دیگر از روحانی بترسند. این هم بخشی از مهندسی و ایجاد نمای لازم برای دوربین ها بود تا نشان بدهند افراد بیشتری در رای گیری حاضر شده اند.
کندی اخذ رای
در برخی شعب به موضوع کندی اخذ رای دامن زده شد تا این سناریو یک بار دیگر تکرار شود. در برخی شعبهها که فیلمهای مستند آن موجود است، نشان داده میشود که جمعیت زیادی در شعبهها منتظر هستند تا رای دهند. نشان دادن مردم گسترده در حال انتظار که بنا بر ادعای حکومت «مشتاق»! حضور در انتخابات! هستند، خامنهای را بر آن داشت تا سرعت را در برخی حوزهها توسط عوامل خودش پایین بیاورد تا نشان دهد که حضور مردم گسترده است. گزارشهای زیادی حاکی از کند بودن و چند ساعت در صف ماندن ۴ درصدیها، برگی دیگر از مهندسی انتخابات و استفاده رسانهای به نفع خامنهای بود.
اما آنچه که مهندسی انتخابات خامنهای را به شکست کشاند همانا وحشت خامنه ای از قیام مردم بود که مجبور شد دست از کاندیدای مطلوبش بکشد و قاتل منفور رئیسی را کنار بگذارد، زیرا آستانهی تحمل جامعه برای پذیرش چنین تقلب بزرگ و مهندسی شدهای به پایان رسیده و خامنهای آن را به خوبی استشمام کرد. امری که بدون شک در ضعف و فتور کلیت نظام ولایت فقیه خود را نشان خواهد داد.
مطالب مارا در وبلاک های انجمن نجات ایران وخط سرخ مقاومت