۱۳۹۶ خرداد ۲۸, یکشنبه

پیامدهای تحریمهای جدید و شکست برجام



تصویب تحریمهای جدید علیه رژیم آخوندی در سنای آمریکا
پیامدهای تحریمهای جدید و شکست برجام

شبکه خبر تلویزیون رژیم- 25خرداد 96: «سنای آمریکا طرح تحریمهای جدید ضدایران و تدوین و منسجم کردن تحریمهای کنونی ضداین کشور را تصویب کرد... . الآن 98رأی موافق به تحریمهای جدید علیه ایران دادند اعضای سنا و گرچه هنوز رسماً توسط رئیس سنا اعلام نشده، اما در حقیقت این پیشنویس به‌صورت یک قانون در آمده و فقط تا دقایق دیگه به‌صورت رسمی هم اعلام میشه. اونچه که الآن میشه درباره این تحریمهای جدید علیه ایران گفت نکاتی رو شامل میشه مثل اینکه: برخی از این تحریمها پیچیده‌تر از تحریمهای قبل از برجام هستن. من با... رئیس انجمن صلح نیویورک صحبت می‌کردم و او ماهها روی این نکته مطالعه کرده بود و گفت برخیهاشون پیچیده‌تر هستن. همچنین برای این‌که بدانید که چه نسبتی به برجام خواهند داشت باید ارجاع بدیم به سخنان باک کورکر رهبر اکثریت سنا که گفته نیازی نیست که ما از برجام خارج بشیم مثل توافق آب و هوای پاریس؛ کافیه به اون بی‌اعتنا باشیم. و در حقیقت تصویب این تحریمهای جدید بی‌اعتنایی به برجام هست و این‌که دست رئیس‌جمهور آمریکا را برای اقدامات دیگری باز میذاره و البته یک الحاقیه محرمانه هم داره که اون از نگاه کارشناسان در اینجا مهمتر از متن خود این تحریمها هست و ایران را کشوری فوق‌العاده خطرناکی معرفی کرده»
اما خاصیت سیاه‌چالگی این قانون به کدام بخش برمی‌گردد؟
سایت حکومتی دولت بهار- 24خرداد 96 دراین رابطه می‌نویسد: «بخش 5این قانون به وضع تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران مربوط است. در این بخش نمایندگان کنگره از دولت خواسته‌اند که 90روز پس از تصویب قانون فوق، سپاه پاسداران را مشمول دستور اجرایی 13224نماید. آنچه که سبب می‌شود به این قانون لقب «سیاه‌چاله تحریم» بدهیم، این است که طبق دستور اجرایی 13224هر آنکس که به یک سازمان شناسایی شده ذیل این دستور اجرایی، خدماتی ارایه دهد آن فرد یا نهاد خودش نیز در لیست تحریمی آمریکا یا همان SDN قرار می‌گیرد. یعنی دیگر خبری از یک تنبیه موقتی نیست، بلکه آن شخص یا نهاد به‌طور کامل در لیست تحریمی قرار می‌گیرد. شما تصور کنید تمام بخش‌های دولتی و غیردولتی که با سپاه پاسداران روابط همکاری دارند پتانسیل لازم برای قرار گرفتن در لیست تحریمی آمریکا را دارند. این وضعیت حتی از وضعیت قبل از برجام هم بدتر است. تا قبل از برجام حدود 600فرد و نهاد در این لیست تحریمی قرار داشت و برجام 400نفر و نهاد را از لیست خارج کرد. اما با تصویب و اجرای این قانون می‌توان پیش‌بینی قرار گرفتن چند هزار فرد و نهاد در لیست تحریمی SDN را متصور دانست».
با چنین ابعاد فراگیری از تحریم، مجلس ارتجاع موضعگیری خود را به بعد از تعطیلات دو هفته‌یی موکول کرد: «سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد، پیش‌نویس طرح مقابله با اقدامات سنای آمریکا تهیه شده است. آقای نقوی حسینی افزود این پیش‌نویس با همکاری کمیسوین امنیت ملی و سیاست خارجی و مرکز پژوهشهای مجلس تهیه شده و بعد از تعطیلات دو هفته‌یی مجلس بررسی خواهد شد». (تلویزیون شبکه خبر رژیم 25خرداد 96)
نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع در گفتگو با ایسنا در مورد تحریمهای جدید سنای آمریکا گفت: «این تنها یک طرح عادی قانونی تحریمی علیه ایران نیست، بلکه یک طرح مادر است که زمینه‌ساز تحریم‌های گسترده‌تری علیه ایران خواهد شد و نیاز به مصوبه قانونی ندارد چون با دستور اجرایی رئیس‌جمهور عملیاتی می‌شود». (خبرگزاری حکومتی ایسنا 26خرداد 96)
دولت حسن روحانی هم یک واکنش داشت: «وزیر امور خارجه کشورمان در چهار توئیت جداگانه از سیاستهای کشور آمریکا در قبال ایران انتقاد کرد و ضمن درخواست از مسولان آمریکایی مبنی بر این‌که از تاریخ عبرت بگیرند خواستار بازنگری در این سیاست‌ها شد». (تلویزیون شبکه خبر رژیم 25خرداد 96)
واکنش مهره‌های باند خامنه‌ای، دلواپسی نسبت به چشم‌انداز برجام و پیآمد تنگ‌ترشدن حلقه تحریمهاست. رضا سراج در کانال تلگرامی خود 25خرداد 96نوشته است: «مرگ برجام و سناریوی ورود روحانی به چالش دوگانگی با حاکمیت و زمینه‌سازی برای برجام‌های ۴، ۳، ۲
با تصویب تحریم‌های جامع موسوم به ۷۲۲.S علیه ایران در مجلس سنا که به تأیید مجلس نمایندگان و امضاء ترامپ نیز خواهد رسید؛ عملاً روح و جسم برجام نقض شد؛ روحانی با مرگ برجام چه خواهد کرد؟».
سایت حکومتی آخرین خبر 26خرداد 96هم به‌نقل از سایت مشرق از باند خامنه‌ای نوشت: «اگر دولت ایران و وزارت‌خارجه در چنین دامی بیافتد و این بار نیز مانند موارد پیشین بخواهد به نرمی برخورد کند، عملاً هر چه خود در برجام رشته است، پنبه کرده و یکی از مهمترین مأموریت‌های دولت دوازدهم یعنی تبادل مالی با خارج و جذب سرمایه‌گذاری با چالش جدی مواجه خواهد شد. ممکن است سیاستگذاران دولت خیال کنند آن گزینه دیگر جنگ است یا در بهترین حالت، تبدیل‌شدن به کره شمالی. اما بهتر است نگاهی به تاریخ بیاندازند تا ببینند سازش نیز مانند چالش هزینه دارد».

مطالب مارا  در وبلاک   های انجمن نجات  ایران وخط سرخ مقاومت