۱۳۹۷ فروردین ۸, چهارشنبه

ایران : طوفانهای سهمگین در راه است :برجام و دل‌نگرانی‌های رژیم





ایران : طوفانهای سهمگین در راه است :برجام و دل‌نگرانی‌های رژیم

کماکان مهمترین و بیشترین موضع‌گیریهای مقامات رژیم پس از تغییرات اخیر در دولت آمریکا و آمدن پمپئو و به‌ویژه به عهده گرفتن مسئولیت مشاور  امنیت ملی آمریکا توسط جان بولتون، بحث و گمانه زنی درباره آینده روابط آخوندها با آمریکا و برجام است.
برجام، یعنی شاه‌کلیدی که باید تمام قفل‌های موجود در نظام را  باز می‌کرد، اینک خود به یک قفل بسیار بزرگ تبدیل شده و تمامی دیگر برنامه‌ها و روابط بین  المللی و حتی ساز و کارهای داخلی نظام را هم پشت  خود قفل کرده.
قفلی که اکنون کلید آن، نه در دست آخوندها بلکه در دست آمریکاست!  و همین مایه بیشترین دل‌نگرانی‌های نظام از صدر تا ذیل تبدیل شده.
حسن روحانی در اولین نشست نوروزی با جمعی از وزرا و  مدیران اجرایی و کارکنان دولت در روز 5فروردین، در میان تمامی نکاتی که گفت، از جمله گریزی هم به برجام زد و افزود:
« آمریکا در ۱۴ماه گذشته تلاش زیادی برای ازبین‌بردن برجام انجام داد ولی تا امروز نتوانستند در این زمینه کاری از پیش ببرند».
خبرگزاری تروریستی تسنیم که سخنان روحانی را بازتاب می‌داد در ادامه نوشته: «آمریکایی‌ها در 14ماه گذشته خیلی تلاش کردند که ما را اذیت کنند، اما امروز وضعیت تغییر کرده و میان نتیجه کارشان با آن‌چه مدنظرشان بود، بسیار فاصله وجود دارد».
روحانی در حالی‌که تلاش می‌کرد صورت خود را با سیلی سرخ نگهدارد گفت: «آمریکایی‌ها در طول 14ماه گذشته تلاش زیادی برای تضعیف و از بین بردن برجام انجام داده و تا امروز نتوانستند در این زمینه کاری از پیش ببرند، برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی است که در یک مسأله بسیار مهم با آمریکا اختلاف‌نظر داریم و به‌رغم همه تبلیغاتی که علیه برجام انجام می‌دهند، اکثریت قاطع کشورهای جهان و افکار عمومی دنیا، حق را به ایران می‌دهد و این موفقیت بسیار بزرگی برای سیاست خارجی و دولت جمهوری اسلامی ایران است.»
از سوی دیگر نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آخوندها هم با همین دل‌نگرانی گفت: «انتصابات اخیر در کاخ سفید به‌خصوص تغییر مشاور امنیت ملی ترامپ را نشان از اقدامات هدفمند دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت که هدف نهایی آنها براندازی جمهوری اسلامی ایران است.»
سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با ایسنا در واکنش به انتصاب جان بولتون به‌عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با جملاتی که وحشت از تمامی آنها احساس می‌شد، گفت: «آمریکایی‌ها هم‌چنان طرح براندازی را در دستور کار دارند. اقداماتی هم‌چون تحریم علیه ایران با موضعگیری منفی در برجام یا طرح مباحث موشکی و حقوق بشر و نقش منطقه‌یی ایران همه در راستای طرح براندازی است.»
نقوی حسینی یادآور شد: «قبل از انتصاب جان بولتون، وزیر خارجه آمریکا تغییر کرد، تیلرسون به‌عنوان کسی که موضع حمایتی از برجام داشت، برکنار شد و فردی روی کار آمد که مخالف برجام است. این انتصابات همه نشان از هدف ترامپ برای براندازی ایران دارد و این‌که آمریکایی‌ها رفتار خصمانه‌‌یی علیه ایران دارند».
در  واکنشی دیگر مجید تخت روانچی، معاون سیاسی آخوند روحانی ۵فروردین تلاش کرد با پیش کشیدن پای اروپا به معرکه برجام، اندکی به خودی‌ها روحیه بدهد. تخت روانچی گفت: «ایران و اروپا در حفظ برجام منافع مشترک دارند. هر دو طرف می‌دانند که نبود برجام تبعات منفی غیرقابل جبرانی برای منطقه و خارج از آن دارد».
اما همین مقام رژیم در برخورد با واقعیت‌های سرسخت حاکم بر روابط سیاسی ناگزیر اذعان کرد: «در عین‌حال، ایران و اروپا در برخی موضوعات دیگر اختلاف‌نظر دارند. اروپا نسبت به فعالیت موشکی ایران انتقاد دارد و آن را با قطعنامه 2231 شورای امنیت همخوان نمی‌داند. در برخی موضوعات منطقه‌یی نیز دو طرف اختلاف‌نظر دارند. اروپا برخی از فعالیتهای ایران در منطقه را مغایر ثبات در منطقه معرفی می‌کند».
این نگرانی‌ها اینک فراتر از دولتمردان رژیم، به عرصه رسانه‌‌یی نیز سرایت کرده و گمانه‌ زنی‌ها در مورد آینده برجام و اساساً آینده نظام را بیشتر از هرزمان دیگر به موضوع روز تبدیل کرده. در همین مورد سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی با اشاره به نگرانی‌های رژیم از انتصاب بولتون به مقام مشاور امنیت ملی آمریکا روز ۵فروردین نوشت: «در سال پیش‌رو همه ابعاد کشور با چالش روبه‌رو خواهند بود بعد از تغییرات در امور خارجه و سازمان سیا و نیز حضور بولتون که به نظر می‌آید باز هم تغییراتی در راه باشد، ایران در سیبل سیاست خارجی کاخ سفید قرار گیرد».
همین سایت در گفتگو با یک کارشناس رژیم به اسم محسن جلیل‌وند از وی سؤال کرده:
« بسیاری بر این باورند که علت تمامی این تحولات در ساختار کابینه ترامپ تندتر شدن برخوردهای کاخ سفید با ایران، آن هم در آستانه وعده 120روزه رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص برجام است. اما به واقع در پس تمامی این تغییر و تحولات ترامپ به‌دنبال چیست؟».
و کارشناس رژیم به‌روشنی و اختصار جواب داده: «من بر این باورم که اکنون عرصه بین‌الملل در حال تطبیق دادن با نگاه جهانی آمریکایی به تحولات است.... نگاه جهانی آمریکا به تحولات در عرصه بین‌الملل به‌طور کاملاً واضحی امنیت محور است... لذا از نگاه بولتون افزایش امنیت آمریکا و هم‌پیمانانش به‌معنی بیشتر شدن ناامنی در ایران (است)... بولتون کسی است که یک جنگ‌طلب به‌معنای واقعی کلمه است... لذا اگر مذاکره آمریکا با کره شمالی صورت گیرد و بولتون هم در ساختار ترامپ هماهنگ شود، یقینا باید منتظر تحولات بسیاری در حوزه سیاست خارجی ایرانی بود که به نظر چندان خوشایند نخواهد آمد. در برآیند هم باید گفت که تا حدودی حضور بولتون میخ تابوت توافق هسته‌یی است».
همین کارشناس رژیم در پایان صحبت‌هایش اضافه کرده:
«در مصاحبه پیشین گفتم که سال 97، سال پرچالشی برای دیپلوماسی ایرانی خواهد بود اما اکنون سال 97، سال پرچالشی برای تمامی ابعاد کشور خواهد بود،»
از سوی دیگر سایت  حکومتی جماران نیز روز ۵فروردین ۹۶ در نقل قولی از جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نوشت: «مشاور امنیت ملی منتخب ترامپ در گفتگو با برنامه رادیو نیویورک گفت: «توافق هسته‌یی ایران از طریق مذاکرات آمریکا با اروپا، اصلاح‌شدنی نیست... من کاملاً با ارزیابی رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌یی ایران موافقم. به‌نظرم، این توافق از طریق مذاکراتی که با اروپایی‌ها داشتیم، قابل اصلاح نیست».
امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئيس مجلس در امور بین‌الملل هم در توییتی که خبرگزاری حکومتی میزان آن را بازنشر داده، انتصاب جان بولتون به مقام مشاور امنیت ملی آمریکا را  در راستای سیاست اخذ امتیاز بیشتر آمریکایی‌ها از رژیم دانست و نوشت: «ترامپ با انتصاب تندرو‌هایی همانند جان بولتون در واقع سیاست هراس‌افکنی فزاینده و اخذ امتیاز بیشتر در قبال برجام، منطقه و برنامه دفاعی جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند».
و به این ترتیب، در حالی‌که خبر نصب بولتون در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا هنوز به یک هفته نرسیده، اینک مهمترین دل‌نگرانی‌ هم مقامات رژیم و هم رسانه‌های  حکومتی به چیزی فراتر از برجام، مربوط می‌شود: واهمه و نگرانی نسبت به آینده رژیم و خانه تکانی بزرگی که در راه است.


ایران #تهران #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم #نوروز مبارک #آ#ايران    


مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید