۱۳۹۷ اردیبهشت ۶, پنجشنبه

ایران - روز کارگر :نگاهی به وضعیت کارگران در آستانه روز جهانی کارگر





ایران - روز کارگر :نگاهی به وضعیت کارگران در آستانه روز جهانی کارگر 



در آستانه روز جهانی کارگر نگاهی به وضعیت کارگران بیاندازیم نگاهی تنها کمی عمیق‌تر به درون:
۲۸ اسنفد ایرنا نوشت: «اعضای شورای عالی کار با افزایش ۱۹/۸درصدی حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال ۹۷ موافقت کردند. به این ترتیب،‌ حداقل دستمزد ماهانه کارگران که امسال ‌۹۳۰هزار تومان است، در سال آینده [۹۷] به «یک میلیون و ۱۱۰هزار و ۶۹۱تومان» خواهد رسید». برای کسی که داخل ایران نیست و به مسایل ایران آشنا نیست این خبر خوبی میتواند باشد که در یک کشور افزایش چیزی حدود ۲۰درصد به حقوق کارگران و افزایش تصاعدی آن برای سال آینده بسیار عالی و جالب توجه اما.
ایسنا در همین رابطه ۱۸ فروردین امسال نوشت: «بر اساس محاسبات دقیق و علمی، خط فقر مطلق برای یک خانواده ۴نفره شهری حدود ۴میلیون تومان است و با این مبنا ۳۳درصد – ۲۶میلیون نفر – جمعیت کشور دچار فقر مطلق و ۶درصد زیر خط گرسنگی هستند».
روز جهانی کارگر در کشوری با روزانه۵ کارگر کشته شده در اثر حوادث کارگری
نایب‌رئیس کانون سراسری انجمنهای کارگران ساختمانی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روز۴شهریور از یک فاجعه پردهبرداشت و درباره حوادث ناشی از کارگفت: روزانه ۵کارگر ساختمانی در سراسر کشور جان خود را از دست می‌دهند.

روز جهانی کارگر با هر ساعت۳۰۰ کارگربیکار شده
«وزیر کار ۲۳آبان۹۵ به تسنیم گفت: هر دقیقه ۵نفر وارد بازار کار می‌شوند و سالیانه باید ۸۰۰هزار شغل ایجاد شود تا نیاز بازار کار برای شغل تأمین شود، با احتساب ورود فقط ۵نفر بیکار در هر دقیقه باید گفت ساعتی ۳۰۰نفر به جمعیت بیکاران افزوده می‌شود».
روز جهانی کارگر عید کارگر است یا عزای او
غارتگران حاکم بر ایران یکی از ضدکارگری‌ترین حکومت‌های موجود در جهان‌ کنونی هستند که هر گونه ظلمی را بر علیه کارگران به راحتی انجام میدهند. در هیچ کشوری نهادهای ضدکارگری تا این‌ اندازه ظلم و ستم به کارگران روا نمیدارند و از طرف نهادهای بالا دست خودشان حمایت نمیشوند.
اعتراضات کارگران بیشترین آمار اعتراضی اقشار مختلف مردم را به خود اختصاص داده است و نشانگر این است که آنها تحت ستم و سرکوب و تجاوز سیستماتیک به حقوقشان قرار دارند. و این آمار سال به سال افزایش می‌یابد.
اعتراضات کارگران شامل اعتراض و تحصن، تعطیلی کارخانه برای عدم‌دریافت ماه‌ها حقوق و مزایا که گاها به یکی دوسال هم رسیده است، اعتراض به‌خصوصی‌سازی کارخانه‌های تولیدی، برخوردارنبودن از حق بیمه‌درمانی و مزایای کارگری در شرایط سخت و اخراج کارگران و استفاده از کود‌کان در کاربوده است.
درست است که متنی تکان دهنده را از نظر گذراندیم اما نکته جالب و شعف‌انگیز جایی است که بدانیم تنها در سال ۹۶ در مجموع ۱۹۴۸اعتراض کارگری در ۶۰شهر و مرکز صنعتی ثبت شده است.
هر ماه ۱۶۲اعتراض، هر روز حداقل ۵اعتراض.
این آمار میگوید کارگران برای حقوق حقه خود از پای نمی‌نشینند. یازده اردیبهشت امسال با توجه به وضعیت فلاکت بار حکومت متفاوت از سالهای قبل است. روز جهانی کارگر امسال عید کارگران رقم خواهد خورد.

تهران #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم  #آ#ايران 

مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید.