۱۳۹۷ فروردین ۱۷, جمعه

ایران - تلگرام : سخن روز ، تهدید تلگرام، اقتصادی یا امنیتی؟!





ایران - تلگرام :  سخن روز ، تهدید تلگرام، اقتصادی یا امنیتی؟!

هیاهوی فیلترکردن یا فیلتر نکردن تلگرام که از روز شنبه 11فروردین با اعلام فیلترینگ توسط بروجردی، کهنه مهره سانسور و اختناق رژیم، شروع شد و موج مخالفت با آن بالا گرفت، چند روزی بلاتکلیفروی میز رژیم ماند. روشن بود که کسی برای توجیهات پوشالی او و دیگر عناصر سانسور و سرکوب، مبنی بر فیلترینگ به‌عنوان الزام امنیت اجتماعی، تره هم خورد نمی‌کند. اما این‌که رژیم، که از سویی به خاطر ترس از قیام و از سوی دیگر به‌خاطر ایزولاسیون بین‌المللی، فیلترکردن یا نکردن تلگرام برایش انتخاب بین بد و بدتراست، کدامیک را انتخاب خواهد کرد، فعلاً هم‌‌چون دیگر بحرانهایش درحالت کوما باقی مانده بود. اما روز14فروردین، رژیم ناگهان و بی‌هیچ مقدمه قبلی، علت مسدود کردن تلگرام را ضرورت اقتصادی و ورود افسارگسیختة تلگرام به عرصه کار با ارزهای مجازی! اعلام نمود. چیزی که تا یک هفته پیش اصلاً هیچ صحبتی از آن نبود. همزمان رسانه‌های مربوطه به قلم فرسایی حول این مسأله پرداخته و مدیران دست‌اندرکار هم به گفتگوهای تلویزیونی روی آوردند.به‌عنوان مثال فلاح کارشناس فضای مجازی گفت:
بنظر می‌رسد که یک تهاجم و یک حمله‌یی دارد به پول ملی کشور ما انجام می‌شود و از همین بابت این می‌تواند باعث هم از یکطرف خروج ارز از کشور باشد و هم تضعیت پول ملی (تلویزیون رژیم14فروردین). یا روزنامه حکومتی وطن امروز (16فروردین)  نوشت: «تلگرام به دنبال عرضة دیجیتال مخصوص خود است... (مدیر تلگرام) به‌دنبال تسخیر اقتصاد ایران با عرضه ارز دیجیتال خود است....!»
 آیا این ادعاها فی‌الواقع می‌تواند واقعی باشد؟!  خیر روشن است که این ادعاها تنها یک حقه بازی و شیادی است. این در حالی‌ است که بحث پول یا ارز دیجیتالی(«گرام») نه حالا بلکه ماهها پیش مطرح شده بود و تا همان روز 14فروردین، همه حرف رژیم هم این بود که تلگرام باعث از میان رفتن امنیت اجتماعی یا موجب فساد اخلاقی در جامعه می‌شود؛ اما بعد از این‌که تلگرام اعلام کرد که سایتها یا کانالهای با محتوای غیر اخلاقی یا با محتوای تروریستی را که آموزشهای تروریستی می‌دهند می‌بندد، رژیم در این زمینه خلع‌ سلاح شد و ناگزیر شد به این توجیه متوسل شود که تلگرام اقتصاد کشور را مختل می‌سازد و باعث خروج ارز از کشور شده و پول ملی را تضعیف می‌کند و...
به گفته منابع رژیم، سال گذشته، به‌خصوص در اواخر سال و بر اثر افزایش جهش وار قیمت ارز، 30میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده؛ پول ملی در جریان همین نوسانات اخیر، 35درصد ارزش و توان خرید خودش را از دست داده، و حالا طنز مساله در این است که رژیمی که خودش مسبب این وضعیت و سقوط افسار گسیختة ریال بوده، یک مرتبه دلسوز و دلواپس خروج سرمایه و ارزش پول ملی شده و چاره را هم ناگهان در فیلترینگ تلگرام کشف کرده است! این به راستی یکی از مضحک ترین دعاوی این رژیم است.
درهمین رابطه روزنامه جمهوری (16فروردین) نوشت که متولیان فیلترینگ «به انواع و اقسام دلایل و توجیهات سطحی و باورنکردنی امنیتی و پولی و اخلاقی و... هم متوسل می‌شوند، که بیشتر وسیله‌یی برای مضحکه شدن است. ضمنا معلوم نیست که تا الآن هیچ خبری و حرفی از دلیل اقتصادی فیلترینگ تلگرام نبود، این چطور یک مرتبه کشف شد؟
از قضا خود فیروزآبادی دبیرکل شورای فضای مجازی رژیم در همان مصاحبه تلویزیونی 14فروردین خود گفت که سند 32صفحه‌یی تلگرام چند ماه پیش منتشر شده اما  تاریخ دقیقی ذکر نکرد. چون اگر ذکر می‌کرد مشتش باز می‌شد و معلوم می‌شد این بحث اقتصاد و ارز دیجیتالی مربوط به قبل از دی ماه و قبل از قیام است. اما رژیم که در جریان قیام، تلگرام را فیلتر کرد، آنجا هیچ از علت اقتصادی حرفی نزد و کاملاً روشن بود که تهدید امنیتی احساس کرده و این را صراحتاً هم گفت. از قضا وقتی مجبور شد که رفع فیلتر کند، علتش اقتصادی بود و ناشی از نگرانی از این‌که با فیلترکردن تلگرام، 40میلیون کاربری که با تلگرام کار می‌کنند، ناراضی می‌شوند و 200هزار نفر که از طریق تلگرام اشتغال پیدا کرده‌اند، منبع درآمد خود را از دست می‌دهند و این تعداد به چند میلیون بیکار اضافه می‌شوند و از این بابت هم این ممکن است باعث جرقه شود؛ آن هم در شرایطی که به قول یکی از مهره‌های رژیم جامعهٴ ایران مثل یک اتاق پر از گاز است و رحمانی فضلی وزیر کشور روحانی هم گفت با یک جرقه ممکن است شعله‌ور شود.  خود روحانی هم با ذکر همین عنصر اقتصادی و اشتغال، با فیلترینگ مخالفت کرد و گفت کام ملت را تلخ نکنید و..
گرچه این اظهار مخالفت روحانی هم از شیادی او ناشی می‌شود، او با یک دوگانه‌گویی، از یک طرف خواستار فیلترینگ یا محدودکردن آن بود، کما این‌که فیروزآبادی گفت که تصمیمات مربوط به فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی که رئیس آن روحانی است گرفته می‌شود و مشخصاً گفت که روحانی دستور داده که کشور از انحصار تلگرام خارج شود. اما در صورت ظاهر می‌آید و خود را مخالف فیلترینگ و سانسور وانمود می‌کند تا از این طریق چیزی به جیب خود بریزد؛ آن هم بعد از این‌که روشن شد که فیلترینگ به‌لحاظ فنی عملی نیست.
البته روحانی هم مثل خامنه‌ای و سایر سردمداران رژیم نگران است، ولی نگرانی‌اش اقتصادی و این‌که 200هزار نفر شغل خود را از دست می‌دهند نیست، بلکه نگران همان جرقه است که صحبتش شد.
ضمنا الآن بخشی از اقتصاد دنیا در فضای مجازی جریان دارد، مگر می‌شود جلو این را که مثل خود فضای مجازی، جزیی از واقعیت زندگی امروز شده راگرفت؟ همان مقاله جمهوری می‌نویسد:‌ «چرا کسی از مزایا و محسنات این واقعیت مسلم جهان امروز سخن نمی‌گوید؟ چرا باید پنج شبکه صدا و سیما بر علیه آن بسیج شوند؟».
درهمین مقاله هم‌چنین مسأله حمایت از شرکتهای کوچک خصوصی طرح شده است که با سرمایهٴ اندک و انگیزه‌هایی سالم و قدرت خلاقیت و ابتکار و زحمت فراوان،متأسفانه در آشفته بازاری که شرکتهای اقماری و عظیم وابسته به افراد و نهادهای آن‌چنانی و شناخته شده درست کرده‌اند، دست و پا می‌زنند و به هیچ جایی هم نمی‌رسند و عاقبت کارشان ورشکستگی است، حمایت از این شرکتها مهم‌تر است یا جنگ زرگری کنترل فضای مجازی را به‌راه انداختن؟ اتفاقاً این شرکتهای کوچک که برای تبلیغات و بازاریابی تولیدات خود، قدرت دسترسی به صدا و سیما و نشریات بزرگ را ندارند، در همین فضای مجازی و امثال تلگرام قادر بوده‌اند تبلیغ کنند و به وضعیت خود سروسامانی بدهند، آیا تصادفی است که همین روزنه را نیز عده‌یی می‌خواهند مسدود نمایند؟
نکتة دیگری که در رسانه‌های رژیم به آن اشاره شده این است که این هیاهوی تهاجم به تلگرام برای آن است که مردم را به طرف شبکه‌های خودشان بکشانند. همین رسانه‌ها می‌نویسند: تبلیغ استفاده از شبکه اطلاع‌رسانی داخلی در حالی صورت می‌گیرد که خبرهای موثقی حاکی از دسترسی راحت متولیان امر به اطلاعات شخصی کاربران می‌باشد و بدون احساس امنیت، هیچ فرد عاقلی به این محیط وارد نمی‌شود.
در حالی که کاربران با استفاده از سوراخهای همین شبکه دست‌ساز رژیم به شماره تلفن وزیر ارتباطات رژیم دسترسی پیدا کردند و عدم امنیت آن را به رخ رژیم کشیدند که وقتی اطلاعات آن به این سهولت قابل دسترسی است معلوم است که دسترسی به اطلاعات کاربران عادی برای ارگانهای سرکوبگر آب خوردن است.
ونکتة آخر این که امروزه دیگر این ترفندها و توجیهات رژیم نزد مردم لو رفته است و کسی را نمی‌فریبد. باید به رژیم گفت اگر فکر می‌کنید می‌توانید مردم را با این بازیها گول بزنید، به شعارهایشان خوب گوش بدهید، دوران دجالگری به سررسیده و تاریخ شما نیز به پایان رسیده است.

ایران #تهران #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم  #آ#ايران    

مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید