۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۷, پنجشنبه

توقف فعالیت مرسک دانمارک بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان در ایران





توقف فعالیت مرسک دانمارک بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان در ایران

شرکت کشتیرانی مولر- مرسک دانمارک، بزرگ‌ترین شرکت حمل محموله‌های دریایی، روز پنجشنبه ۲۷اردیبهشت ماه اعلام کرد به‌دلیل تحریم‌های آمریکا فعالیت‌های خود در ایران را متوقف می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رویتر سورن اسکو، مدیرعامل این شرکت گفت: «با تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها قرار است وضع کنند، اگر در آمریکا کسب‌وکار داشته باشید ‌نمی‌توانیدبا رژیم ایران کار کنید و حجم کار ما هم در آمریکا وسیع است.وی افزود: «من مطمئنم که فعالیت خود در ایران را تعطیل می‌کنیم.
شرکت کشتیرانی «ام اس سی» نیز که پس از مرسک، دومین شرکت بزرگ جهان در این حوزه است، روز چهارشنبه اعلام کرد ثبت سفارش برای ایران را متوقف می‌کند.
شرکت نفتی توتال از توافق پارس جنوبی بیرون می‌کشد
شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد اگر موفق به کسب معافیت از تحریم‌های آمریکا نشود، پروژه توسعه فاز 11پارس جنوبی را متوقف خواهد کرد. توتال در بیانیه خود، می‌نویسد: «روز 8می‌2018 رئیس‌جمهور آمریکا... تصمیم این کشور را برای خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های ایالات متحده.. اعلام کرد. در نتیجه... توتال در موقعیتی نخواهد بود که پروژه شماره فاز 11پارس جنوبی را ادامه بدهد و باید تمامی عملیات مربوطه را قبل از 4نوامبر 2018 متوقف کند؛ مگر این‌که به توتال یک معافیت مشخص برای این پروژه توسط مقامهای آمریکایی با حمایت مسئولان فرانسوی و اروپایی ارائه شود. این معافیت... باید شامل حفاظت شرکت از هر گونه تحریم ثانویه... باشد...».
این بیانیه می‌افزاید: «توتال همواره به‌روشنی گفته است... که نمی‌تواند اعمال تحریم‌های ثانویه را بپذیرد. (چنین تحریم‌هایی) می‌تواند از دست‌رفتن تأمین مالی با دلار توسط بانکهای آمریکایی را برای عملیات جهانی (توتال) در پی داشته باشد...... در چنین شرایطی، توتال هیچ‌گونه تعهد جدیدی را در ارتباط با پروژه فاز 11پارس جنوبی در پیش نخواهد گرفت و... با مقامهای فرانسه و آمریکا وارد صحبت می‌شود تا امکان کسب معافیت را مورد بررسی قرار بدهد....».
در این بیانیه همچنین آمده است: «توتال تأیید می‌کند که خروج آن از پروژه فاز 11پارس جنوبی رشد مشخص‌شدهبرای تولید شرکت، یعنی افزایش 5درصد نرخ رشد ترکیبی سالانه برای سال‌های 2016 تا 2022را تحت تأثیر قرار نخواهد داد».
زیمنس آلمان هم از بازار ایران دل می‌کند
به گزارش سی.ان.ان.، شرکت آلمانی زیمنس با صدور بیانیه‌یی در رابطه با خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد: «ما گام‌های مربوط به تحریم‌ها را که توسط ایالات متحده اعلام شده، به‌دقت بررسی خواهیم کرد... ما با در گذشته کاملاً از تمامی محدودیت‌های کنترل بر صادرات تبعیت کرده‌ایم و در آینده نیز همین کار را انجام خواهیم داد».
سی.ان.ان. افزود: «زیمنس می‌گوید تحویل‌دهی سه توربین گاز به (رژیم) ایران هم‌چنان صورت نگرفته؛ اما تجارت با (این رژیم)، بخش بسیار کوچکی از درآمد کلی (این شرکت) است. در رابطه با ایالات متحده، خلاف این امر صادق است؛ زیمنس سالانه به میزان حدود 20میلیارد دلار، یعنی تقریباً 20درصد فروش‌های جهانی‌اش در آنجا درآمد دارد و 50هزار کارمند را به‌کار می‌گیرد».
سی.ان.ان. همچنین درباره مصاحبه خود با مدیرعامل شرکت زیمنس گزارش داد: «جو کیزر مدیرعامل زیمنس آلمان می‌گوید، بعد از تصمیم رئیس‌جمهور (آمریکا)... به خروج از توافق (اتمی) و اعمال مجدد تحریم‌ها...، شرکتش قادر نخواهد بود هیچ‌گونه تجارت جدیدی را در ایران انجام بدهد. وی گفت...، شرکتهای جهانی، دیگر اجازه ندارند درخواست‌های جدیدی را از (رژیم) ایران بپذیرند، در غیراین صورت آنها می‌توانند با (مجازات) هدفمند از سوی ایالات متحده مواجه شوند... (مدیرعامل شرکت زیمنس) افزود که تصمیم آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه (رژیم) ایران بدین معنی است که شرکت او باید خود را با آن تنظیم کند».
کاهش فعالیت شرکت بیمه آلمانی آلیانس در ایران
با اعلام خروج آمریکا از برجام، شرکت آلمانی بیمه آلیانس نیز اعلام کرد به‌دنبال کاهش فعالیتهای خود در ایران به‌دلیل تحریمهای احتمالی آمریکا علیه رژیم ایران است. به گزارش خبرگزاری رویتر، یک سخنگوی این شرکت روز سه‌شنبه گفت:‌ شرکت آلیانس در حال تهیه طرح‌هایی برای کاهش فعالیتهای تجاری‌اش در ایران است.

وزیر خارجه آلمان روز یک شنبه گفت: معاف کردن شرکتهای آلمانی از تحریم‌های آمریکا نیز بسیار مشکل خواهد بود ‌و شرکتهای آلمانی برای معامله با رژیم ایران تقریباً هیچ شانسی ندارند.


ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد