۱۳۹۷ خرداد ۳, پنجشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی –پنجشنبه سوم خرداد ۹۷





مروری بر رسانه‌های حکومتی –پنجشنبه سوم خرداد ۹۷

روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشنبه سوم خرداد مهم‌ترین موضوع خودشون را به انعکاس حرفهای خامنه‌ای اختصاص داده‌اند. در روزنامه‌های باند خامنه‌ای اظهارات او تیتر یک شده است و در روزنامه‌های باند روحانی تیترهای دو و سه و بعضاً چهار شده است. گرچه تیتر مشترک اغلب روزنامه‌ها به ادعای پیروزی خامنه‌ای بر آمریکا اختصاص یافته است اما هر باند قسمت مورد نظر حرفهای خامنه‌ای را برجسته کرده است. ابتدا تیترهای روزنامه‌های باند خامنه‌ای را نگاه می‌کنیم
: 
افکار: خامنه‌ای: در شکست دشمن شک نداریم
جوان: رهبر انقلاب در سخنان مهمی تجارب مذاکره با آمریکا و شروط نظام ایران برای ادامه برجام با اروپا را برشمردند؛ برجام فقط با این شروط: اروپا باید متعهد شود بحث موشک و حضور منطقه‌ای ایران را مطلقاً مطرح نکند – اروپا باید با هر گونه تحریم آمریکا علیه ایران مقابله کند- اروپا باید خرید نفت از ایران را به مقدار مورد نیاز ما تضمین کند – بانک‌های اروپایی درباره دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی به ما تضمین دهند – اگر اروپا تعلل کرد حق ایران برای آغاز فعالیتهای تعطیل شده هسته‌یی محفوظ است – کلمه براندازی حرف جدیدی نیست اما آمریکا مثل گربه کارتون تام و جری باز هم از ما شکست می‌خورد
حمایت: اقتصاد با برجام اروپایی درست نمی‌شود
رسالت: خامنه‌ای: اقتصاد کشور با برجام اروپایی درست نمی‌شود – اقتصاد دولتی جواب نمی‌دهد باید بخش خصوصی را وارد میدان کنیم – حق ایران برای آغاز فعالیتهای تعطیل شده هسته‌یی محفوظ است – همه بدانند جمهوری اسلامی از مولفه‌های قدرت خود دست نمی‌کشد – نسخه‌های غربی برای حل مشکلات اقتصادی قابل اعتماد نیستند- گره زدن حل مسائل کشور به برجام و خارج از کشور یک خطای بزرگ است
سیاست روز: مذاکره کردیم که آمریکا بی‌آبرو شود یا تحریمها برداشته شود؟
عصر ایرانیان: شکست آمریکا قطعی است
فرهیختگان: شروط قاطع ایران برای اروپا
قدس: درسهای برجام تکالیف اروپا
کیهان: خامنه‌ای: با اروپا دعوا نداریم، بی‌اعتمادیم، حل مسائل کشور را به برجام گره نزنید
وطن امروز: رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام شروط ایران برای ادامه برجام با اروپا را برشمردند

روزنامه‌های باند حسن روحانی هم در تیترها و هم در نقل مطالب، اغلب اشارات نیش دار خامنه‌ای به روحانی و باندش را دور زده‌اند و اغلب دود و دمهای ضد آمریکایی و برخی هم نیاز نظام به اروپا را برجسته کرده‌اند:
آرمان: درس از تجربه‌های شش گانه
آفتاب یزد: خامنه‌ای در دیدار سران قوا و کارگزاران نظام: آمریکا باز هم شکست خواهد خورد
ابتکار: خامنه‌ای: در شکست دشمن شک نداریم
اعتماد: شکست آمریکا قطعی است
اطلاعات: خامنه‌ای: ایجاد دوقطبی بر سر برجام و نقض وحدت و همزبانی ممنوع!
ایران: رهبر معظم در دیدار مسئولان کشور و کارگزاران نظام برشمردند: شروط ادامه برجام با اروپا – روحانی: کشور با برجام یا بدون برجام به‌خوبی اداره خواهد شد
بهار: در شکست دشمن شک نداریم
خراسان: تجربه‌های برجام ۶شرط برای اروپا
شرق: شروط ادامه برجام با اروپا؛

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع به‌رغم توصیه او برای توقف حملات باندی، به روحانی و باندش حمله کرده‌اند و تلویحا توصیه خامنه‌ای برای ادامه مذاکره با اروپا را به همه شرط و شروطش به چالش کشیده‌اند:
کیهان: بی‌شک این اندوه با ما می‌ماند که در زمانی زیستیم که قراردادی ننگین بر ملت ایران تحمیل شد و ما هم کاری از دستمان بر نیامد.
بی‌شک در کتب تاریخی که فرزندانمان خواهند خواند، این مضمون نوشته خواهد شد که «حاصل خون دل نخبگان هسته‌یی را، دیپلوماتهای خوش‌خیال به باد دادند» اما این‌که بعد از این جمله چه بنویسند، به ما بستگی دارد.
رسالت: اگر مسئولان امر دیپلوماسی کشور قدری هوشمندی از خود نشان می‌دادند، آن را از شائبه رقابتهای سیاسی و انتخاباتی دور نگه می‌داشتند و بیشتر روی عزم ملی، اتحاد و انسجام اسلامی سرمایه‌گذاری می‌کردند، دشمن را به طمع نمی‌انداختند تا در گرفتن امتیازات دچار توهم شود. مدال دادن به مسئولان دیپلوماسی کشور در حالی که اجرای برجام و تعهدات طرف مقابل تقریباً هیچ بود و جشن و پایکوبی راه‌انداختن برای خسارت محض، نتایج برجام خالی از حکمت و عقلانیت سیاسی بود. این رویکرد دولت باعث شد هنوز برخی از زیارتگاه برجام انتظار شفای امراض اقتصادی و معجزه سیاسی در تغییر معادلات قدرت در منطقه داشته باشند. اگر نبود دست پرقدرت سربازان و جان‌برکفان فرزندان ملت در مبارزه پیروز علیه تروریسم در منطقه، امروز آمریکا مطالبات بیشتری را درخواست می‌کرد. نطق ترامپ در خروج از برجام یک شلیک به قلب برجام و سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در اندیشکده آمریکایی - صهیونیستی هریتیج هم تیر خلاص به مغز برجام بود. امروز برجام مرده است، هر گفتگو و جستجوی دیگر در فضای دیپلوماسی برای احیای آن بی‌نتیجه است، چرا که اگر به نتیجه هم برسد دیگر برجام نیست، بلکه معاهده‌ای است که فضای آزمون و خطای تجربه‌ای جدید را پدید می‌آورد.
دولت نباید از فوت برجام متأثر و غمگین باشد. اگر برخی خطا کردند و مسائل سیاست خارجی را با رقابتهای سیاسی در داخل پیوند زدند، رقبای آنها هرگز چنین خطایی را مرتکب نخواهند شد. امروز پاسخ گستاخیهای ترامپ و پمپئو و باند تبهکار اروپایی آنها این است که دولت و ملت یکپارچه در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب بایستند و نگذارند دشمن در شکاف نقد درون گفتمانی نیروهای انقلاب در خصوص برجام زیستی انگل‌وار، فریبکارانه و مزورانه داشته باشد.
آمریکایی‌ها در مواضع خصمانه خود روی فتنه‌گران و نفوذی‌ها در ایران برای ایجاد این شکاف حساب باز کرده‌اند. این حساب را باید با بصیرت انقلابی بست و موجودی آن را به صفر رساند. این مهم وظیفه نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی است که دشمن را برای همیشه از ناحیه ضربه نفوذی‌ها ناامید کنند. دولت به‌ویژه رئیس‌جمهور 4مطلب را باید در دستور کار قرار دهد تا از این گردنه عبور کنیم؛
1دولت، دیپلوماسی تهاجمی و طلب‌کارانه را جایگزین دیپلوماسی التماسی کند و امیدی به اروپا نداشته باشد. نمی‌دانم چرا دولت این قاعده را که «هر وقت در برابر دشمن ضعف نشان دادیم و عقب نشستیم آنها حمله کردند» را فراموش کرد و در برجام دچار خطای راهبردی شد؟
2دولت می‌تواند به‌قول روسیه و چین در پایبندی به موضوعاتی که آمریکا و اروپا تاکنون عمل نکرده‌اند امیدوار باشد و برای دور زدن تحریم‌ها روی آن حساب کند. لذا رویکرد راهبردی نگاه به چین و روسیه باید در وزارت‌خارجه جایگزین نگاه به غرب شود.
3حل مشکلات اقتصادی در حوزه رکود، تورم و بیکاری منوط به تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و تقویت تولید ملی است. اگر تا دیروز قصور و تقصیری بود باید به‌سرعت جبران شود و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی تداوم یابد. حتی یک لحظه توقف دولت هم جایز نیست.
4آینده فروشی و اقتدار فروشی، سم مهلک برای روان‌سازی روابط با غرب است این دو مثل موریانه پایه‌های نظام را می‌خورد دولت از این کجراهه باید به‌شدت پرهیز کند.

کیهان: وندی شرمن: به ایرانی‌ها گفته بودیم برای ماندن در توافق هسته‌یی تضمین نمی‌دهیم
قائم‌مقام وزارت‌خارجه آمریکا در دوران اوباما، به صراحت اعلام کرد که طرف آمریکایی به تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای ماندن در برجام تضمینی نداده است. این در حالی است که دولتمردان در سال‌های گذشته، امضای جان‌ کری- وزیر خارجه اسبق آمریکا- را تضمین معرفی می‌کردند.
اظهارات «وندی شرمن» از چند منظر قابل بررسی است.
این مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی به‌رغم خروج واشینگتن از توافق هسته‌‌یی، ضمن تحسین کشورهای اروپایی عضو 1+5به صراحت اعلام کرده است که برجام در راستای منافع ملی آمریکاست. بیانیه سه کشور اروپایی(انگلیس،فرانسه،آلمان) پس از خروج آمریکا از برجام و همچنین اظهارات سران این سه کشور اروپایی در روزهای اخیر نشان‌دهنده این است که اروپا در «برجام بدون آمریکا» همصدا با آمریکا در پی برجامیزه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌یی ایران است. یعنی استمرار اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل در دیگر مولفه‌های قدرت ایران.
وطن امروز: از اصلی‌ترین ماموریت‌های مکرون و مرکل، تغییر فاز تقابلی موجود میان آمریکا و اروپا، از «منازعه» به «معامله» است. این تغییر فاز به‌صورتی نرم و غیرملموس از سوی پاریس و برلین در حال هدایت و مدیریت است. لندن نیز در این میان مانند همیشه نقش کاتالیزور و تسریع‌کننده سیاستهای ایالات متحده را ایفا می‌کند. تروئیکای اروپایی هم‌پیمان شده است از شکل‌گیری یک «منازعه محدود» با واشینگتن خودداری کرده و آن را با نوعی «معامله نامحدود» جایگزین کند. این معامله نامحدود، همان سیاست «مهار ایران» است که واشینگتن و تروئیکای اروپایی مدت‌هاست حول آن اتفاق‌نظر دارند.

یک روزنامه باند روحانی رو در رو با باند خامنه‌ای که توصیه به «امیدوار بودن به‌قول روسیه و چین کرده است» گوشه‌یی از مراودات این کشور با رژیم را برملا کرده است:
جهان صنعت: منافع ملی قربانی جناح‌بندی سیاسی
چین به‌عنوان مهم‌ترین خریدار نفت ایران، پول حاصل از فروش نفت را به‌علت تحریم‌ها بلوکه می‌کرد، سپس آن پول را به‌عنوان ضمانت در نظر گرفته و با بهره سرسام‌آور 13درصد به ایران وام ارزی می‌داد‌. برای درک بیشتر نرخ بهره فوق و این‌که چقدر برای وام‌های ارزی مبلغ زیادی است، همین بس که نرخ بهره سالانه پیشنهادی بین‌بانکی لندن (LIBOR)، که به‌عنوان یک مرجع در تمام دنیا شناخته می‌شود و حتی در تمامی قراردادهای نفتی بیع متقابل و قراردادهای جدید IPCنیز از آن استفاده می‌کنند کمتر از 3درصد است‌. قصه فروش نفت در دوران تحریم به همین‌جا ختم نمی‌شود‌. ایران باید به‌جای بخش عظیمی از وامی که از دولت چین می‌گرفت، کالاهای ساخت کشور چین را خریداری و وارد می‌کرد‌. تلخی ماجرا اینجاست که مهم‌ترین شریک تجاری‌مان و یکی از متحدان استراتژیک ما یعنی چین، در این شرایط امتیازات بیشتری طلب کرده و مجبور شدیم تا توسعه بزرگ‌ترین میادین نفتی خود را به آنها واگذار کنیم‌. میادینی که با کشور عراق مشترک بوده و با وجود پیشرفت سریع عراق در تولید و بهره‌برداری از این میادین، ایران نظاره‌گر تعلل چینی‌ها بود‌. جالب‌تر آن که دلواپسان هیچ‌گونه نگرانی از اوضاع نداشتند‌.
کسانی که امروز می‌گویید شرکت توتال با تأخیر پنج ساله در توسعه فاز 11میدان گازی پارس‌جنوبی، 25میلیارد دلار خسارت به کشورمان وارد کرده است، چرا میزان خسارت در تأخیر و عدم توسعه میادین آزادگان شمالی، یادآوران و آزادگان جنوبی را محاسبه نکردید و به اطلاع مردم نرساندید‌. وقتی ما شرایط سیاسی خود را در عرصه بین‌المللی تضعیف می‌کنیم و پرچم کشورها را در صحن مجلس به آتش می‌کشیم و خوشحال از خروج آمریکا از برجام هستیم، چگونه انتظار داریم یک شرکت معتبر چندملیتی و بین‌المللی و با دانش و فناوری پیشرفته، چندین میلیارد دلار از پول خود را به ایران بیاورد و برای مدتی طولانی سرمایه‌گذاری کند‌.

تلاش برای زنده کردن جنازه اصلاحات مضمون بسیاری از تیترهای روزنامه‌های پنجشنبه است:
آرمان: محسن صفایی فراهانی در همایش اصلاحات و چالشها: مردم از ما جلوترند باید پوست بیاندازیم
بهار: محمدعلی ابطحی: اصلاح‌طلبان برانداز نمی‌شوند
شرق: صفایی فراهانی:‌مردم از احزاب اصلاح‌طلب جلو افتادند
صدای اصلاحات: برای نجات اصلاحات از روحانی عبور کنید
بحرانهای اقتصادی اجتماعی مضمون برخی از سایر عنوانهای روزنامه‌های پنجشنبه است:
ابرار اقتصادی: اجازه خرید ارز از سوی بازرگانان در صرافیها صادر شد؛ بازگشت صرافیها به معاملات ارزی
ابتکار: اعتصاب کامیونداران موجب اختلال در سیستم سوخت رسانی به برخی استانها شد؛ قهر«ماشین سنگین»ها
اقتصاد پویا: شریعمداًری: اقتصاد ایران آن قدر قوی است که با توپ و تشرهای خالی اتفاقی برایش نیفتد
ایران: پیام‌رسانهای داخلی در چالش محبوبیت
جهان صنعت: وضعیت تراز گردشگری ایران: تصمیمات مخرب با آمار سازی مسولان
جهان صنعت: تیم اقتصادی کشور کارآمد نیست
صدای اصلاحات: دارو هست اما نمی‌دهیم! بیماران هموفیلی دستشان به دارو نمی‌رسد
قانون: اعتصاب برای شنیدن اعتراض


ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد