۱۳۹۷ خرداد ۳۰, چهارشنبه

کمپین حقوق بشر در ایران: پیام‌رسان‌های داخلی به حکومت امکان جاسوسی می‌دهند‎‎




کمپین حقوق بشر در ایران: پیام‌رسان‌های داخلی به حکومت امکان جاسوسی می‌دهند‎‎


«کمپین حقوق بشر در ایران» در گزارشی در رابطه با فیلترینگ تلگرام، می‌گوید مسدود کردن این پیام‌رسان، تلاشی‌ست برای قطع دسترسی شهروندان ایرانی به اطلاعات و ارتباطاتی که توسط دولت کنترل نمی‌شود.
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در گزارش خود می‌گوید این‌کار نشان می‌دهد موضع حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران بر ضد این مسدودیت، عملا تاثیری بر روند ماجرا نداشت و تاثیر آقای روحانی در فضای سیاسی ایران نیز «در حال از بین رفتن است».
حسن روحانی گفته بود با مسدود شدن تلگرام مخالف است و پس از انتشار حکمی قضایی در این مورد، از این تصمیم انتقاد کرد. او با انتشار متنی در اینستاگرام خود نوشت: «مسدودسازی اخیر تلگرام نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است».
با این حال این مخالفت‌ها هیچ تاثیری بر رفع فیلترینگ تلگرام در ایران نگذاشته‌است. در عین‌حالی که فعالان مدافع حقوق بشر در گزارش خود گفته‌اند تلاش وزیر ارتباطات دولت جمهوری اسلامی برای «مسدود کردن دسترسی به ابزارهای فیلترشکن» خود اظهارات آقای روحانی را زیر سوال می‌برد.
تلگرام، محبوب‌ترین پیام‌رسانی بود که مورد استفاده شهرودان ایرانی قرار می‌گرفت. کمپین حقوق بشر در ایران می‌گوید همچنان «بسیاری از کاربران ایرانی با استفاده از فیلترشکن‌ها به اپلکیشن تلگرام دسترسی دارند». اما به گفته این گروه از فعالا مدنی «آنهایی که دسترسی لازم به منابع و با دانش چگونگی استفاده از این ابزار‌ها را ندارند، نمی‌توانند از تلگرام استفاده کنند».
به گفته این کمپین آن دسته از شهروندان ایرانی که رو به پیام‌رسان‌های داخلی آورده‌اند «تنها از محتوای تائید شده توسط حکومت» استفاده خواهند کرد و این پیام‌رسان‌ها «حکومت را قادر می‌سازند تا از کاربران جاسوسی کند».
کمپین حقوق بشر در ایران به موضوع پیامدهای مسدودسازی تلگرام بر کسب‌وکارهای خـُرد نیز پرداخته و می‌گوید این تصمیم «مستقیما به تضعیف حقوق اقتصادی و اجتماعی شهروندان» می‌انجامد.
به گفته این گروه از کنشگران، مسدودکردن پیام‌رسان محبوب نزد ایرانیان، در نهایت اقدامی‌ست «برای قطع دسترسی شهروندان به اطلاعات یا ارتباطاتی که توسط دولت کنترل و سانسور نشده است».
مقام‌های قضائی جمهوری اسلامی، دهم اردیبهشت ماه حکم به مسدودسازی تلگرام دادند.
گفته می‌شود بیش از چهل میلیون کاربر در ایران، از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کردند. این نرم‌افزار کاربردی در پی اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته موقتا فیلتر شده بود.
طی ماه‌های گذشته آعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، وارد مسائل شکل‌گرفته پیرامون تلگرام شد و کانال او در این پیام‌رسان نیز اواخر فروردین به فعالیت خود پایان داد. دفتر آقای خامنه‌ای سپس در بیانیه‌ای گفت این کار «پیش از شروع برنامه رسمی نهادهای کشور در توقف استفاده از تلگرام» انجام شده‌است.
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیشتر گفته بود تصمیم‌گیری در مورد مسدودسازی تلگرام در «بالاترین سطح» نظام حاکم انجام شده‌است.
جمهوری اسلامی سال‌هاست که اقدامات گسترده‌ای را برای فیلترینگ و مسدودسازی وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی محبوب، رسانه‌های خبری و نرم‌افزارهای کاربردی انجام می‌دهد.
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد