۱۳۹۷ تیر ۸, جمعه

تلاش آمریکا برای بیرون راندن رژیم ایران از سوریه



تلاش آمریکا برای بیرون راندن رژیم ایران از سوریه



الحیات به‌نقل از یک منبع غربی که نخواست نامش فاش شود نوشت دولت ترامپ با روسیه بر سر بیرون رفتن کامل رژیم ایران از سوریه گفتگو خواهد کرد.
در حالی که روسیه و رژیم اسد در جنوب سوریه دست به لشگرکشی زده‌اند و سازمان ملل نیز نسبت به تکرار سناریو شرق حلب و غوطه شرقی در استان درعا هشدار می‌دهد، یک دیپلومات غربی به روزنامه الحیات گفت آمریکا بر اساس سیاست جدیدش نسبت به رژیم ایران می‌خواهد که این رژیم از سوریه به‌طور کامل خارج شود و این موضوع یکی از اولویتهایی است که در دیدار رهبران آمریکا و روسیه مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.
این منبع دیپلوماتیک غربی تأکید کرد که دولت آمریکا به‌دنبال آن است که رژیم ایران به‌طور کامل سوریه را ترک کند و اردن نیز با حضور عناصر ایران در مرزهایش مخالف است. او گفت درصورتی‌که دیدار ترامپ و پوتین در پانزدهم ژوئیه برگزار شود موضوع اصلی آن بیرون رفتن ایران از سوریه خواهد بود. این منبع اضافه کرد که روسیه بهای سنگینی را برای باقی ماندن ایران در سوریه نخواهد پرداخت و آمریکا نیز به شرط بیرون رفتن ایران از سوریه است که با روسیه گفتگو خواهد کرد و بعد از این شرط است که امکان گفتگو بر سر سایر موضوعات امکانپذیر خواهد شد.

محل برگزاری دیدار ترامپ و پوتین

دونالد ترامپ در روزهای میانی ماه ژوئیه ابتدا به بروکسل سفر می‌کند تا در نشست سران ناتو شرکت کند و پس از آن به انگلستان خواهد رفت.
در رابطه با محل دیدار رئیس‌جمهور آمریکا، کانال تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت دیدار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین در هلسینکی پایتخت برگزار خواهد شد.
دونالد ترامپ روز چهارشنبه ششم تیر ۹۷ گفت احتمال دارد که پایتخت فنلاند محل برگزاری دیدارش با پوتین باشد ولی هر دو کشور محل و زمان دیدارشان را روز پنجشنبه اعلام خواهند کرد.


اهداف دیدار ترامپ و پوتین

مقامات کرملین روز سه‌شنبه گفتند که در این دیدار سران دو کشور درباره امنیت و ثبات بین‌المللی، خلع سلاح، مسائل منطقه‌یی و مناسبات دو کشور گفتگو خواهند کرد.
در ارتباط با اهداف اصلی دیدار، منبع الحیات فاش ساخت که آمریکا و روسیه قصد دارند تا گروه‌های مسلح بنیاد گرا در جنوب این کشور را خلع‌سلاح کنند و واشینگتن نیز با تقویت نقش استفان دمیستورا سفیر سازمان ملل در سوریه و ادامه گفتگوها در ژنو خواهان پایان دادن به جنگ سوریه است.
روسای جمهوری دو کشور ممکن است در پایان این دیدار بیانیه مشترکی صادر و در آن نظر خود را در ارتباط با بهبود روابط دو کشور اعلام کنند. آنها همچنین متعهد شده‌اند در پایان این دیدار در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کنند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهند.


پیشینه دیدار

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز چهارشنبه راهی مسکو شد. تدارک دیدار میان دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه، در دستور کار مشاور امنیت ملی آمریکا قرار دارد.
از طرفی روسیه نیز ماه‌هاست که به‌دنبال تدارک ملاقات میان سران دو کشور است. ترامپ در ماه مارس در یک تماس تلفنی پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری را به او تبریک گفت. رئیس‌جمهوری آمریکا به پوتین گفته بود، امیدوار است یکدیگر را به‌زودی ملاقات کنند.

ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد