۱۳۹۷ خرداد ۱۶, چهارشنبه

اخراج پاسداران از سوریه، از دست دادن عمق استراتژیک نظام





اخراج پاسداران از سوریه، از دست دادن عمق استراتژیک نظام


این روزها خبرهای ضد و نقیضی درباره موقعیت پاسداران در سوریه به گوش می‌رسد. اخراج پاسداران از سوریه و مناطق هم‌مرز با اسراییل، صریح و روشن‌اند؛ اما اظهارات مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی درباره همین مسأله پر از ابهام و ضد و نقیض گویی است و تلاش می‌کنند موقعیت ایران را  در سوریه تثبیت شده نشان بدهند. چرا که اخراج پاسداران از سوریه، از دست دادن عمق استراتژیک نظام است
واقعیت اوضاع منطقه‌یی از چه قرار است؟
روز پنجشنبه ۲۷اردیبهشت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور سوریه در ملاقات با بشار اسد در شهر سوچی روسیه گفت: نیروهای خارجی و شبه‌‌نظامیان وابسته به آنها باید از خاک سوریه خارج بشوند.
دو روز بعد الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه گفت سخنان ولادیمیر پوتین در مورد خروج نیروهای نظامی خارجی از سوریه شامل نیروهای نظامی آمریکایی‌، ترکیه، حزب‌الله لبنان و ایران می‌شود.
سایر مقامهای روسی هم این موضع را تکرار کردند. سرگیی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه ۹خرداد خواستار خروج کامل همه نیروهای غیرسوری از جنوب غربی سوریه شده و گفت، روسیه در این باره در حال مذاکره با آمریکا و اردن است.
در همین روز (۹خرداد) روزنامه اعتماد نوشت: «بیشتر به‌نظر می‌رسد که مسکو مستقل از نظر تهران، تصمیم خود را برای بازی‌کردن کارت حذف ایران به ازای توافق در سوریه، گرفته‌ باشد».
روز ۱۳خرداد «عبدالقادر عزوز» مشاور دولت سوریه در گفتگو با شبکه الغد گفت در مورد تخلیه بلندی‌های جولان و مناطق هم مرز با اسراییل از نیروهای خارجی، مذاکراتی در جریان هست اما اگر به نتیجه نرسد، « هیچ گزینه‌یی جز اعمال زور نظامی نمی‌ماند». وی افزود مذاکرات روسیه و اسراییل درباره جولان با اجازه ما صورت گرفت. دمشق نمی‌خواهد جنوب سوریه به پایگاه گرو‌ه‌های تروریستی یا اسراییل تبدیل شود.
همزمان سعدالله زارعی از کارشناس‌های حکومت در یک برنامه تلویزیونی به یک نمونه از اختلافهای استراتژیک ایران با روسیه در جنوب سوریه اشاره کرد و گفت: «استراتژی روسیه در منطقه‌یی که سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی در آن قرار دارند این است که درگیری نباشد و توصیه آنها به ما و اسراییل اجتناب از درگیری است».
به این ترتیب روشن می‌شود که خواسته روسیه عقب‌نشینی نیروهای ایران از جنوب غربی روسیه است. رسانه‌های خبری در این زمینه گزارش دادند که نیروهای ایران و مزدوران حزب‌الله باید از دو استان درعا و قنیطره در جنوب غربی سوریه عقب نشسته و تا شعاع ۶۰کیلومتری بلندیهای جولان را خالی کنند.
این همان منطقه‌یی است که در ۲۰اردیبهشت ماه گذشته نیروهای ایران در آن مورد حملات سنگین هوایی اسراییل قرار گرفتند.
وزیر دفاع اسراییل گفت که در این حمله تمام زیرساخت و پایگاه‌های رژیم ایران را در سوریه با ۲۷هواپیمای جنگی و ۷۰موشک هدف قرار داده است. این بزرگترین و جدی‌ترین درگیری تا به امروز و بزرگترین حملات هوایی اسراییل از جنگ ۱۹۷۳تا کنون بوده است. خامنه‌ای تلاش کرد صدای آن ضربات و تلفاتش را در نیاورد.
دو روز قبل از حملات اسراییل به نیروهای رژیم در جنوب سوریه رسانه‌های خبری گزارش داده بودند که پوتین در ملاقات روز ۱۸اردیبهشت با ناتانیاهو (همان روزی که آمریکا از برجام خارج شد) گفته است که اسراییل حق دفاع از خود دارد. بعد از این حمله نیز اسراییل اعلام کرد که پیشاپیش به روسیه خبر داده بود که دست به این حملات خواهد زد.
البته این مسأله قابل پیش‌بینی بود چون آسمان سوریه در اختیار کامل روسیه قرار دارد و روزنامه الشرق‌الأوسط نوشت که آنچه که قابل‌توجه بود این مسأله بود که روسیه حاضر به حمایت هوایی از نیروهای مورد حمله قرار گرفته رژیم نشد.
بنابراین با توجه به این‌که حرف نهایی را در سوریه، مسکو می‌زند و با توجه به اظهارات شمخانی: «ما اصلاً در آن منطقه حضور نداشتیم وانگهی با هر تصمیم روسیه که در جهت مبارزه با تروریسم باشد، موافقیم و از برقرای کنترل مجدد ارتش سوریه بر این منطقه حمایت می‌کنیم!»
در محتاطانه ترین تحلیل نتیجه می‌شود که استمرار حضور رژیم در سوریه با منافعی که روسیه دنبال می‌کند در تضاد است و در حال عقب رانده شدن در سوریه و پس‌روی در جایی است که عمق استراتژ‌یک رژیم تلقی می‌شود.
منطقه ای که خامنه‌ای برای ابقای نفوذش در آنجا، به بهای گسترش فقر و ویرانی در ایران، میلیاردها دلار خرج کرده و می‌کند.
اخراج پاسداران از سوریه، یعنی شکست در عمق استراتژیک همان که خامنه ای میگفت اگر آنجا نجنگیم باید در خیابانهای کرمانشاه و همدان و تهران بجنگیم!
شکست ولی فقیه یک پیروزی برای ایرانیان و مدیون قیام مردم شجاع و شریف ایران است.

ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد