۱۳۹۷ مرداد ۹, سه‌شنبه

مروری به روزنامه های رژیم سه شنبه 9 مرداد 97




مروری به روزنامه های رژیم سه شنبه 9 مرداد 97

وزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه نهم مرداد به بحران اقتصادی وضعیت لجام گسیخته ارز و دود و دمهای قضاییه آخوندی در امر مبارزه با فساد پرداخته‌اند.
بسته اروپایی و مذاکره با آمریکا هم کماکان از موضوعات مورد مناقشه روزنامه‌های هر دو باند حاکم است. اینها تیترهای مشترکش روزنامه‌های حکومتی بود. در مورد اعتراض های گسترده اقشار مختلف در شهرهای ایران از بندرعباس تا رشت و تبریز و مشهد سکوت مشترک دارند.
روزنامه‌های همسو با روحانی حرف اول آنها ضرورت غلط کردم گویی و تغییر سیاست است. مثلاً آرمان به‌نقل از هاشمی طبا نوشته« تغییر شجاعانه سیاست‌ها راه خروج از بحران»، همین روزنامه به‌نقل پسر رفسنجانی نوشته: نجات ایران؛ تصمیم صلح – باید متفاوت با گذشته فکر کنیم.
روزنامه شرق هم از بستهٔ اروپا ابراز ناامیدی کرده و بدون اسم بردن ضرورت مذاکره با آمریکا را پیش کشیده و نوشته« در صحنه سیاست خارجی که حوزه اصلی اعتماد‌ساز برای اقتصاد کشور است، گشایش و تحرکی دیده نمی‌شود. گویی همه چشم‌ها به اروپا و بسته بادکنکی آن دوخته شده و عملاً خلاقیت و ابتکار عملی در این صحنه از سوی دستگاه دیپلوماسی دیده نمی‌شود. چند روزی هم هست که دیپلماتها و نمایندگان سیاسی ایران به کشور فراخوانده شده‌اند تا همآهنگی‌های لازم برای مواجهه با تحریم‌های آمریکا انجام شود. ظاهراً قرار نیست جلوی اجرای تحریم‌ها گرفته شود، بلکه هدف کاهش اثرات اجرایی تحریم و دور زدن آنهاست. در حال‌ حاضر دستگاه سیاست خارجی ایران در یکی از منفعل‌ترین دوره‌های تاریخی خود قرار گرفته است و افکار عمومی که تا چند سال پیش به مدد برجام، ارتباط خوبی با این دستگاه پیدا کرده بودند، این روزها کاملاًً آن را فراموش کرده‌اند و به گرم‌شدن آب از سوی دستگاه سیاست خارجی امیدی ندارند».
روزنامه شرق همچنین نامه آخوند حجتی کرمانی به پاسدارقاسم سلیمانی را انعکاس داده که در تأیید مذاکره جویی و علیه دود و دمهای پاسدار سلیمانی است. آخوند حجتی از جمله نوشته است:«حرف من این است که یک نظامی، وقتی سخن می‌گوید، در فضای «نظامی» و «جنگ» سخن می‌گوید و به‌نظر بنده، ما در حال‌ حاضر در «فضای سیاسی» و «دیپلماسی» قرار داریم و این دشمن است که از جنگ سخن می‌گوید که ما را تحریک کند و به عکس‌العمل وادارد.... بر نظامیان است که در حال‌ حاضر دندان روی جگر بگذارند».

ابراز نگرانی از بی‌اعتمادی مردم به رژیم و بی‌اعتمادی ارگانهای حکومتی به یکدیگر به بیانهای مختلف در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.
مثلاً روزنامه ارگان دولت روحانی، ایران نوشته: مهار بحران لجام‌گسیخته تنها با اعتمادسازی بین مردم و حاکمیت، بین مردم و مردم و بین عوامل حاکمیت باهم تحقق پیدا می‏‌کند».
ایران در مطلب دیگری نوشته« امروز در هر کوی و برزن و بر زبان آحاد مردم این جمله جاری است که اوضاع خوب نیست. در پس این جمله هم نگرانی و هم ناامیدی نهفته است. عاملی که موجب کاهش سرمایه اجتماعی و سوخت اعتماد عمومی به تصمیم مدیریت کلان نظام می‌شود».
شرق هم نوشته« واقعیت این است که در شرایط کنونی اعتماد عمومی به دولتمردان و نظام تصمیم‌گیری کشور به سطح پایینی در دهه‌های اخیر رسیده و این خطری جدی برای کشور است».

بحران اقتصادی موضوع بعدی روزنامه‌هاست.
آفتاب یزد از «قیمت عجیب خودروها» نوشته و جهان صنعت هم نوشته« کاهش ۷۲درصدی قدرت خرید مردم با تدبیری دولت تدبیر؛ خط فقر ۵میلیون تومانی». جهان صنعت در ادامه این مطلب نوشته است:« علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار از کاهش ۴۸/۲درصدی قدرت خرید دستمزد خبر داد و گفت: کارفرمایان و دولتی‌ها این واقعیت را پذیرفته‌اند اما برای حل این مشکل، هیچ راهکاری در چنته ندارند».
روزنامه حکومتی جهان صنعت در مطلب دیگری ادعاهای رئیس کل جدید بانک مرکزی مبنی بر نقش دشمنان در افزایش قیمت دلار را به چالش کشیده و از جمله نوشته است« باز هم پای دشمن در میان است؛ گویی افسار بازارهای اقتصادی‌مان را در دست دشمن نهاده‌ایم تا به هر سو که خواست آن را هدایت کند؛ اما از خود نمی‌پرسیم اگر اینها توطئه دشمن است پس راه‌حلش هم در دستان همین دشمنان نهفته است، دیگر این همه آب و تاب دادن به ماجرا برای چیست؟». این روزنامه در ادامه به نقش باندهای مافیایی نظام در شکل‌گیری این بحران اذعان کرده و نوشته است:« اما رنگ رخسار این روزهای بازار ارز از مشکلات ساختاری داخل کشور حکایت دارد‌. به بیانی مشکل هر چه هست به خودمان برمی‌گردد‌. مگر غیر از این است که تنها ظرف چند ماه گذشته چه‌ها بر سر بازار آمد تا مجری سیاستهای دستوری دولتمردان باشد‌. اول ارز را تک‌نرخی کردند‌. بعد از آن بازار آزاد را غیررسمی اعلام کردند و کمی بعد از آن که توان کنترل بازار با این شرایط را نداشتند بحث و جدل‌هایی برای ایجاد بازار جدید ارزی به راه انداختند؛ آن هم بعد از میلیاردها رانتی که با این سیاستهای دولتی به جیب تنها یک عده خاص سرازیر شد»‌. جهان صنعت نتیجه گرفته است« دولت تدبیر و امید دیگر امیدی برای اقتصاد باقی نگذاشته است‌. اگر این دولت مقتدرانه تورم‌های ۴۰درصدی را به کمتر از ۱۰درصد رساند، در عوض نرخ ارز را چنان بر مدار افزایشی قرار داده که نمی‌توان ترمز حرکتش را کشید...‌ بی‌تدبیریهای دولت چنان امیدها را به خاکستر تبدیل کرده که حتی توان تصمیم‌گیریهای درست اقتصادی را هم از همگان گرفته است‌».

ابراز نگرانی از پیامدهای اجتماعی فساد و غارت در بالای نظام موضوع چند مقاله در یک روزنامه همسو با روحانی است.
روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان«آفت آقا زادگی» با اشاره به اظهارات فرزند طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی در شبکه‌های اجتماعی از جمله نوشته است« اگر یه سری خون دادن ما هم پول دادیم.» این بخشی از اظهارات فرزند یکی از مسئولان سابق است. وی این اظهارات را در یک کلیپ بیان کرده است که تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است. او معتقد است که تا کنون بیش از ٣٠٠یا ٤٠٠میلیون برای خرید اتومبیل هزینه نکرده و اگر کسی توانایی خرید اتومبیل ندارد مقصرش فرزندان مسئولان نیستند. این نخستین‌بار نیست که یک آقازاده در برابر دوربین قرار گرفته و جملاتی را بر زبان می‌راند که تنها خروجی آن ضربه به اعتماد عمومی نسبت به نظام انقلاب است. در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد چرا فرزند یک مسئول به خود اجازه می‌دهد با ادبیاتی پر تبختر و از موضع بالا با مردمی که روزبه‌روز با مشکلات اقتصادی بیشتری روبه‌رو می‌شوند صحبت کند و این چه توجیهی دارد؟« این روزنامه سپس به‌نقل از کارگزاران رژیم نوشته است« فرشاد مومنی، کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی نیز معتقد است عدم برخورد با آقازاده‌ها منجر به افزایش طبقاتی و در نهایت اضمحلال می‌شود». فرشاد مومنی همچنین به این روزنامه گفته است« نابرابریهای غیرموجه، مشروعیت‌سوز و بحران‌ساز هستند. وقتی این نابرابریها از یک حدودی فراتر می‌رود، الگوی مسلط مناسبات اجتماعی به جای آن که الگوی همکاری، تقسیم کار عقلایی و تخصصی شدن امور باشد، به سمت الگوی ستیز میل می‌کند».

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @BAHAREAZADY   دنبال کنید

 ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد