۱۳۹۷ تیر ۲۳, شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی –شنبه ۲۳تیر ۹۷





مروری بر رسانه‌های حکومتی –شنبه ۲۳تیر ۹۷

روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه ۲۳تیرماه بسته به موضع جناحی خود موضوعات متفاوتی را برجسته کرده‌اند. در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه دود و دم در مورد سفر ولایتی به مسکو بیشترین عنوانها و مطالب را به خود اختصاص داده و در روزنامه‌های همسو با حسن روحانی دعوت به مذاکره و موضوعات اقتصادی اجتماعی را مورد توجه قرار داده‌اند. ابتدا به روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای نگاه می‌کنیم:‌
افکار: اتصال به نظام مالی روسیه نظام بانکی ایران را تحریم ناپذیر می‌کند
افکار: ولایتی: ایران هیچ تمایلی به مذاکره با آمریکا ندارد
جوان: ولایتی پس از ملاقات با پوتین:آمریکا را از منطقه اخراج می‌کنیم
حمایت: ضربه راهبردی به معادلات واشینگتن، در پی سفر دکتر ولایتی به مسکو و تسلیم پیام رهبر انقلاب و رئیس جمهوری به پوتین صورت گرفت
رسالت: ولایتی در مسکو اعلام کرد؛ روابط راهبردی با سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد دلاری – پوتین برای مذاکرات در مورد سوریه به تهران می‌آید
قدس: خیال خام ترامپ برای تحمیل مذاکره جدید
کیهان: ولایتی در مسکو: اگر ایران نتواند نفت صادر کند هیچکس در منطقه نمی‌تواند
وطن امروز: دیدار پر بار؛ ولایتی جزییات دیدارش با پوتین با محورهای جدید اقتصادی و امنیتی را تشریح کرد
کیهان: گشایش در این تنگه است

روزنامه‌های باند حسن روحانی، ادعاهای باند خامنه‌ای در مورد دستاوردهای ولایتی در سفر به مسکو را به چالش کشیده‌اند:
بهار: آیا نهایتاً پوتین ایران را قربانی می‌کند؟ توپ در زمین روسیه
جهان صنعت: علی خرم: به اعتقاد ولایتی اروپا آن طور که باید قابل اعتماد نیست و باید به‌دنبال شریک سیاسی امین‌تر و قابل اعتمادتری بود. به‌نظر می‌رسد روسیه بر اساس تعاریف سیاسی و دیپلماتیک ولایتی قابل اعتماد است. سرمایه‌گذاری روس‌ها در ایران از دیدگاه ولایتی نسبت به اروپا و آمریکا ارزشمند‌تر است و باید از این فرصت استفاده کرد. اما تجربیات قبلی خلاف این موضوع را نشان می‌دهد و بیانگر آن است که نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که روس‌ها مذاکرات و تعهدات خود را تا کجا جدی بگیرند.صداقت روس‌ها و تعهد آنها نسبت به قول‌های مثبتی که می‌دهند در گذشته خدشه‌دار شده و کماکان این پرسش مطرح است که آیا روس‌ها ایران را به سرانجام خطرناکی نزدیک می‌کنند؟ مذاکرات با روسیه بارها منجر به آن شد که درست در لحظه تعیین‌کننده و زمان اجرایی شدن برنامه‌ها، روسیه از پشت به ایران خنجر زد و در نهایت سرانجام خوبی را شاهد نبودیم.دولت اما به این موضوع آگاه است و اعتقاد ندارد که مذاکرات با روسیه نتیجه‌بخش خواهد بود. ولی علاوه بر دولت، گروه‌های دیگری هستند که معتقدند این مذاکرات در نهایت نتیجه‌بخش خواهد بود. قانع نشدن عده‌یی درباره غیرقابل اعتماد بودن روسیه این فضا را ایجاد کرد تا مذاکره با این کشور را بار دیگر تجربه کنیم و باید امیدوار بود این بار مذاکرات ولایتی ثمره‌ای بهتر از گذشته برای ایران به ارمغان آورد.اما درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا با توجه به شرایط فعلی بین‌المللی و منطقه‌یی باید گفت‌ مذاکرات هوشمندانه پیش از آن که کشور دچار آسیب‌هایی عمیق‌تر شود ضرورتی غیرقابل انکار است. پاسخ ترامپ به خبرنگار بی‌بی‌سی درباره مذاکره با ایران با این مضمون که‌ من آن‌قدر ایران را تحت فشار قرار می‌دهم که ایرانی‌ها می‌آیند و مذاکره می‌کنند، موضوعی نیست که ساده از آن گذر کنیم.در نهایت مذاکره راهکاری دیپلماتیک و ثمربخش است که نباید چشم روی آن بست و پس از ایجاد شرایطی بسیار دشوار و ذلیلانه و با کسب کمترین امتیاز ممکن به آن تن داد. با توجه به شرایط فعلی امید است پیش از آن که کار به جاهای باریک کشیده شود بهترین راه‌کار ممکن را برگزینیم.

 آرمان: سرمقاله: نگاه به شرق در مسکو و پکن خلاصه نشود
باید اذعان داشت آنچه که هم‌اکنون تحت عنوان نگاه به شرق مطرح است؛ در ابعاد گوناگونی از پیامدهای مختلف برای ایران بوده است. سال‌هاست که ایران با روسیه و چین همکاریهای تعریف شده دارد. روس‌ها همکاریهای نظامی و سیاسی خود را با ایران گسترش داده‌اند و همواره در پرتو گسترش همکاریهای سیاسی، نظامی با ایران زمینه‌های گرفتن امتیاز از غرب به‌ویژه آمریکا را سرلوحه عمل خود قرار دادند. چینی‌ها نیز افزایش نفوذ اقتصادی خود را در بازارهای ایران مورد توجه قرار دادند، اما در بزنگاههای تاریخ، حمایت‌های آنها تا مرز اصطکاک نرم با قدرتهای غربی به‌ویژه آمریکا پیش رفته و اگر قرار بوده هزینه‌هایی بالاتر از این اصطکاک نرم پرداخت کنند، ایران را در معبد منافع و اهداف خود ذبح کردند. همین اخیراً در بسیاری از محیط‌های ارتباط ایران با روسیه شاهد ایجاد چنین فضایی در بهره‌مندی از برگ ایران برای گرفتن امتیاز هستیم. روس‌ها در سوریه و در ارتباط با افزایش تولید نفت همراهی خود را کاملاًً با نیروهای درگیر با ایران در ابعاد منطقه‌یی و بین‌المللی تا حدود زیادی به نمایش گذاشتند و در عین‌حال تنها در حد بیانیه و گفتار در ارتباط با تهران حمایت خود را به نمایش گذاشته و اگر حمایتی بیش از این حد نیز انجام شده بیشتر خود را در محیط منافع و اهداف مسکو به نمایش گذاشته است.
سال‌هاست ایران به‌عنوان دولت ناظر در شانگهای شرکت می‌کند و درخواست پیوستن به شانگهای همواره در زیر پرونده‌های متفاوت خاک خورده است. سال‌هاست ایران خواهان حمایت جدی‌تر در حوزه صنایع و تکنولوژی از کشورهای شرقی است، اما محدودیت بهره‌مندی ایران از تکنولوژی‌ها و صنایع درجه یک این کشورها نیز با محدودیتهایی رو‌به‌روست.
آرمان: آیا روس‌ها به ما وفا می‌کنند؟
در سرسرای منتهی به دفتر کار شخصی آیت‌ا... خودم را به ایشان رساندم و گفتم سؤالی دارم، ایستادند تا من سؤالم را بپرسم. پرسیدم: آقای هاشمی، خود روس‌ها می‌گویند پایه‌گذار روابط عالی‌شان با جمهوری اسلامی در دهه هفتاد شما بودید، چطور الآن نقد می‌کنید؟ آیت‌ا... هاشمی پاسخ دادند: بله من بودم اما به موازات آن رابطه با عربستان و اروپا را هم تقویت کردم تا روس‌ها به ما امتیاز بدهند نه امتیاز بگیرند، ولی الآن در همین برجام هم مهم‌ترین مخالف پشت پرده روس‌ها هستند که در ظاهر موافق و در باطن ناراضی‌اند، چون خواهان اصلاح رابطه ایران با غرب نیستند. من از این جهت ناراحتم وگرنه رابطه متعادل با روس‌ها خیلی هم به نفع ماست. آیت‌ا... بعد رو به من کردند و گفتند: جوابت را گرفتی؟ تشکری کردم و گفتم: به قدر کفایت و خداحافظی کردم و رفتم. امروز بعد از دو سال از آن موضوع، باز هم شاهد موقعیتی خطیرتر و سرنوشت سازتر هستیم و در حالی‌که روس‌ها، هم با جمهوری اسلامی ایران و هم با اسراییل و هم با عربستان و هم با ترکیه و هم با ترامپ و هم بشار اسد و هم با کردهای سوریه و... روابط حسنه‌ای برای خود تعریف کرده و افزایش تولید نفت خود را در اوپک -همسو با سعودی‌ها- با لبخندی مضاعف از مشاهده احتضار برجام به شادی نشسته‌اند، سؤالی که در ذهن نگارنده نقش بسته این است که در این فضای بسیار سیال و بی‌تعادل دیپلوماسی منطقه‌یی و جهانی آیا روس‌ها به ما وفا خواهند کرد یا پیش‌بینی دیگری از آیت‌ا... هاشمی محقق خواهد شد؟

روزنامه‌های باند روحانی از فوت عباس امیر انتظام سخنگوی دولت بازرگان ابراز تأسف کرده و روزنامه‌های باند خامنه‌ای نقش آنها را در شکنجه و زندان او رو کرده‌اند:
آرمان: گزارش از تشییع پیکر عباس امیر انتظام: با عزت رفت؛ سخنگویی که هرگز فرصت دفاع از خود پیدا نکرد
قانون: عباس امیر انتظام یکی دیگر از یاران مصدق و بازرگان به دیدار حق شتافت؛ در محضر داور
 سیاست روز: امیرانتظام؛ از تأیید جاسوسی توسط اصلاح‌طلبان تا سوگواری برای مظلومیت!
هدف وسیله را توجیه می‌کند؟!
عباس امیرانتظام تقریباً جزو نخستین محکومان امنیتی است که از او به‌عنوان نفوذی یاد می‌شده این لقب را کسانی به وی دادند که امروز در سوگش! جمع شده‌اند!
واقعیت این است که از زمانی که عباس امیرانتظام از اولین محکومان امنیتی در تاریخ انقلاب اسلامی فوت کرد دقیقاً دو روز پیش، آب گل‌آلود برای ماهی گرفتن عده‌یی درست شد به همین بهانه در این گزارش نگاهی به مواضع افراد مختلف در زمان دستگیری وی می‌اندازیم.
اکثر گروهها و جناح‌های سیاسی و حتی روشنفکران آن زمان نسبت به جرم عباس امیر انتظام متفق‌القول بودند. افرادی که این روزها پیام تسلیت برای امیرانتظام صادر می‌کنند از اولین شخصیتهایی بودند که به‌شدت وی را محکوم می‌کردند.
۲۹آذرماه سال ۱۳۵۸روزنامه جمهوری اسلامی در خبری اعلام کرد که امیرانتظام به جرم جاسوسی به نفع سیا دستگیر شده است.
روزنامه انقلاب اسلامی که مدیریت آن برعهده ابوالحسن بنی‌صدر بود، در تاریخ ۲۹آذرماه ۱۳۵۸با اعلام خبر دستگیری امیرانتظام به جرم جاسوسی، چنین نوشت: "هدف وی از سفیر بودن در استکهلم داشتن محیط آزاد برای تماس با آمریکائیان بود... امیرانتظام می‌کوشد تا روابط دوجانبه خوبی را بین ایران و آمریکا برقرار کند."
روزنامه بامداد امروز نیز با اعلام خبر دستگیری عباس امیرانتظام و انتشار اسناد جاسوسی وی توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، نوشت که "سیا در پاسخ انتظام اعلام کرده بود که تبادل اطلاعات بعد از دهم سپتامبر انجام می‌شود."
یادداشت خاتمی در کیهان که امیرانتظام را جاسوس مزدور خطاب می‌کند
معادیخواه که آن زمان نماینده مجلس بود نیز در یکی از جلسات دادگاه امیرانتظام به‌عنوان شاهد حاضر شده در دادگاه چنین می‌گوید "امیرانتظام یکی از عوامل نفوذ خط آمریکا در انقلاب اسلامی ایران است... من از همین جا مسئولان روزنامه میزان را به یک بحث آزاد دعوت می‌کنم. از روی تناقض‌های «میزان» می‌توانم ثابت کنم که این آقایان هرجا که دادگاه به ضرر آنها باشد آن را قبول ندارند. آقای بازرگان نمی‌تواند امام را درک کند."(روزنامه کیهان، ۲۷اردیبهشت ۱۳۶۰)
مصطفی تاج‌زاده از محکومان امنیتی و عضو حزب منحله سازمان مجاهدین انقلاب چندی پیش در مصاحبه‌یی گفته بود به امیرانتظام ظلم کردیم. با این حال سازمان مجاهدین انقلاب(اصلاح‌طلبان امروزی) در همان زمان بیانیه‌‌ای صادر کرده و با تأیید اسناد لانه جاسوسی نوشت" سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در پایان خطر وابستگان به غرب را مورد تأکید قرار داده و از دادگاه انقلاب اسلامی خواسته است که تحت تاثیر جوسازی‌ها واقع نشده و با قاطعیت عمل کند تا خدشه‌ای به خط راستین امام وارد نیاید."(کیهان، ۲۷اردیبهشت ۱۳۶۰)
در نهایت این سؤال بی‌جواب باقی می‌ماند که چرا برخی از سیاسیون که امروز در تشییع امیر انتظام شرکت کرده‌‌اند روزی به او جاسوس می‌گفتند؟! اگر به ضم آنها و اسناد منتشر شده انتظام جاسوس است پس چرا نظرشان تغییر کرده و اگر نبود چرا آن روز نگفتند؟!

 جوان: پرسش امروز ما
آن همه دعوا و علیه هم گویی و علیه هم نویسی عباس عبدی و امیرانتظام چه بود و اینک تسلیت بنت عبدی‌خان از چه سنخی است؟
طبق ادعای امیرانتظام، عبدی بازجوی او بوده و به او فحاشی کرده، اینک دخترک عبدی با چه رویی و کدامین ریا دارد چهره متهم پدر خویش را بزک می‌کند؟
خاتمی چرا سال‌ها پیش در نامه معروف به بازرگان هر چه ناسزاوار بود نثار امیرانتظام کرد و اینک برای همسر مرحوم به‌زعم خودش (فقید سعید) پیام تسلیت آن‌چنانی می‌فرستد؟!
اصلاً اصلاح‌طلبان که خود متهم ردیف اول تندروی‌های دهه شصت‌اند، چگونه رویشان می‌شود اینک به انتقاد از حصر و حبس امیرانتظام بپردازند و وااسلاما سر بدهند؟
مگر سنجاقی که امیرانتظام روی کرواتش می‌زد، سوزنی در چشمان آقای موسوی نبود؟
مگر شیخ مهدی کروبی نبود که خیانت‌های نهضت آزادی را افشا می‌کرد و فلان و فلان؟!
‌پس چه شد؟ و اینک تسلیتها و همدردی‌ها و توپ در میدان فلانی و فلانی و فلانی‌ها انداختن چه صیغه‌ای است، وقتی تولید ظلم با خود همین‌ها بوده؟... ها...؟!

روزنامه‌های باند روحانی نسبت به وخامت اوضاع نظام و بحران بی‌راه‌حلی مقامات حکومتی و تداوم فساد اقتصادی هشدار داده‌اند:
ابتکار: گرفتار بی‌تصمیمی شده‌ایم
این روزها هر چه می‌گذرد و «تصمیم» نمی‌گیریم، گرهِ مشکلات کورتر می‌شود. شوربختانه هیچ علائمی که نشان دهد فردا وضع بهتر از امروز خواهد شد وجود ندارد. هیچ‌کس سهم مسئولیتش را در مقابلِ بحرانها و تغییرطلبیِ مردم نمی‌پردازد.
همه ارکانِ قدرت در برابرِ تغییر، سخت‌جانی می‌کنند. هیچ قوه‌ای و هیچ بخشی از قدرت، برای این تغییرات پیش‌قدم نمی‌شود. در سایه این مسئولیت‌ناپذیری، هر روز بحرانهای ما بغرنج‌تر می‌شود. بحرانهای اقتصادی و سیاسی، به پهنه‌های اجتماعی کشیده شده است. سقوطِ روزافزونِ دارایی‌های ملت، جامعه را کم‌طاقت کرده است. این وضعیت به بحرانهای اخلاقی نیز دامن زده، چندان که در میان جامعه رفتارهای بی‌رحمانه تولید کرده است!... ما اکنون باید تصمیم بگیریم. کشور دیگر تابِ تحملِ این پایه از ناکارآمدی را ندارد.
جهان صنعت: رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران:گفتند به‌ هیچ‌وجه از ارز صحبت نکنید
حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) می‌گوید: اگر شما مافیای صنف‌های دیگر را پیدا کردید؛ مافیای این صنف را هم می‌توانید پیدا کنید. در حال حاضر یک تجارت مافیایی در حال انجام است.»
چند روز قبل می‌خواستم درباره مسایل ارزی در تلویزیون صحبت کنم؛ اما به من گفتند ارز خط قرمز ماست و به‌هیچ‌وجه درباره آن صحبت نکنید. چرا نباید شفاف‌سازی صورت گیرد

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد