۱۳۹۷ تیر ۱۷, یکشنبه

مردم برازجان ;«دشمن ما همینجاست؛ همش میگن آمریکاست





مردم برازجان ;«دشمن ما همینجاست؛ همش میگن آمریکاست



شمار زیادی از شهروندان برازجان در استان بوشهر روز شنبه، ۱۶ تیرماه، در اعتراض به «کمبود آب» و «بی‌نظمی در توزیع» آن در این منطقه تجمع کردند و علیه مقام‌های رسمی این استان شعار دادند.
این تجمع پس از اعتراض‌های خیابانی روزهای گذشته در خرمشهر و آبادان در اعتراض به شوری و قطعی آب برگزار شد. به دنبال اعتراض در این دو شهر، ده نفر بازداشت و ۲۵ نفر دیگر نیز به اتهام هایی چون «دعوت مردم به آشوب و سوءاستفاده از مطالبات مردمی» در این مناطق «شناسایی» شدند.
وب‌سایت محلی «فکر شهر» نوشت که «بی‌آبی چند روزه» شنبه شب، ۱۶ تیرماه، «هزاران تن» از مردم برازجان را به خیابان کشاند.
این تجمع، حدود چهار ساعت ادامه داشت و «چندین هزار نفر از مردم برازجان… در یک میدان جمع شدند و به… بی‌کفایتی و ناکارآمدی مسئولان اعتراض کردند. شعار می‌دادند و آب می‌خواستند.»
«فکر شهر» از حضور گسترده نیروهای پلیس دشتستان در این تجمع خبر داده و نوشت که برخی از مسئولان این شهرستان، از جمله امام جمعه برازجان و مقام‌های فرمانداری هم به محل تجمع آمدند که «با اعتراض مردم مواجه شده و مجبور به ترک محل شدند.»
به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا،‌ معاون فرمانداری دشتستان با حضور در میان تجمع کنندگان تلاش کرد برای آنها اقدام‌های انجام‌شده جهت رفع مشکل آب را توضیح دهد، اما تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی مانع از سخنرانی او شدند.
بر اساس فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی٬ معترضان شعار می‌دادند: «اگر فرماندار نیاد – امشب قیامت میشه»، «یه دزدی ام کم بشه – مشکل ما حل میشه» و «دشمن ما همینجاست؛ همش میگن آمریکاست.»
بر اساس این گزارش، به دنبال کم‌آبی استان بوشهر و شهرستان برازجان، روز گذشته، هیئتی از وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب ایران برای بررسی موضوع به استان بوشهر اعزام شده‌اند.
جمعه گدشته نیز حسن مصلح، امام جمعه برازجان در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود که «باید به هر طریق ممکن مشکل آب مردم شهرستان دشتستان حل شود.»
آب شهرستان دشتستان از تصفیه خانه بوشیکان در استان فارس تامین می‌شود که به دلیل خشکسالی طولانی مدت، میزان انتقال آب از خط آبرسانی یادشده کاهش چشمگیری یافته است.
محمدباقر سعادت، نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «فکر شهر»، مقام‌های مربوطه محلی را به دلیل بروز مشکلات در زمینه تامین آب شهروندان به «تعلل» متهم کرده و گفته است: «مردم حق دارند عصبانی باشند و حتی فحش دهند.»
به گفته وی، مشکل اصلی کمبود آب در دشتستان، وجود بیش از «۳۰ پمپ قوی آب» در مسیر رودخانه از کازرون به برازجان است که از سوی شماری از «باغداران» با استفاده از تاریکی شب و به منظور استفاده «غیرمجاز» از آب نصب شده است.
آقای سعادت فرماندار کازرون را متهم کرد که با وجود صدور حکم جمع‌آوری این پمپ‌ها، چون «بومی اطراف کازرون است… خودش را درگیر نمی‌کند.»
آن‌ طور که وب‌سایت فکرشهر نوشته، برخی محلات برازجان، بیش از ده روز است که «قطره‌ای آب در لوله‌های خود ندیده‌اند… روزهاست حمام نرفته‌اند، ظرف نشسته‌اند و غذا هم نمی‌پزند…. دردسر اصلی هم برای کسانی است که بچه کوچک دارند و… گرما و بی‌برقی هم که بیداد می‌کند.»
خردادماه سال جاری نیز قطعی آب در دمای بالای ۵۰ درجه در برازجان، موجب شد شماری از شهروندان برازجانی مقابل اداره آب این شهر تجمع کرده و با رئیس آب و فاضلاب این منطقه «درگیری لفظی» پیدا کنند.
بحران آب در ایران با توجه به افزایش دمای هوا در روزهای تابستان، بسیاری از مناطق کشور را به صورت جدی درگیر کرده و منجر به قطعی برق و توزیع آب با تانکر در برخی از نقاط شده است.
آن‌ طور که عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض «بی‌آبی» قرار دارند و سرانه آب در سال جاری خورشیدی٬ از شرایط بحرانی نیز عبور کرده است.
پیش از این نیز رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران، سال ۹۷ خورشیدی را سخت‌ترین سال از نظر تامین آب در کشور طی نیم قرن اخیر دانسته و هشدار داده بود که ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۵ میلیون نفر امسال در وضعیت تنش آبی قرار دارند.
مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد