۱۳۹۷ تیر ۲۳, شنبه

مریم فرجی از معترضان دی‌ماه ۹۶ «ناپدید» شده است، مردم میگویند سپاه پاسداران اورا سربه نیست کرده است



مریم فرجی از معترضان دی‌ماه ۹۶ «ناپدید» شده است، مردم میگویند سپاه پاسداران اورا سربه نیست کرده است



از مریم فرجی، دانشجویی که در اعتراضات سراسری دی‌ماه سال گذشته بازداشت شده بود هشت روز است که خبری در دست نیست. خانواده و وکیل او نیز اطلاعی در این‌باره ندارند. وکیل او احتمال داده که او را به قتل رسانده‌اند.
مریم فرجی
مریم فرجی
مریم فرجی، دانشجوی کُرد ۳۳ ساله رشته مدیریت بین‌الملل و مدیر مالی یک شرکت در شهریار واقع در استان تهران، دی‌ماه سال گذشته دستگیر و ۱۰ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی شد. او اهل سرپل ذهاب در استان کرمانشاه و ساکن کرج است.
۱۹ فروردین سال جاری دادگاه بدوی او را به سه سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.
اکنون او هشت روز است که از خانه خارج شده و بدون آن‌که خبری از خود بدهد ناپدید شده است.
محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع مریم فرجی پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه، گفت موکلش با سپردن وثیقه آزاد شده بود و از روز پنج‌شنبه گذشته از خانه خارج شده و خبری از او نیست. حتی تلفن همراه او نیز خاموش است.
محمدحسین آقاسی در پیام‌های توئیتری خود احتمال داده که موکلش به قتل رسیده است، او در همین حال چند بار تأکید کرده که قتل فرجی «مطلقاً متوجه مقامات و مراجع قانونی نیست.»
او در یکی از این پیام‌ها نوشت: «خانم فرجی در بازداشت نبوده بلکه با وثیقه آزاد بوده، روز پنج‌شنبه گذشت از خانه خارج شده و تاکنون اثری از او به‌دست نیامده به این دلیل با خانواده‌اش به این نتیجه رسیدیم که احتمالاً به قتل رسیده. انتشار مطلب با عکس برای به‌دست آوردن اطلاعی از او بود. هیچ نهاد و مقامی در مظان اتهام نیست.»
برخی از سایت‌های کردی، از جمله سایت «سازمان حقوق بشری هەنگاو»، چند روز پیش نوشته بودند که مریم فرجی، پنج‌شنبە ۱۴ تیر توسط نیروهای امنیتی ایران در کرج بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل شده است.
با این حال خانواده فرجی گفته‌اند که نام مریم در فهرست بازداشتی‌های سپاه پاسداران یا وزارت اطلاعات و دیگر زندان‌ها نبوده است.
برخی از گزارش‌های غیرموثق از یافتن خودرو او که جسدی نیز در آن پیدا شده خبر داده‌اند.
اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ از روز هفتم دی ‌‌در مشهد آغاز شد و به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش پیدا کرد. شمار کل بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر به گفته منابع رسمی ۴ هزار و ۹۷۲ نفر بود و دست‌کم ۲۷ نفر نیز در جریان سرکوب این اعتراض‌ها کشته شدند.
پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۱۹ تیر اعلام کرد که در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و پس از آن ۱۵۰ دانشجو بازداشت شدند. منابع رسمی از ارائه یا تأیید این آمار سر باز می‌زنند.

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد