۱۳۹۷ مرداد ۳, چهارشنبه

معاون دادستان کل رژیم: تلگرام هرگز رفع فیلتر نخواهد شد



معاون دادستان کل رژیم: تلگرام هرگز رفع فیلتر نخواهد شد



معاون قضایی دادستان کل رژیم ضمن شایعه خواندن رفع فیلتر تلگرام اعلام کرد این پیام‌رسان «هرگز» رفع فیلتر نخواهد شد.
عبدالصمد خرم‌آبادی در واکنش به رفع فیلتر تلگرام، آن را شایعه خواند و در کانال شخصی خود نوشت: «تلگرام هرگز رفع فیلتر نخواهد شد. شایعه بی‌اساس رفع فیلتر تلگرام که به‌منظور تنفس مصنوعی به پیکر نیمه جان این شبکه هر از چندگاهی منتشر می‌شود، نمی‌تواند روند مهاجرت مردم به پیام رسانهای داخلی را متوقف کند».
خبرگزاریهای حکومتی به‌نقل از دبیر شورای عالی فضای مجازی رژیم گزارش کرده بودند این احتمال وجود دارد که تلگرام رفع فیلتر شود.
لازم به یادآوری است که در اردیبهشت ماه سال جاری، دادستانی رژیم در تهران دستور قضایی مسدود کردن تلگرام را صادر و اعلام کرد که شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی از «تاریخ ۱۰اردیبهشت ۱۳۹۷ مکلف به مسدودسازی وب سایت و اپلیکیشن» تلگرام هستند.
همچنین در همین ایام دادستانی کل رژیم اعلام کرده بود که فیلترینگ اینستاگرام نیز در دستور کار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

قضاییه خامنه‌ای رسماً دستور فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام را صادر کرد

رسانه‌های حکومتی نوشتند: «بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران از کلیه ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت، خواسته است که از روز دوشنبه ۱۰اردیبهشت نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام کنند».
قضاییه خامنه‌ای به صراحت علت این تصمیم را نگرانی از استفاده قیام‌کنندگان از شبکه پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد و مدعی شد:‌ «با توجه به اعلام شکایات متعدد علیه شبکه اجتماعی تلگرام که با سرمایه‌گذاری خارجی و بدون رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی اقدام به فعالیت غیرقانونی و بی­ضابطه در فضای مجازی کشور نموده و این اقدامات بستر امنی برای فعالیت گروه ­های تروریستی بین­المللی گردیده و همچنین اقدامات گروهک‌های معاند در اغتشاشات دیماه ۱۳۹۶و بسیاری از اقدامات ضدامنیتی دیگر از طریق این پیام‌رسان سازماندهی و هدایت شده است، دستور مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام صادر و اعلام می­گردد. تخلف از اجرای این دستور مستوجب تعقیب کیفری خواهد بود».

فیلترینگ تلگرام برای جلوگیری از گسترش اعتراضات مردم

روز ۱۲فروردین ۹۷ دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران طی اطلاعیه‌یی اعلام کرد:
فاشیسم دینی حاکم بر ایران با تشدید محدودیتهای اینترنتی و مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام،به‌خیال خود از شعله‌ور شدن قیام و گسترش خیزشها و اعتراضات مردمی که همه روزه در نقاط مختلف کشور جریان دارد، جلوگیری کند.
خامنه‌ای در روز ۲۲خرداد سال گذشته در دیدار با سردمداران نظام گفت: «در فضای مجازی، آنچه از همه مهمتر است، شبکه ملی اطلاعات است. متأسفانه در این زمینه کوتاهی شده؛ این‌که ما به‌عنوان این‌که نباید جلوی فضای مجازی را گرفت، در این زمینه‌ها کوتاهی کنیم، این مسأله‌یی را حل نمی‌کند و منطق درستی هم نیست... ما چرا باید اجازه بدهیم آن چیزهایی که برخلاف ارزشهای ما است، برخلاف آن اصول مسلمه ما است، در داخل کشور توسعه پیدا کند... بنابراین، مسأله شبکه ملی اطلاعات هم خیلی مهم است».
مقاومت ایران عموم مردم به‌ویژه جوانان را به اعتراض به محدودیتهای اینترنتی و بستن تلگرام فرامی‌خواند و ازشورای امنیت ملل ‌متحد و کشورهای عضو و ارگانهای ذیربط بین‌المللی مانند اتحادیه بین‌المللی ارتباطات ITU می‌خواهد این راهزنی اینترنتی و سرکوب ارتباطاتی را که نقض بسیاری از معاهدات بین‌المللی است، قویاً محکوم نموده و الزامات لازم برای برخورداری مردم ایران از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را فراهم سازند.

موضعگیری وزارت‌خارجه آمریکا علیه فیلتر کردن پیام‌رسان تلگرام در ایران


وزارت‌خارجه آمریکا روز ۱۲اردیبهشت ۹۷ علیه فیلتر کردن پیام‌رسان تلگرام در ایران موضعگیری کرد. این موضعگیری در تلگرام وزارت‌خارجه آمریکا به زبان فارسی درج شده است که در زیر می‌آید:
وقتی حکومتی جریان اینترنت را کنترل می‌کند، کسب و کارها آسیب می‌بینند.
هر تجارتی، از گلفروشی سر خیابان گرفته تا استارت آپی که از گاراژ خانه‌یی آغاز شده باشد، با کمک یک اینترنت باز و آزاد فرصت رشد می‌یابد.
یک بازار رقابتی آزاد با مداخله حداقلی دولت محفوظ می‌ماند. زمانی که اینترنت برای اولین بار در دهه ۹۰شکل می‌گرفت، یک رئیس‌جمهور از حزب دموکرات و کنگره‌ای با اکثریت حزب جمهوریخواه توافق کردند که « بازار رقابتی و آزاد آن زمان را برای اینترنت محفوظ نگه دارند... رها از مقررات ایالتی و فدرال.» آن اصل فراجناحی تا به امروز پابرجا مانده و بر اساس آخرین داده‌های دولتی، به کسب و کارهای آمریکایی کمک کرده است تا در سال ۲۰۱۷ به میزان ۴۵۳.۵میلیارد دلار فروش اینترنتی داشته باشند.
اما بنا بر گزارشی از یک سازمان غیردولتی برای ترویج دموکراسی، حقوق‌بشر و آزادیهای سیاسی با عنوان "خانه آزادی"، در سراسر دنیا، آزادی اینترنت برای هفتمین سال متوالی رو به افول گذاشته است. به‌طور مثل، ایران از میان ۶۵کشوری که بیشترین جمعیت کل اینترنت دنیا را تشکیل می‌دهند در قعر این جدول و در رتبه ۶۲قرار گرفت.
حکومت ایران کارآفرینان را مجبور می‌کند از استفاده از آپ‌های اینترنتی پرطرفدار دست بکشند. این کار همچنین باعث تعطیلی هزاران کسب و کار کوچکی می‌شود که به اینآپ‌ها وابسته‌اند.

روی آوردن بیشتر مردم به پیام‌رسان تلگرام

از هر ۵نفری که در ایران از اینترنت استفاده می‌کنند ۴نفر از اپ تلگرام استفاده می‌کنند تا اخبار را دنبال کنند، با خانواده و دوستانشان چت کنند و کسب و کارهایشان را بسازند. اما آن کسب و کارها اکنون به دردسر افتاده‌اند. در روز ۳۰آوریل، دادسرای فرهنگ و رسانه تهران اعلام کرد که دستور مسدود کردن کامل وب‌سایت و اپلیکیشن شبکه پیام‌رسان تلگرام را ابلاغ کرده است. این دستور بر زندگی میلیونها نفر تاثیر می‌گذارد. در حال حاضر، ۴۵میلیون نفر از جمعیت ۸۰میلیونی ایران به اینترنت دسترسی دارند. این آمار از اتحادیه بین‌المللی مخابرات، سازمانی وابسته به سازمان ملل، به‌دست آمده است.
این اولین باری نیست که حکومت ایران اینترنت را مسدود می‌کند. در اواخر دسامبر تا اواسط ژانویه ۲۰۱۸، در تلاش برای ممانعت از پیوستن مردم به اعتراضات، مقامات جمهوری اسلامی تلگرام و اینستاگرام را مسدود کردند. این حمله علیه آزادی بیان تاثیر دیگری را نیز به همراه داشت: اخلال در وضعیت معیشت صدها هزار ایرانی.
بنا‌ به‌گفته مقامی در وزارت ارتباطات، ۱۸۰۰۰۰خانواده در ایران به کسب و کارهای اینترنتی وابسته هستند. عباس باغبان، طراح اپ در ایران، به سایت خبری ترند گفت که کانالهای تلگرامی می‌توانند به‌عنوان فروشگاههای مجازی عمل کنند. به‌گفته باغبان، مسدود کردن دسترسی به این آپ‌ها نهایتاً باعث می‌شود این دسته از کارآفرینان شغلشان را از دست بدهند. او تخمین می‌زند که یک میلیون نفر از طریق کسب و کارهای اینترنتی در ایران به تجارت می‌پردازند.
سخنگوی وزارت امور خارجه، هدر نوئارت، اویل امسال گفت: « وقتی کشوری شبکه‌های اجتماعی را مسدود می‌کند، می‌پرسیم، از چه می‌هراسید؟»

مطالب مرتبط:

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد