۱۳۹۷ مرداد ۵, جمعه

در راستای تحریم های ایران -پالایشگاه بزرگ نفت هندوستان پترولیوم کورپ (HPCL) از خرید نفت خام از ایران صرف‌نظر کرده است




در راستای تحریم های ایران -پالایشگاه بزرگ نفت هندوستان پترولیوم کورپ (HPCL) از خرید نفت خام از ایران صرف‌نظر کرده است

سه منبع به خبرگزاری رویترز خبر داده‌اند که پالایشگاه بزرگ نفت «هندوستان پترولیوم کورپ» (HPCL) پس از آنکه شرکت بیمه آن از تحت پوشش قراردادن محموله نفت ایران بدلیل تحریم‌های آمریکا امتناع کرد، از خرید نفت خام از ایران صرف‌نظر کرده است.
آن‌طور که رویترز گزارش کرده تصمیم این پالایشگاه دولتی که سومین شرکت واردکننده بزرگ نفتی هند است، در ماه جاری میلادی اتخاذ شده و این سه منبع نیز بدلیل «حساسیت» موضوع، ترجیح داده‌اند که ناشناس بمانند.
این پالایشگاه بیمه خود را در ماه ژوئیه تمدید کرده، اما بر اساس قوانین جدید، شرکت بیمه‌کننده حوادث احتمالی مرتبط با نفت خریداری‌شده از ایران را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.
پالایشگاه نفت «هندوستان» قصد داشته در اوایل ماه جاری میلادی، یک میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد کند و وقتی موفق به فروش آن به خریداران دیگر نشد، قرارداد خود را لغو کرد.
هند پس از چین، دومین خریدار بزرگ نفت ایران است و به گزارش رویترز، در صورتی که شرکت‌های بیمه‌کننده از بیمه‌کردن محموله‌های نفتی عازم این کشورها خودداری کنند، احتمال اتخاذ تصمیمات مشابه وجود دارد.
ایالات متحده آمریکا به‌دنبال اعلام خروج از توافقنامه برجام، قصد دارد بار دیگر از ماه نوامبر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را اجرایی کند.
بدنبال اتخاذ این تصمیم از سوی واشینگتن، در ماه ژوئیه قوانین شرکت بیمه یادشده نیز تغییر کرده و به همین علت قادر به بیمه‌کردن نفت ایران نبوده است.
بر اساس این گزارش، پالایشگاه «هندوستان» تنها ظرفیت روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت خام از ایران را دارد، اما احتمال دارد پالایشگاه‌های دیگر این کشور که دارای ظرفیت بیشتری هستند هم با مشکل مشابه مواجه شوند
پالایشگاه نفت «هندوستان پترولیوم کورپ» در عین حال به درخواست رویترز برای واکنش نسبت به این خبر پاسخ نداده است.
در صورتی که شرکت‌های نفتی تا روز چهارم نوامبر واردات نفت خام از ایران را به صفر نرسانند، از سوی آمریکا با مجازات روبه‌رو خواهند شد.
با این حال از آنجا که در حال حاضر نیز بانک‌ها، شرکت‌های ترابری دریایی و شرکت‌های بیمه، رابطه تجاری خود با ایران را متوقف کرده‌اند، مشکل خرید نفت خام از ایران، بسیار زودتر از چهارم نوامبر آغاز شده است.
هند طی سال گذشته به‌خاطر فشار بر ایران برای موافقت با عقد قرارداد توسعه میدان گازی «فرزاد ب» با این کشور، خرید نفت ایران را به‌شدت کاهش داد.
اما با اعلام موافقت ایران برای دادن این پروژه به شرکت‌های هندی، این کشور میزان خرید نفت را در سه‌ماهه اول سال جاری مالی هند که تقریباً همزمان با سال خورشیدی آغاز می‌شود، ۲۴ درصد افزایش داده و به ۶۴۷ هزار بشکه در روز رساند.
خبرگزاری رویترز پیشتر نیز از قول منابع کشتی‌رانی و صنعتی گزارش داده‌ بود به‌خاطر بازگشت تحریم‌های آمریکا، واردات نفت هند از ایران در ماه گذشته میلادی (ژوئن) نسبت به ماه پیش از آن ۱۵٫۹ درصد کاهش یافته و به ۵۹۲ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز رسید.
بر اساس این گزارش، کاهش خرید نفت از ایران در حالی است که هند طی ماه ژوئن، کل واردات نفت خود را بیش از ۱۰ درصد افزایش داد. آمریکا، جمهوری آذربایجان، مکزیک و تولیدکننده‌های خاورمیانه صادرات به هند را افزایش داده‌اند.
یکی از مشتریان عمده نفت ایران در هند نیز ۱۲ تیرماه گفته بود حتی برای قطع کامل واردات نفت ایران نیز مشکلی ندارد و گزینه‌های کافی را در این زمینه در اختیار دارد.
سانیجو سینگ، مدیر پالایشگاه «ایندین اویل»، در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفته اگر فروش نفت ایران فروکش کند، عربستان به تنهایی می‌تواند بخش عمده‌ای از کمبود بازارهای جهانی را جبران کنند.
مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد