۱۳۹۷ مرداد ۲۳, سه‌شنبه

بن‌بست خامنه‌ای در مقابل قیام مردمی، بحران اقتصادی و شکست برجام


بن‌بست خامنه‌ای در مقابل قیام مردمی، بحران اقتصادی و شکست برجام




خامنه‌ای روز دوشنبه ۲۲مرداد ۹۷ پس از مدتی سکوت و برای اولین بار پس از موج اخیر قیام به صحنه آمد و درباره مهمترین بحرانهای گریبان‌گیر رژیم هم‌چون قیامهای مردادماه،‌ بحران مرگبار اقتصادی و سقوط‌آزاد ارزش ریال و شکست برجام و مذاکره با آمریکا سخنرانی کرد.
خامنه‌ای در ابتدای سخنانش اشاره کرد که مجموعه‌ این بحرانها چیزی است که به‌عنوان بن‌بست رژیم‌ آخوندی توصیف می‌شود و گفت: « دشمن می‌خواهد القا کنه که کشور دچار بن‌بست است... خبیثانه تبلیغ می‌کنند که کشور به بن‌بست رسیده و هیچ راهی جز پناه بردن به فلان شیطان یا شیطان اکبر وجود ندارد. هر کسی که اعلام کند، ما به بن‌بست رسیده‌ایم، یا جاهل است یا حرف او خائنانه است».

موضعگیری خامنه‌ای در مقابل قیام مرداد

خامنه‌ای صریحاً‌ به جدیدترین موج قیام که از ۹مرداد در شهرهای مختلف شعله‌ور شد اشاره کرد. او «حوادث مرداد» را در ادامه قیام دیماه قرار داد و ضمن تکرار نسبت دادن اعتراضات مردم ایران به «آمریکاییها و صهیونیستها و سعودی‌ها» گفت‌:
«آنها برای ایجاد ناامنی در دیماه گذشته، چند سال فعالیت کرده بودند اما ملت با هوشیاری تحسین‌برانگیز، به میدان آمد و زمینه‌سازی‌های چند ساله آنها را به‌باد داد.
دشمنان سپس به سال ۹۷ دلبستند و برخی مقامات آمریکا گفتند ۶ماه دیگر خبرهایی از ایران خواهید شنید، منظور آنها همین حوادث مرداد بود که با وجود هزینه‌های فراوان مالی و سیاسی دشمنان این‌گونه محدود از آب درآمد».
از خلال این اظهارات خامنه‌ای در مورد قیامی که به مدت یک هفته در تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، قهدریجان و... با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» ادامه داشت می‌توان علت به صحنه آمدن خامنه‌ای وموضع‌گیری در مورد بحران‌هایی که برای مدتها در مقابل آنها سکوت اختیار کرده بود را درک کرد. وحشت از گسترش قیام و هراس از جو انفجاری جامعه است که ولی‌فقیه را به صحنه کشانده تا تلاش کند اوضاع را تحت کنترل نشان دهد، بن‌بست را نفی کند، قیامها را محدود و سرکوب‌شده قلم بدهد، در بوق تبلیغاتی نمایش مبارزه با فساد بدمد و به این وسیله تلاش کند ناامیدای که سراپای بدنه و رأس رژیم را فراگرفته است مهار کند و به آنها دلداری بدهد که «نظام از این مرحله عبور خواهد کرد». بخش اعظم سخنان خامنه‌ای صرف همین روحیه دادن به بدنه «ناامید» و گردانندگان این نظام «در بن‌بست» شد. او از جمله گفت:
«(دشمن) القای ناامیدی می‌کند، مردم را دچار سرگردانی می‌کند... دشمن می‌خواهد القا کند که کشور دچار بن‌بست است. من حرفم این است. من می‌گویم در کشور هیچ بن‌بستی وجود ندارد...
نباید مردم را ناامید کرد. گاهی در یک روزنامه یا در یک برنامه تلویزیونی و رادیویی، به‌گونه‌یی سخن گفته می‌شود که گویا همه درها بسته است؛ در حالی که این‌گونه نیست... نظام هم‌چنان‌که تا به‌حال از مراحل سختی عبور کرده است، از این مرحله نیز که آسان‌تر از مراحل قبلی است، عبور خواهد کرد».

اعتراف خامنه‌ای برای اولین بار:‌ برجام اشتباه بود 

خامنه‌ای ضمن رد مذاکره با آمریکا برای اولین بار با صراحت اعلام کرد «مذاکرات برجام اشتباه بود». به گزارش خبرگزاری رسمی رژیم، وی در مورد مذاکرات برجام گفت: «در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند».
خبرگزاری‌های اصلی رژیم این بخش از حرف‌های خامنه‌ای را پس از مدت کوتاهی پس از انتشار، حذف کردند.
اما در برخی از توئیت‌های رسانه‌های حکومتی و در گزارشهای روزنامه‌های رژیم مانند دنیای اقتصاد این جمله منتشر شده است.

اعتراف خامنه‌ای به وحشت‌زدگی رژیم: ما یک مشت ترسو داریم 

ولی‌فقیه ارتجاع در مورد احتمال جنگ و مذاکره با آمریکا تأکید کرد: «جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد».
خامنه‌ای گفت: «شبح جنگ را بزرگ می‌کنند برای این‌که یا ملت را بترسانند یا ترسوها را بترسانند. چون بالاخره ما یک مشت ترسو هم داریم دیگر... اما جنگی نخواهد شد. جنگ نخواهد شد. مطمئناً. به‌طور خلاصه در دو کلمه به ملت ایران بگویم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد».
تأکید خامنه‌ای بر نفی کامل احتمال جنگ، خط بطلانی بر دعاوی کسانی است که برای کمک‌رسانی به رژیم تاکنون تلاش می‌کردند سیاست قاطع در برابر این رژیم تروریستی را به‌مثابه جنگ قلمداد کنند و از چشم‌انداز جنگ به‌عنوان ابزاری برای نجات این رژیم از سرنگونی محتوم استفاده کنند.

اعتراف به بحران مرگبار اقتصادی

ولی‌فقیه ارتجاع که نهادهای تحت کنترلش بر ثروتهای نجومی و منابع ملی چنگ انداخته‌اند و عامل اصلی فساد و نابودی اقتصاد ایران هستند، به‌نحو مسخره‌یی تلاش کرد مشکلات اقتصادی را به گردن مجریان و دولتهای تحت‌امر خودش بیاندازد و مدعی مبارزه با فساد شد. او با اشاره به بحران سقوط آزاد ارزش ریال گفت: «عامل این حوادث تحریم نیست مشکلات داخلیست. این را بسیاری از مسئولان گفتند. کارشناسان هم تقریباً بر این معنا هستند. نه این‌که تحریمها اثر ندارد. چرا تحریمها هم اثر دارد اما عمده تأثیر مربوط به‌ عملکرد ماهاست... کارهایی که حتماً باید انجام بگیرد، مقابله با فساد است. این نامه‌یی که رئیس محترم قوه قضاییه پریروز به ما نوشتند ما هم جواب دادیم و تأکید کردیم این یک گام مهم، مثبتی است برای مقابله با فساد و مفسد».

هدف از مبارزه با فساد چیست؟ 

سخنان خامنه‌ای در رابطه با فساد در ادامهٔ همان نمایشی بود که در بحبوحه بحران ارز و جهش‌های قیمت ارز با بگیر و ببندهای مقطعی دلالان خرده‌پا شروع شد. بعد برکناری رئیس بانک مرکزی، بعد نامه‌ آخوند لاریجانی و جواب خامنه‌ای و...
این نمایش‌ها حاکی از این است که خامنه‌ای بسیار از خشم و اعتراضات مردم از این همه فساد و دزدی وحشت کرده و می‌خواهد با این کارها آبی روی آتش مردم بریزد.
خامنه‌ای در همین سخنرانی از یک طرف می‌گوید فساد اژدهای هفت‌سر است ولی از طرف دیگر، طوری صحبت می‌کند که فساد، آن طوری هم که می‌گویند فراگیر و عمیق نیست؛ خطاهایی صورت گرفته و قوه قضاییه هم دارد اقدام می‌کند.
دوگانه‌گویی خامنه‌ای تنها به این موضوع محدود نمی‌شود، درباره هر موضوعی که حرف می‌زند به همین ترتیب دوگانه‌گویی می‌کند و ضدونقیض حرف می‌زند.
علتش بن‌بستی است که رژیم در همه زمینه‌ها از برجام و مذاکره با آمریکا و رابطه با اروپا و FATF و عملکرد دولت روحانی و فساد فراگیر در رژیم و... با آن مواجه است. در نتیجه ناگزیر از اجرای این قبیل نمایش‌ها می‌شود.
همه می‌دانند که رأس فساد در ایران خود خامنه‌ای و نهادهای وابسته به او، بنیادهای غارتگر، سپاه پاسداران و قوه قضاییه و دولت و مجلس و مانند اینها یعنی رأس بالایی نظام است. مگر متصور است که خامنه‌ای یا قوه قضاییه، علیه خودش اقدام کند و دست خودش را قطع کند؟!
از طرف دیگر همان‌طور که مهره‌ها و رسانه‌های رژیم به کرات اعتراف می‌کنند فساد در این رژیم نهادینه و سیستمی است و مانند جریان خون در یک ارگانیسم است. ساز و کار رژیم با فساد تنظیم و عجین شده است و اگر چرخه فساد لنگ شود، این رژیم متوقف می‌شود.

علت، توطئه دشمن است یا عملکرد غلط مسئولان؟ 

این که خامنه‌ای در این مرحله برخلاف قبل، تحریم‌ها و عنصر خارجی را عمده نمی‌کند، علتش
اولا این است که افتضاح عملکردهای اخیر دولت روحانی آن قدر نمایان است که اگر آن را انکار کند خودش را مسخره کرده.
دوم این‌که اگر بگوید تحریم‌ها علت اصلی است، این همان دستگاه باند روحانی است که می‌گویند پس باید برویم پای مذاکره و مسائلمان را با آمریکا حل کنیم.
ثالثاً مهم‌تر از این دو، اگر بگوید علت اصلی تحریم‌هاست، تحریم‌هایی که هنوز نیامده و رژیم هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، دل نیروهای رژیم به‌کلی خالی می‌شود که وای! وقتی خبر شروع تحریم‌ها چنین زلزله‌ای در رژیم و اقتصاد ایجاد کند! وقتی خودش واقع شود، چه به روز رژیم خواهد آمد؟؟!
با این وجود خامنه‌ای که وحشت دارد هر گونه تغییری در وضع موجود انفجار اجتماعی را تسریع کند، به حمایت از دولت روحانی دست زد و گفت: «آنها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش‌آفرین هستند. دولت باید سر کار بماند و با قدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد».

سخنان خامنه‌‌ای نشان‌دهنده بن‌بست رژیم

سخنان خامنه‌ای، ولی‌فقیه رژیم آخوندی، در روز دوشنبه ۲۲مرداد، بعد از مدتها سکوت نشان داد که هیچ راه‌حل و برون رفتی از بن‌بست مرگباری که سراپای رژیمش را فراگرفته است، ندارد.

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

قیام سراسری مرداد 97 ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  سرنگونی #  اتحاد