۱۳۹۷ مهر ۹, دوشنبه

فرانسه: تعهد ایران به برجام کافی نیست



فرانسه: تعهد ایران به برجام کافی نیست

روزنامه الشرق الاوسط(لندن) ۸/۷/۹۷ : « جزئیات دیدار لودریان با ظریف در نیویورک
فرانسه: ایران باید بپذیرد که با آمریکا وارد مذاکره شود
پاریس: میشال ابونجم
منابع سیاسی فرانسوی، از برگزاری مذاکراتی با ایران پیرامون توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، خبر دادند.
به گزارش الشرق الأوسط، این مذاکرات پیرامون مسائلی است که امضاکنندگان آنها را ضروری برشمرده‌اند. از جمله این موضوعات آینده توافق هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۲۵ ، مهار برنامه‌های موشکی ایران و سیاست منطقه‌ای آن است.
این منابع سیاسی عالی‌رتبه همچنین عنوان کردند این مذاکرات در قالب چارچوبی جامع و براساس دستور کار مشخصی صورت نمی‌گیرد ولی به شکلی اعمال می‌شود تا آنچه که لازم است ایران بداند از طریق این مذاکرات به او فهمانده شود.براساس گفته این منابع، پیامی که باید به مسئولان ایرانی برسد به این شکل خلاصه می‌شود پایداری شما بر توافق هسته‌ای هدیه شما به ما نیست بلکه در جهت منافع خود شما است ولی این توافق برای همکاری جهان با شما به تنهایی کافی نیست چرا که دنیا عوض شده است.در رابطه با دولت آمریکا و خروج آن از توافق هسته‌ای توسط دونالد ترامپ نیز گفته شد: باید بپذیرید که براساس مفاد چهارگانه توافقنامه، برای تکمیل آن وارد مذاکره شوید.این منابع از پیامی هشداردهنده در خصوص پیشنهاد فرانسوی- اروپایی خبر دادند. متن این پیام حاکی است که این پیشنهاد تنها راه جلوگیری از رویاروئی با ایالات متحده آمریکا خواهد بود و پذیرفتن آن به نفع شماست همان‌طور که به نفع ما نیز هست.از سوی دیگر، یک بیانیه گروهی از طرف کشورهای پایبند به توافق هسته‌ای با ایران (فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) به ایالات متحده آمریکا صادر شد که این منابع سیاسی آن را این‌گونه خلاصه کردند سیاست آمریکا که قائم بر اعمال فشار به ایران است موفق عمل نخواهد کرد و به جای آن باید شیوه دیگری که تلفیقی از فشار و مذاکره است اتخاذ شود چرا که نباید فقط به فشار، مجازات و تهدید تکیه کرد.فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی حاضر نیستند که از سیاست‌شان با ایران به عنوان ضعف یاد شود چرا که مواضع آنها دلائل مختلفی دارد.
مهم‌ترین دلائل آنها این است که توافق هسته‌ای بهترین راه در جهت تعیین یک چارچوب برای برنامه هسته ای ایران است. همین‌طور با بازرسی‌های سخت می‌توان مانع دسترسی ایران به اورانیوم برای غنی سازی هسته‌ای شد.
این منابع با بیانی تهدیدآمیز گفته‌اند که اگر ایران به اورانیوم دست پیدا کند، قدرت ساخت بمب هسته‌ای را دارد.
دلیل دیگر این کشورها برای مواضع سیاسی خود با ایران، پافشاری آنها برای داشتن زمانی کافی است تا در صورت خروج ایران از توافق هسته‌ای و فعال شدن برنامه هسته‌ای آن، بتوانند جواب آن را به درستی بدهند.

میان واشنگتن و دیگر کشورها در خصوص اهدافی که ایران باید آنها را محقق کنند توافق وجود دارد اما راه و روش آنها برای این کار یکی نیست.به گفته این منابع سیاسی عالی‌رتبه، سیاست واشنگتن نتایج مثبتی در پی نخواهد داشت بلکه فقط باعث ایجاد تنش در منطقه خواهد شد. از سوی دیگر باعث قدرتمند شدن نیروهای افراطی در دولت ایران می‌شود که سپاه در رأس آنها است.فرانسه سیاست ایران را سیاستی نظامی می‌داند که به‌وسیله نیروهای سپاه در سوریه، عراق، یمن، افغانستان و… اعمال می‌شود. به همین دلیل معلوم نیست که فشارهای واشنگتن نتیجه بدهد و باعث عقب روی این نیروها از این کشورها شود. یا حتی این فشارهای اقتصادی نیز معلوم نیست که باعث شود ایران از موقعیت‎‌های استراتژیکی که در این کشورها به دست آورده دست بکشد.نیروهای سپاه اهمیتی به مسائلی همچون رشد اقتصادی نمی‌دهند بلکه تنش آنها با واشنگتن باعث بالارفتن وزنه آنها در داخل کشور می‌شود اتفاقی که باعث سلطه آنها بر اقتصاد ایران و ایجاد اختلال در سیاست داخلی آن خواهد شد.از این رو، اروپایی‌ها از آمریکا می‌خواهند که با آنها همسو شود. ولی آمریکا به هیچ عنوان تن به مذاکره نمی‌دهد و راهی را می‌رود که منجر به تحقق خواسته‌های ایران می‌شود.این منابع سیاسی فرانسوی اعتراف می‌کنند که با پیشنهاد خود سعی در قانع کردن آمریکا ندارند چرا که آنها از راهی که در پیش گرفته‌اند مطمئن هستند.در واقع آنها می‌خواهند به واشنگتن بفهمانند که وارد جنگ علیه ایران نمی‌شوند بلکه تدابیری اقتصادی و مالی اتخاذ می‌کنند که باعث شود به مفاد توافقنامه پایبند بمانند و از آن در جهت منافع خود استفاده کنند.اما در این میان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی به ایران گوشزد می کنند که حاضر نیستند برای پایبند ماندن ایران به توافق هسته‌ای، تمام خسارت‌هایی که به سبب تحریم بر او وارد می‌شود را جبران کنند. زیرا محافظت از توافقنامه مسئولیتی گروهی است که شامل چین و روسیه نیز می شود.بنابراین دیدگاه فرانسه و کشورهای اروپایی نسبت به اختلافات ایران و واشنگتن چنین است. علیرغم اینکه تحریم‌های واشنگتن کار خود را می کند و مانع از ادامه فعالیت شرکت‌های اروپایی با ایران شده است اما آنها از ایران می‌خواهند به این توافقنامه پایبند بماند و علیرغم واکنش‌های آمریکا همه مفاد آن را اجرا کند.اما این منابع فرانسوی هشدار داده‌اند که اگر ایران حتی کمی به تعهدات خود پایبند نماند باید منتظر عواقب آن باشد به این معنی که در این صورت از سیاستی که با آن در پیش گرفته‌اند کناره گرفته و به ترامپ ملحق شوند».

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChangeصور