۱۳۹۷ آبان ۱۹, شنبه

مروری بر روزنامه های حکومتی شنبه 19 آبان






مروری بر روزنامه های حکومتی شنبه 19 آبان 

روزنامه‌های حکومتی بعد از سه روز تعطیلی اغلب، تیترهای خود را به مسائل سه روز گذشته اختصاص داده‌اند. عمده‌ترین موضوعات مورد توجه آنها هم موضوع لایحه CFTو دعوای رد یا قبول آن است در کنار این موضوع تحریمها و رویکرد اتحادیه اروپا در روزنامه‌های باند خامنه‌ای اسباب حمله به باند رقیب شده است. تاثیر نتایج انتخابات مجلسین آمریکا بر رژیم هم موضوع مناقشه روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.
کیهان خامنه‌ای در حمله‌اش به باند روحانی در مورد تحریم‌ها بیشتر انزوای رژیم را برجسته کرده است.
کیهان نوشته:« حالا دیگر لیبرال‌های وطنی هم باید به این نتیجه «قطعی» رسیده باشند که، نمی‌توان روی دیوار آمریکایی‌ها یادگاری نوشت» و بعد افزوده است:« اظهارات تازه «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با بی‌بی‌سی هم نشان می‌دهد، سه کشور اروپایی حامی برجام یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه در بازگشت رسمی تحریم‌هایی که قرار بود با مذاکرات هسته‌یی لغو شوند (و هرگز لغو نشدند) نه تنها هیچ اختلاف‌نظری ندارند بلکه برای آن حتی، متأسف هم نیستند».

روزنامه‌های باند خامنه‌ای نسبت به پیآمد مذاکره‌جویی دولت هشدار داده‌اند:
رسالت به‌نقل از میرسلیم نوشته است« دستیابی به نوعی توسعۀ مادی آنی به قیمت کند شدن یا توقف پیشرفت نهایی ما بیانجامد، انحراف شکل گرفته است».
وطن امروز هم نوشته است«. کار کرد راهبردی تحریم‌ها اساساً این‌گونه شکل می‌گیرد که بخش‌هایی از جامعه را برانگیزد تا به نظام برای سازش با تحریم‌کنندگان فشار بیاورند». در ادامه افزوده است« اساساً مکانیسم اعتمادسازی با آمریکا یک مکانیسم بی‌انتهاست که هر چه ظاهراً به پایان آن نزدیک‌تر شوید، در واقع به نقطه‌ای که از آن شروع کرده بودید، نزدیک‌تر شده‌اید! رفتار دولت ترامپ با برجام این سؤال ساده را ایجاد کرده که کسانی که با برجام هسته‌یی چنان کردند، چه دلیلی دارد با برجام منطقه‌یی یا موشکی رفتاری بهتر داشته باشند».

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه باند رقیب را به‌خاطر چشم‌دوختن به نتایج انتخابات آمریکا مورد حمله قرار داده‌اند.
کیهان نوشته است« پیروزی دموکراتها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا (با وجود شکست از جمهوریخواهان در انتخابات سنا) بهانه‌یی شده تا طیف بزک‌کننده دموکراتها و برجام، مدعی شوند روند تحریم‌های ناقض برجام متوقف خواهد شد. این خلاف است. دو حزب هر چند رقابت شدید و اختلافات متعددی در برخی زمینه‌ها دارند، اما در مقابل لابی ایپک و صهیونیسم مسیحی گوش به فرمان عمل می‌کنند و درباره دشمنی و فشار بر ایران ‌اشتراک نظر دارند».

روزنامه‌های باند روحانی هم به نوعی به بی‌اثر نتایج انتخابات آمریکا در بهبود رابطه با رژیم اذعان کرده‌اند.
ایران ارگان دولت روحانی نوشته است:« فارغ از مواضع دموکراتها در همراهی با برجام، تصویب قوانین ضدایرانی در حوزه‌های غیرهسته‌ای، از جمله فعالیت‌های موشکی و منطقه‌یی ایران از سوی مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکراتها دور از انتظار نخواهد بود».
آرمان در سرمقاله‌اش نوشته است« به‌طور کلی نقش مجلس نمایندگان نسبت به مجلس سنا در سیاست خارجی کمتر است. نقش سنا در سیاست خارجی و مسائل مهم سیاسی بین‌المللی و امنیتی بسیار مهم است و تصمیمات مهم در این زمینه‌ها در مجلس سنا انجام می‌شود و در حال حاضر مجلس سنا در دست جمهوریخواهان است».

اغلب روزنامه‌های هر دو باند با اشاره به معافیت چابهار از تحریمهای آمریکا، مدعی شکست و عقب‌نشینی این کشور از سیاست‌های تحریمی شده‌اند.
جهان صنعت اما در این مورد نوشته است« از آنجا که هند در مناسبات تجاری خود با آمریکا چین را رقیب خود می‌داند، لذا آمریکا نمی‌خواهد مواضع هند به و سیله چین در آب‌های هند تضعیف شود. در حقیقت معاف شدن بندر چابهار از نظام تحریم‌ها پاسخی به این نیاز هند است» این روزنامه سپس افزوده« باید اذعان داشت که این انتفاع و بهره‌برداری راهبردی... امیدی به آن نیست چرا که آمریکا با واپایش رفتار‌های ایران در بهره‌برداری از چابهار، شرایط را به‌گونه‌یی رقم خواهد زد تا ایران نتواند از این معافیت برای دور زدن نظام تحریم‌ها از آن استفاده کند».
بحران بی‌اعتمادی و هشدار نسبت به قیام مردم موضوع گفتگوی روزنامه حکومتی ابتکار در مقدمه گفتگو با صادقی عضو مجلس ارتجاع نوشته است:« نارضایتی و اعتراضاتی که ریشه اصلی آن دیماه سال گذشته از مشهد کلید خورد و به سرعت دامنه آن به سراسر کشور گسترده شد و زمینه‌ساز شعارهای «اصلاح‌طلب اصول‌گرا دیگه تموم ماجرا» از سوی برخی معترضان شد. شعاری که در صورت عدم انسجام ملی و همآهنگی بین مسئولان برای حل مشکلات معیشتی مردم و ادامه سیاسی‌بازی‌ها و جنگ قدرت جناح‌ها و همچنین ادامه رقابت انتخاباتی از سوی برخی رقبای روحانی، می‌تواند تبعاًت غیرقابل جبرانی برای حاکمیت و نظام به‌دنبال داشته باشد».


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange