۱۳۹۷ آذر ۱, پنجشنبه

از آلمان و اروپا کاری بر نمی‌آید؛ برجام اروپایی در بن‌بست



از آلمان و اروپا کاری بر نمی‌آید؛ برجام اروپایی در بن‌بست



«از آلمان و اروپا کاری بر نمی‌آید.» این محتوای سخنان یک نماینده پارلمان اروپا درباره دور زدن تحریم‌های آمریکاست. برجام اروپایی به این تریب به اعلام رسمی شکست خود نزدیک می‌شود.
از آلمان و اروپا کاری بر نمی‌آید
یکی از نمایندگان حزب دمکرات‌های آزاد در پارلمان آلمان، کانال ویژه پرداخت اروپا را طرحی شکست خورده دانست. بیژن جیرسرایی در مصاحبه با دویچه‌وله تاکید کرد که اروپا نمی‌تواند مانع تحریم‌های آمریکا شود.
خبرنگار از جیرسرایی پرسید: «در حال حاضر شرکت‌های آلمانی» «برای مبادلات مالی مطمئن با ایران دچار مشکل هستند. دولت آلمان چه باید بکند؟»
جیرسرایی پاسخ داد: «در این زمینه از دولت آلمان و همچنین از اتحادیه اروپا در عمل کاری ساخته نیست.»
پس از خروج آمریکا از برجام، دولت روحانی بر این امید بود که بتواند از طریق اروپا تحریم‌ها را دور بزند. همان زمان خامنه‌ای از اروپا خواست که فروش نفت و بازگشت پول نفت فروخته شده را تضمین کند. [خامنه‌ای در پاسخ به پومپئو چه گفت؟] اکنون اما پس از ماه‌ها فراز و نشیب و برگزاری ملاقات‌های سیاسی متعدد بین نمایندگان اروپا و خلافت اسلامی! معلوم می‌شود که کاری از اروپا ساخته نیست.
SPV در بن‌بست
موضع‌گیری اخیر عراقچی به‌عنوان مقامی که شاید بیش از سایر مقامات نظام ایران درگیر مذاکرات با اروپایی‌ها بوده است حکایت از آن داشت که کانال ویژه پرداخت اروپا در عمل شکست خورده است. هنگامی‌که معاون وزیر خارجه در سخنرانی‌اش در ۲۸ آبان اروپا به «موج جدید تروریسم و مهاجرت و شروع بحران هسته‌ای» تهدید کرد معلوم شد که SPV در بن‌بست قرار دارد.
در دنیای سیاست پیش از آنکه نتیجه نهایی یک وضعیت به طور رسمی اعلام شود، خبرهای درز پیدا کرده یا موضع‌گیری‌های غیر مستقیم مقامات، نشان می‌دهد که در پشت صحنه چه اتفاقاتی افتاده یا در حال جریان است.
از این زاویه سخنان بیژن جیرسرایی در امتداد سایر موضع‌گیری‌های روزهای اخیر درباره شکست SPV، حائز اهمیت است. نماینده پارلمان آلمان در توصیف وضعیت شرکت‌های اروپایی گفت: «پس از شکست برجام به وضوح مشخص می‌شود که برای بسیاری از شرکت‌ها ترس از تحریم‌های آمریکا تا چه حد مهم یا بزرگ است؛ یا ترس از تحریم شدن در بازار آمریکا از سوی نهادهای آمریکایی به خاطر دادوستد با ایران. این ترس برای بسیاری از شرکت‌ها بزرگ است و آنها را بر این می‌دارد که ترجیحا پیش از تحریم از سوی بانک‌های آمریکایی یا از دست دادن بازار آمریکا از تجارت با ایران دست بکشند.»
در ادامه جیرسرایی اینطور نتیجه گرفت: « توان یا قدرت اقتصادی آمریکا در این عرصه فوق‌العاده زیاد است و در اقتصادی بازار محور اقدامات ما [آلمان] یا اقدامات اروپا لزوما توان مقابله با آن را ندارند.» [دویچه‌وله ۳۰ آبان ۹۷]
سه‌گزینه برای دور زدن تحریم‌ها؟!
مفهوم به نتیجه نرسیدن SPV برای نظام ولایت فقیه چیزی نیست جز آنکه اروپا قادر به تضمین فروش نفت نظام و بازگشت پول نفت فروخته شده نیست.
پس از خروج آمریکا از برجام سه گزینه توسط بخش‌های مختلف نظام مطرح شد:
۱.برجام اروپایی
۲.نگاه به شرق
۳.استفاده از بازار کشورهای همسایه.
برجام اروپایی آنچنان که از شواهد پیداست به شکست منتهی شده است.
نگاه به شرق براساس رابطه با سه کشور روسیه، هند و چین می‌باشد؛ روسیه با افزایش تولید نفت خود در پر کردن خلاء نفت ایران در بازار در کنار آمریکا و عربستان قرار گرفت. [روسیه و تحریم‌ نفتی نظام ایران؛ روایت حسین کاظم‌پور اردبیلی از پایان نگاه به شرق]
هند و چین آمادگی خود را در پیروی از تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا علیه نظام ایران نشان دادند. پس از شرق هم آبی برای نظام گرم نخواهد شد.
اما درباره کشورهای همسایه صریح‌ترین اظهار نظر مربوط به نائب رئیس اتاق ایران و چین است. او گفت با ۷۰ یا ۸۰ درصد همسایگان مشکل داریم. [دور زدن تحریم‌ها از طریق کشورهای همسایه؟؛ ۸۰ درصد علیه نظام]
اکنون به‌نظر می‌رسد به‌همان میزان که قیام در داخل ایران تداوم یافته و اوج می‌گیرد؛ حلقه محاصره بین‌المللی و منطقه‌ای علیه نظام نیز کامل‌تر می‌شود.