۱۳۹۷ آبان ۱۴, دوشنبه

مروری بر روزنمه های حکومتی دوشنبه ۱۴آبان









مروری بر روزنمه های حکومتی 
دوشنبه ۱۴آبان

روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه ۱۴آبان اغلب تیترها و عکسهای صفحات اول خود را به نمایش ورشکسته حکومتی در روز ۱۳آبان اختصاص داده‌اند.
در کنار این خبرها، تیتر«رد لایحه CFT » در اکثر روزنامه‌ها تکرار شده، بیشترین مطالب روزنامه‌ها هم به همین موضوع اختصاص پیدا کرده است.
بسته اروپایی، رابطه با آمریکا، تحریم‌ها و بحرانهای اقتصادی اجتماعی از دیگر موضوعات روزنامه‌های امروز هستند.

مسخرگی و ورشکستگی نمایش ۱۳آبان در دو خبر از روزنامه جمهوری اسلامی دیده می‌شود:
جمهوری اسلامی در مقابل ادعاهای حکومتی در مورد جمعیت نوشته« خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره گزارش داد: هزاران ایرانی در آستانه اعمال تحریم‌ها علیه این کشور، به‌ مناسبت سالروز تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹به خیابان آمدند». این روزنامه از آمار کل تظاهر کنندگان در تمام ایران هم گزارش داده و نوشته است« رسانه‌های چین و ژاپن ضمن بازتاب راهپیمایی ۱۳آبان در سراسر ایران، گزارش کردند دهها هزار نفر» شرکت کرده‌اند.
جمهوری اسلامی در خبر دیگری از مضحکه این نمایش و اعتراف ناخواسته به این همانی داعش و پاسدار قاسم سلیمانی خبر داده و نوشته: «در مراسم ۱۳آبان در تهران، یک بنر که ترامپ و نتانیاهو را در لباس سرخ و زانو زده در یک شنزار درست مثل اسرای بی‌گناه در برابر داعش نشان می‌داد و سردار سلیمانی را هم پشت آنان ترسیم کرده بود، اعتراض بسیاری از حضار در مراسم را برانگیخت که این مظلوم نشان‌دادن این دو و داعشی نشان‌دادن سردار ایرانی است، تلاش معترضان برای جمع کردن این بنر با مخالفت گردانندگان مواجه شد و به جایی نرسید».

روزنامه‌های باند خامنه‌ای از رد CFT استقبال کرده‌اند:
کیهان در یادداشت روزش به قلم پاسدار حسین شریعتمداری نوشته است« شورای نگهبان در اقدامی هوشمندانه و با استناد به متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، لایحه الحاق کشور مان به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم-CFT- را رد کرد و روز تاریخی ۱۳آبان را که ترامپ با انتخاب آن به‌عنوان «روز بازگشت تحریم‌ها» در پی انتقام از ملت ایران بود، به عزای آمریکا و متحدان بیرونی و دنباله‌های داخلی آن تبدیل کرد».

روزنامه‌های همسو با روحانی هم نسبت به پیامدهای رد این لایحه هشدار داده‌اند.
از جمله جهان صنعت نوشته است« سناریوی پیش‌روی ایران در مورد این لوایح دو مسیر را در مقابل دارد؛ حالت نخست آن است که این لوایح مطابق رویه مالوف و متعارف جمهوری اسلامی ایران و بر اساس مصالح و منافع کشور وارد مجمع تشخیص مصلحت نظام شود و تأیید شود که این آینده‌ قابل پیش‌بینی را در مقابل رهبران جمهوری اسلامی ایران به نمایش می‌گذارد اما اگر بر اساس نظر پیشدستانه و مشورتی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت تصمیم بگیرند مصلحت را کنار بگذارند و به این لوایح رأی منفی بدهند آنگاه کشور در موقعیتی غیرقابل پیش‌بینی قرار می‌گیرد؛ موقعیتی که دولتمردان ایران به سختی می‌توانند آن را تصور کنند».

در روزنامه‌های باند روحانی نسبت به پیآمد تحریم‌ها و ضرورت تجدید نظر در سیاست‌های نظام گوشزد شده است:
ابتکار نوشته است« لازم است به موازات امکان مانورهای مختلف در هزارتوی تحریم توسط آمریکا، استراتژی‌های ایران نیز به مقتضای آن به روز رسانی و متحول شود».
آرمان نوشته است:« جای تأسف دارد که در آمریکا هیچ‌گونه لابی به نفع ایران وجود ندارد». این روزنامه با یادآوری فضای غالب ضد رژیم در مجالس قانونگذاری آمریکا نوشته است« خود این هم برای مسئولان ما قابل مطالعه است که اگر یکطرفه در داخل آمریکا حضور نداشته باشیم، موضوع ایران و سیله‌ای برای چشم و همچشمی در تندروی می‌شود، در حالی که به ضرر منافع ملی ماست و باید فکر جدی در این باره انجام بگیرد».

بسته اروپایی و رویکرد اتحادیه اروپا موضوع دلواپسی روزنامه‌های باند خامنه‌ای است.
رسالت به‌نقل از رئیسی نوشته:«نباید منتظر برجام اروپایی ماند».
سیاست روز هم در سرمقاله‌اش با عنوان « اروپا به‌دنبال بهانه برای خروج از برجام» با سوزوگداز نوشته است« گرچه پشت پرده این اتهاماتی که به ایران وارد می‌شود، رژیم صهیونیستی و (مجاهدین) حضور دارند و اکنون دستشان رو شده است، اما اروپایی‌ها از این فرصت استفاده کرده و فضا را علیه جمهوری اسلامی ایران تیره کرده‌اند».

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange