۱۳۹۷ آبان ۲۱, دوشنبه

پاریزین- فرانسه : مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، پاریس به سنگر تبدیل میشود.



پاریزین- فرانسه : مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول،  پاریس به سنگر تبدیل میشود.


«پاریس به سنگر تبدیل میشود» عنوان مشروح گزارش ص۲-۳پاریزین در باره اقدامات شدید امنیتی برای مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول است. 11نوامبر، بیش از 70 رئیس جمهور و رئیس دولت در تعطیلات این هفته در پایتخت فرانسه برای گرامیداشت پایان جنگ اول جهانی حضور دارند. به منظو تضمین امنیت، فرانسه اقدامات بزرگی را بکار گرفته است. یک برج باروی سیاه رو سن، چهار مردم مسلح بر فراز آن. پاریس از روز گذشته همانند حکومت نظامی شده است تا از حداقل 72 رئیس جمهور و رئیس دولت برای مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول استقبال کند. شب گذشته، ترامپ، پوتین، همچنین مرکل و اردوغان و ترودو نخست وزیر کانادا وارد پاریس شدند. پاریس بعد از راهپیمایی بزرگ علیه سوء قصدهای تروریستی ژانویه 2015، تا کنون در این حد مهمان نداشته است. یک چالش دیپلماتیک و البته امنیتی برای مقامات فرانسوی که بیش از 10هزار پلیس و ژاندام را بسیج کرده اند. قبل از هر چیز بخاطر تهدیدات جهاد گران که هنوز کاملا جارو نشده اند. بعد هم چهار نفر از افراد راست فوق افراطی که این هفته دستگیر شدند....از نظر رئیس جمهور سازماندی این برنامه و بخصوص دیدار سران باید بدون هیچ خطایی باشد. به همین دلیل از چندین ماه پیش بر روی برنامه ریزی این مراسم بزرگ کار می شود. برای  بیش از صد تن از رهبران بین المللی دعوتنامه ارسال شد. چند مورد بوده که دعوت را نپذیرفتند. مثل چینی ها. یا نتانیاهو نخست وزیر اسراییل که تا دیروز برای آمدن مردن بود.

 برگزاری مراسم صدمین سال جنگ اخبار خبرگزاری ها 
پرزیدنت ترامپ همراه با رهبران هفتاد کشور جهان در مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد پایان گرفتن جنگ جهانی اول که به دعوت امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در پاریس برگزار شد، شرکت کرد.
دقیقا یکصد سال پیش، در یازدهمین ساعت یازدهمین روز ماه نوامبر، شعله ملتهب جنگ اول جهانی فروکش کرد.
به همین مناسبت، یکشنبه ۲۰ آبان/ ۱۱ نوامبر، مراسم بزگداشتی با حضور پرزیدنت ترامپ و ملانیا بانوی اول آمریکا، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، و ده ها تن دیگر از رهبران جهان به میزبانی امائول ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در پاریس برگزار شد.
آقای ماکرون در این سخنرانی ابراز امیدواری کرد که با درس عبرت گرفتن از آنچه در جنگ جهانی گذشته صلح و آرامش در جهان فراگیر شود.
او گفت: «زنده باد صلح بین مردم کشورها و دولتها. زنده باد کشورهای آزاد در جهان. زنده باد دوستی بین مردم کشورها و زنده باد فرانسه.»
پرزیدنت ترامپ در توئیتی با تجلیل از این مراسم، از رئیس جمهوری فرانسه برای برگزاری آن تشکر کرد.
رد.
پرزیدنت ترامپ در این روز همچنین از گورستان نظامی ایالات متحده در شهرک سورن در حومۀ غربی پاریس بازدید کرد و خاطره سربازان آمریکایی جانباخته در جنگ جهانی اول را گرامی داشت.
پیکرهای ۱۵۴۱ سرباز آمریکایی جنگ جهانی اول و ۲۴ سرباز گمنام کشته شده در جنگ جهانی دوم، در گورستان سورن، که در سال ۱۹۱۷ ایجاد شد، به خاک سپرده شدند. بر دیوار کلیسای کوچک گورستان نیز اسامی ۹۷۴ سرباز آمریکایی که هنگام جنگ در دریا ناپدید شدند، بر صفحه‌های برنز حک شده است.
بخشی از سخنان پرزیدنت ترامپ را در این مراسم از دقیقه ۱:۲۵ در فیسبوک صدای آمریکا ببینید:
در بریتانیا، یکی از دولت‌های پیروز جنگ اول جهانی، ملکه الیزابت دوم به همراه خانواده سلطنتی و اعضای ارشد دولت بریتانیا در مراسم نثار گل بر سر مزار سربازان کشته شده در جنگهای بریتانیا شرکت کردند.
ملکه بریتانیا
ملکه بریتانیا
در واتیکان پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در سخنرانی به مناسبت این روز با مخاطب قرار دادن سیاستمداران جهان خواستار صلح و آرامش در جهان شد.
او گفت: «امروز صدمین سالگرد پایان جنگ اول جهانی است که به گفته پاپ پیشین، کشتار بی فایده بود. امروز ظهر به وقت محلی ما در رم، ناقوس تمامی کلیساها در اقصی نقاط جهان به صدا در خواهند آمد. صحنه‌های جنگ اول جهانی هشداری است برای تمامی کسانی که فرهنگ جنگ را مردود ندانسته و تلاشی برای عدم ورود به جنگ صورت نمی‌دهند. درگیری هنوز مردم بسیاری را به ستوه می آورد و به نظر می آید که هیچگاه درس نمی‌گیریم. درحالیکه که برای روح کشته شدگان دعا می کنیم، بلند فریاد آوریم که در صلح و نه جنگ، سرمایه گذاری کنیم. »
در جنگ اول جهانی دولتهای متفق شامل، بریتانیا، فرانسه، روسیه و ایالات متحده در برابر کشورهای متحدین شامل، امپراتوری‌ها‌ی آلمان، اتریش- مجارستان و عثمانی پس از چهار سال به پیروزی رسیدند.
از نتایج پایان این جنگ، پایان امپراتوری‌های آلمان، عثمانی اتریش-مجارستان و روسیه، تأسیس کشورهای جدید در اروپا و خاورمیانه و همچنین واگذاری مستعمرات آلمان، عثمانی و اتریش-مجارستان به دیگر قدرت‌ها بود.
در آغاز این مراسم در روز یکشنبه رئیس جمهوری فرانسه در سخنانی از رهبران کشورها خواست تا متحد شوند و برای استقرار صلح در جهان مبارزه کنند.
او گفت: "بیایید به جای بهره برداری از هراس از یکدیگر، سازنده امید باشیم."
او که در حضور حدود ۷۰ تن از سران و رهبران کشورهای مختلف جهان از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صحبت می کرد، ملی گرایی را "خیانتی به وطن پرستی" توصیف کرد.
او گفت: "با این حرف که 'اول منافع ما و دیگران را فراموش کنید' ارزشمندترین چیز یک ملت را لگدمال می کنید - ارزش های اخلاقی آن را."
در حاشیه مراسم پاریس بعضی از رهبران جهان دیدارهای دوجانبه ای داشتند. آقای پوتین به خبرنگاران گفت که او گفت و گوی کوتاهی با آقای ترامپ داشته که خوب بوده است.
رسانه های روسی گزارش می دهد که سازمان دهندگان فرانسوی مراسم نهار در دقیقه آخر ترتیب نشستن رهبران را طوری عوض کردند که آقای ترامپ و آقای پوتین کنار هم نباشند.
در پاریس چه گذشت؟
آقای مکرون و همتایان او در هوای بارانی با چترهای مشکی به طرف مقبره سرباز گمنام، بنای یادبودی برای سربازان جان باخته فرانسوی زیر طاق پیروزی پاریس، قدم زدند.
رهبر فرانسه در نطقی که تقریبا ۲۰ دقیقه طول کشید از رهبران جهان خواست "برای صلح بجنگند."
رهبران جهان در پاریسحق نشر عکسREUTERS
پوتینحق نشر عکسREUTERS
Image captionآقای پوتین هم در این مراسم حضور داشت
او گفت: "ویران کردن این امید با میل شدید به عقب کشیدن، خشونت یا تخریب اشتباهی خواهد بود که نسل های آینده ما را به حق مسئول آن خواهند شناخت."
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم نسبت به ملی گرایی "تنگ نظرانه ای" که در اروپا و سایر مناطق جهان قدرت می گیرد هشدار داد.
او روز شنبه در مراسمی دیگر که در شرق فرانسه و در محل امضای آتش‌بس برگزار شد گفته بود: "این روز نباید فقط مختص به به یادآوردن گذشته باشد بلکه باید درباره اقدام امروز هم باشد."
در جنگ جهانی اول از ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ حدود ۹.۷ میلیون سرباز و ۱۰ میلیون غیرنظامی کشته شدند.
یکصد سال پیش در روز ۱۱ نوامبر سال ۱۹۱۸ با اعلام آتش‌بس بین آلمان و متفقین جنگ جهانی اول این جنگ به پایان رسید. در هفته منتهی به این روز چندین آتش‌بس دیگر نیز میان متفقین و متحدین آلمان اعلام شده بود.
مراسم یکصدمین سالگرد پایان جنگ٬ روز یکشنبه از نیوزیلند و استرالیا آغاز شد و در شهرهای مختلف جهان ادامه خواهد داشت.
اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا در این مراسم درباره کشته شدگان در جنگ جهانی اول گفت: "برای فردای ما آنها امروز خود را اهدا کردند."
French and US military students at the Arc de Triompheحق نشر عکسAFP
ولیعهد بریتانیاحق نشر عکسAFP
Image captionولیعهد بریتانیا حلقه گلی را بر بنای یادبود کشته شدگان جنگ قرار داد
قرار بود خانم مرکل روز یکشنبه و بعد از مراسم سخنرانی افتتاحیه کنفرانسی را با نام "نشست صلح پاریس" بر عهده داشته باشد و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در آن سخنرانی کند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه هدف این نشست که توسط امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه ایجاد شده یادآوری نقش سازمان‌های بین‌المللی در حل مناقشات بین‌المللی است.
از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا او بارها علیه برخی از مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی سخنانی بیان کرده و اطرافیانش نیز نقدهایی تند علیه همکاری‌های بین‌المللی بیان کرده‌اند.
آقای ترامپ که با مواضع ملی‌گرایانه‌اش و اظهاراتش درباره اتحادیه اروپا و سازمان ناتو، بارها خبرساز شده از ابتدای ورود به فرانسه برای شرکت در مراسم یادبود جنگ نیز انتقادهایی علیه همتایان اروپایی بیان کرد.
او روز جمعه اظهارات امانوئل مکرون درباره لزوم تشکیل یک "ارتش اروپایی" را توهین‌آمیز توصیف کرد.
ترامپ و مکرونحق نشر عکسAFP
Image captionترامپ اظهارات مکرون در مورد تشکیل نیروی نظامی اروپایی را "توهین آمیز" دانسته بود
آقای مکرون در مصاحبه‌ای که در آستانه ورود رئیس‌جمهوری آمریکا منتشر شد درباره دلایل نیاز به یک "ارتش اروپایی" به تهدیدها اشاره کرد و نام آمریکا را در کنار چین و روسیه به عنوان یکی از تهدیدهای احتمالی بیان کرد.
رجب طیب اردوغان٬ رئیس‌جمهوری ترکیه، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از دیگر شرکت‌کنندگان در مراسم پاریس هستند.

مراسم در بریتانیا

Remembrance poppiesحق نشر عکسAFP
الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، اعضای خانواده سلطنتی، ترزا می٬ نخست‌وزیر، و رهبران احزاب اصلی مخالف این کشور روز یکشنبه در مراسم در لندن شرکت کردند. در سال‌های پیش، ملکه پیشاپیش اعضای خانواده سلطنتی و مقامات ارشد دولتی در مراسم سالانه یادبود کشته شدگان جنگ حلقه گلی را بر بنای یادبود قربانیان جنگ قرار می‌داد اما در مراسم امسال، احتمالا به خاطر کهولت سن، برای نخستین بار این مراسم را از بالکنی مشرف به بنای یادبود مشاهده کرد.
حدود ۱۰ هزار نفر برای ادای احترام به قربانیان جنگ جهانی اول در این مراسم حضور داشتند.
همچنین برای نخستین بار، تعدادی از مردم عادی نیز که با قرعه‌کشی انتخاب شده بودند، به مراسم اصلی یادبود قربانیان جنگ در خیابان وایت‌هال لندن، محل بنای یادبود کشته‌شدگان جنگ، دعوت شدند تا به کشته شدگان جنگ ادای احترام ‌کنند.
در نقاط دیگر این کشور نیز مراسمی به مناسبت یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول برگزار شده است.
queenحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionالیزابت دوم٬ ملکه بریتانیا به همراه تعدادی از اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا در کنسرت یادبودی که شنبه‌شب برگزار شد
شب گذشه، ملکه الیزابت و تعدادی دیگر از اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا و مقامات دولتی در یک کنسرت یادبود که در رویال آلبرت هال لندن برگزار شد٬ شرکت کردند. ترزا می٬ نخست‌وزیر بریتانیا و همسرش فیلیپ از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند.

انتقاد از ترامپ

دونالد ترامپ روز شنبه شرکت در مراسم یادبود سربازان آمریکایی را که در جنگ کشته شدند به دلیل شرایط آب و هوا لغو کرد.
در زمان برگزاری این مراسم٬ در محل مراسم باران می‌بارید. این مراسم قرار بود در قبرستان سربازان آمریکایی در فرانسه برگزار شود.
بر اساس اعلام رسمی "مشکلات لوجستیک و شرایط جوی" موجب شد تا رئیس جمهور آمریکا در این مراسم شرکت نکند.
اما در عین حال جان کلی٬ رئیس دفتر آقای ترامپ به جای او در مراسم حاضر شد.
تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای عدم شرکت در این مراسم به دلیل بارش باران٬ انتقادهایی را به دنبال داشت.
علاوه بر چهره‌های سیاسی در ایالات متحده آمریکا٬ نیکلاس سومز٬ از نمایندگان دست راستی پارلمان بریتانیا در توییترش نوشت: "آنها در حالی که با دشمن چهره به چهره شده بودند کشته شدند٬ اما دونالد ترامپ بی‌مقدار رقت‌انگیز٬ حتی نتوانست از پس آب و هوا بربیاید تا نسبت به به خاک افتادگان ادای احترام کند."
آقای سومز نوه وینستون چرچیل٬ نخست وزیر بریتانیا در دوران جنگ جهانی دوم و از وزرای این کشور در دوران جنگ جهانی اول است.


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange